فرمانده هوانیروز ارتش با تاکید بر اینکه نهضت قطعه سازی در هوانیروز راه‌اندازی شد، گفت: اکنون بیش از ۸۰۰ نوع قطعه در تیراژ ۸ هزار قطعه به همت متخصصان داخلی ساخته و روی بالگردها نصب شده است.

هوانیروز قدرتمندترین ناوگان بالگردی غرب آسیا/۸۰۰ قطعه در داخل ساخته شد

به گزارش قدس آنلاین، امیر سرتیپ یوسف قربانی درباره نقش هوانیروز در پاسداری از کشور، دوران دفاع مقدس و مردمیاری و نهضت خودکفایی اظهار داشت: ۸ سال دفاع مقدس را پشت سر گذشته ایم و امروز بر این باوریم که هوانیروز قدرتمندترین ناوگان بالگردی غرب آسیا است.

وی افزود: توانمندی ایران در ساخت بالگرد و تعداد بالگردها به واسطه ۸ سال تجربیاتی که داشتیم منحصر به فرد است چراکه پس از تولید، اورهال کردن (بررسی)، تعمیر و نگهداری بالگردها توسط متخصصان فنی کشورمان انجام شده است.

فرمانده هوانیروز ارتش با بیان اینکه زمانی که هوانیروز می خواهد عملیات یا اورهالی را انجام دهد از خلبان تا سرباز دست به دست هم می دهند، ادامه داد: پس از آسیب شناسی به این نتیجه رسیدیم که بعد از ۸ سال دفاع مقدس و بیش از ۴۰ سال تحریم باید روی پای خود بایستیم، بنابراین نهضت قطعه سازی را در هوانیروز راه اندازی کردیم که امروز بیش از ۸۰۰ نوع قطعه در تیراژ ۸ هزار قطعه ساخته و روی بالگردها نصب شده است.

امیر سرتیپ قربانی با اشاره به اینکه هر چند پرواز و عملیات در شب یک مولفه مهم برای خلبان و بالگرد است اما در این زمینه با ضعف هایی مواجه بودیم، تصریح کرد: اگر بخواهیم عملیات شبانه ای انجام دهیم حتما سامانه دید و تیر در شب باید داشته باشیم که با رفع مشکلات، این سامانه روی بالگردهای ما نصب شد.

وی افزود: همه این تسلیحات، بومی و تولید داخل کشور است که توسط شرکت های دانش بنیان، دانشگاه ها، نخبگان هوانیروز و پیشکسوتان این نیرو انجام و در چرخه عملیاتی وارد شده است.

تمامی تسلیحات پیشرفته روی بالگردهای هوانیروز نصب شده است

فرمانده هوانیروز ارتش با بیان اینکه در ۸ سال دفاع مقدس تسلیحات به‌روز آن زمان را داشتیم و امروز نیز تسلیحات به روز این زمان را داریم، گفت: تسلیحاتی که روی بالگردها نصب شده از جمله تجهیزاتی است که حتی آمریکا به عنوان مدعی ابرقدرت در جهان، بعد از ایران این تسلیحات را روی بالگردهای خود نصب کرده است.

امیر سرتیپ قربانی با بیان اینکه موشک های دوربرد و نقطه زن، سامانه ای و به صورت عملیاتی روی بالگردها نصب شده است، اظهار داشت: هرآنچه که در یک بالگرد پیشرفته دنیا وجود دارد، امروز روی بالگردهای هوانیروز نصب شده است.

وی درباره استفاده از هوش مصنوعی در صنایع دفاعی نیز توضیح داد: هوش مصنوعی یکی از مولفه‌هایی است که در حال کار روی آن هستیم و آن را وارد چرخه عملیاتی خود کرده‌ایم و در این رابطه کمیته‌هایی نیز تشکیل شده است.

فرمانده هوانیروز ارتش با اشاره به اینکه خلبانی که می‌خواهد در شب پرواز کند و یا یک ماموریت عملیاتی انجام دهد به طور قطع از مسائل هوش مصنوعی استفاده خواهد کرد، بیان داشت: در جنگ‌های سایبری و سایر مسائل، هوش مصنوعی را در دستور کار اصلی خود قرار داده‌ایم چرا که یک تکنولوژی بسیار به روز است و یک ارتقای آینده‌نگر برای ما محسوب می‌شود.

امیرسرتیپ قربانی در ادامه درباره نقش هوانیروز در دفاع مقدس تصریح کرد: قبل از شروع دفاع مقدس در مناطق کردستان، خوزستان، و گنبد ۴۳ شهید خلبان و فنی شهید شدند و به جرات می توان گفت که اگر هوانیروز نبود شاید غرب کشور دچار مشکل می شد و مشکلات بسیاری به وجود می آمد.

وی افزود: بعد از ۳۱ شهریور ۱۳۵۹ که دفاع مقدس شروع شد هوانیروز در چند روز اول نقش موثری در سرکوب دشمن داشت. چرا که نیروهای دفاعی منسجمی برای انجام عملیات در مرزها نداشتیم اما در نقطه مقابل دشمن، عملیات ها را با یگان های زرهی، پیاده و مکانیزه به مرزهای خود آورده و یک دکترین نظامی خوبی طراحی کرده بود و این که اعلام شده بود که یک هفته ای به تهران می رسند به دلیل برنامه ریزی دقیق عملیاتی بود.

فرمانده هوانیروز ارتش ادامه داد: دشمن شاید در این دکترین نظامی که طراحی کرده بود نگاهی به هوانیروز نداشت. وقتی که تیپ های پیاده مکانیزه و زرهی رژیم بحث عراق به سرپل ذهاب و خوزستان می رسند، تیم های هوانیروز روزانه بین ۴۰ تا ۵۰ تانک دشمن را منهدم می کنند.

امیرسرتیپ قربانی با بیان اینکه ما آن زمان آمادگی دفاع نداشتیم و رژیم بعث عراق به مرزهای کشور حمله کرد، گفت: تیم های عملیاتی هوانیروز در سه روز اول دفاع مقدس توانستند توطئه های دشمنان را خنثی کنند و کمر صدام توسط هوانیروز شکسته شد.

وی تاکید کرد: در طول دفاع مقدس که ۸۰ کشور با ایران وارد جنگ شده بودند، ۵۰۰ هزار ساعت پرواز عملیاتی داشتیم که این بی سابقه است و ما موفق شدیم یک جنگ جهانی را مدیریت و هدایت کنیم و با رهبری حضرت امام (ره)، رهبر معظم انقلاب و فرماندهان بزرگ، هوانیروز از اول جنگ تا پایان دفاع مقدس نقش آفرینی کرد.

فرمانده هوانیروز ارتش گفت: در عملیات مرصاد که آخرین عملیات در سال ۶۷ بود، رژیم بعث عراق و منافقین با وجود پذیرش قطعنامه ۵۹۸ به مرزهای غربی حمله کردند و تا گردنه حسن آباد پیش رفتند و زمانی که هوانیروز وارد عمل شد اکثر منافقین به هلاکت رسیدند و تعداد اندکی از آنها موفق به فرار شدند و هوا نیروز توانست کمر منافقین و رژیم بعثی صدام را بار دیگر در عملیات مرصاد بشکند و برگ زرین دیگری بر افتخارات نظام و کشور اضافه کند.

امیرسرتیپ قربانی تاکید کرد: هوانیروز در تمام عملیات های دفاع مقدس چه با سپاه، چه با ارتش و حتی در بعضی عملیات هایی که خود هوانیروز شرکت کرده بود، موفق عمل کرد و به گفته پیشکسوتان و فرماندهان، هر عملیاتی که هوانیروز ورود پیدا می کرد و صدای بالگرد می آمد یک قوت قلبی برای رزمندگان و یاس و ناامیدی برای دشمنان بود.

وی درباره بحث مردمیاری هوانیروز نیز گفت: هوانیروز علاوه بر مسایل دفاعی و امنیتی در سراسر کشور، رصد مرزها و پشتیبانی نیروی انتظامی و سایر نیروها را انجام می دهد. هرجایی که گلوگاهی برای کشور باشد یا بلایای طبیعی برای کشور اتفاق افتاده باشد هوانیروز حضور فعال داشته و دارد.

فرمانده هوانیروز ارتش افزود: در زلزله کرمانشاه هوانیروز در یک روز ۵۰۰ سورتی پرواز انجام داد که بی سابقه است. در سیل گلستان، خوزستان و لرستان نیز تعداد زیادی بالگر اعزام شد و توانستیم در آن شرایط بد آب و هوایی مردم را جابه‌جا کنیم در آتش سوزی ها نیز فعالی داشته ایم.

امیرسرتیپ قربانی با اشاره به اینکه هوانیروز در تمامی عرصه ها همواره با تمام توان در خدمت مردم و نظام بوده است، یادآورشد: در دنیا بی سابقه است ارتشی که با وجود گرانقیمت بودن وسایل و تجهیزات، در خدمت مردم باشد و این یک جهاد تبیین است به گونه ای که موفق شدیم طی چند سال اخیر بیش از ۱۰ هزار نفر را از مرگ حتمی نجات دهیم.

وی با بیان اینکه با اورژانس کشور تفاهم نامه همکاری داریم و ۳۰ استان کشور را پوشش هوایی می دهیم، افزود: در بحث پیوند اعضا، هوانیروز طی ۲ سال اخیر، ۵۸ مورد پیوند اعضا را توسط هواپیماها و بالگردهای هوانیروز از شهرهای مختلف کشور جا به جا کرده و یک چرخه عملیاتی را در کشور انجام داده است.

فرمانده هوانیروز ارتش درباره نگاه به آینده گفت: نگاه ما ارتقا و توسعه است و برنامه، دیدگاه و دکترین نظامی، راهبردی کردن هوانیروز است که البته امروز با توجه به تجهیزات، آماده هستیم در هر جای کشور اتفاقی بیفتد، در کمترین زمان خود را به آنجا برسانیم.

امیرسرتیپ قربانی با اشاره به اینکه هوانیروز روز به روز در حال ارتقا است، تاکید کرد: آینده نگری ما این است که هوانیروز در جنگ های ترکیبی و مواردی که دنیا روی آن کار می کند، مانند جنگ های سایبری با بهره گیری از مهندسان و شرکت های دانش بنیان به توسعه و پیشرفت برسیم.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.