جزییات نخستین جشن شب عکس تئاتر همراه با رونمایی از پوستر این برنامه و انتقاد از بی‌توجهی صداوسیما به فعالیت‌های هنری برگزار شد. همچنین اعلام شد که در این رویداد هنری نمایشگاهی از عکس‌های حمید جبلی برپا خواهد شد.

نمایشگاه عکس حمید جبلی در شب عکس تئاتر/انتقاد از بی‌توجهی صداوسیما به تئاتر

به گزارش قدس آنلاین، طی نشستی خبری که امروز، دوشنبه ۴ دی ماه در عمارت خانه تئاتر برگزار شد، پوستر اولین جشن شب عکس تئاتر که توسط مهدی دوایی طراحی شده، با حضور بهزاد فراهانی و ابراهیم حسینی رونمایی شد.

فراهانی با ابراز خرسندی از برپایی این جشن، از انجام فعالیت‌های صنفی که سبب تقویت جامعه هنری می‌شود، ابراز خوشنودی کرد.

این هنرمند پیشکسوت در عین حال با انتقاد از بی‌توجهی صداوسیما به فعالیت‌های هنری به ویژه تئاتر، افزود: خدا کند مسئولان این رسانه سری به خانه ما (خانه تئاتر) بزنند تا ببینند ما هم زنده‌ایم.

فراهانی با تاکید بر جایگاه مهم عکس تئاتر گفت: امیدوارم ما بچه‌های تئاتر روزی درک کنیم که چقدر باید به عکاسان تئاتر احترام بگذاریم.

سپس پوستر اولین جشن شب عکس تئاتر با حضور فراهانی، ابراهیم حسینی، دبیر جشن شب عکس تئاتر و محمد بهرامی، مدیر روابط عمومی خانه تئاتر ایران رونمایی شد. 

در ادامه برنامه، رضا قاضیانی، عضو هیات مدیره انجمن صنفی عکاسان تئاتر که برگزارکننده شب عکس تئاتر است، پیشینه‌ای از شکل‌گیری این انجمن صنفی در سال ۹۹ و تشکیل اولین دوره هیات مدیره آن در سال ۱۴۰۰ ارایه کرد.

او یکی از دغدغه‌های بزرگ هیات مدیره این انجمن را برگزاری یک جشن بزرگ و درخور اعضای خود دانست و افزود: بر همین اساس تصمیم گرفتیم یک سال بعد از شروع فعالیت انجمن صنفی، جشنی بزرگ برای اعضای خود و یک مسابقه مستقل ویژه همین اعضا برگزار کنیم و دبیری آن را به آقای ابراهیم حسینی سپردیم.

این عکاس با اشاره به برگزاری کارگاه‌های آموزشی توسط انجمن صنفی عکاسان تئاتر به عنوان یکی از برنامه‌های جنبی شب عکس تئاتر تاکید کرد: جشن ما قطعا هدف‌مند و ادامه‌دار خواهد بود و به یک دوره محدود نمی‌شود.

قاضیانی سپس از ایجاد مشکلاتی بر سر راه انجمن‌های صنفی در دوره جدید و همراهی نکردن وزارت ارشاد و وزارت کار برای ادامه فعالیت این انجمن‌ها ابراز تاسف کرد و از هر دو وزارتخانه خواست که مشکلات انجمن‌های صنفی هنری را حل کنند تا اصناف در شرایط بهتری بتوانند به فعالیت خود ادامه بدهند و زحماتی که برای تشکیل این اصناف کشیده شده، هدر نرود.

قاضیانی با اشاره به حضور اعضای جوان در انجمن صنفی عکاسان تئاتر افزود: حضور صنف، برای اعضای جوان بسیار مهم است چون آنان با کمترین دستمزد مشغول به کار هستند و انجمن صنفی می‌تواند حمایتگر آنان باشد.

نمایشگاه عکس حمید جبلی در شب عکس تئاتر/انتقاد از بی‌توجهی صداوسیما به تئاتر

سپس ابراهیم حسینی، دبیر جشن شب عکس تئاتر با قدردانی از اصحاب رسانه، توضیحاتی درباره ایده برگزاری این جشن ارایه کرد و با تاکید بر اهمیت کارگاه‌های آموزشی عکاسی تئاتر، آن را یکی از مهم‌ترین نیازهای جامعه عکاسی تئاتر برشمرد.

این عکاس افزود: در جهان امروز با وجود پیشرفت‌های تکنولوژیک، شاهد کمرنگ شدن آموزش عکاسی هستیم و برخی از عکاسان تئاتر هم خود را بی‌نیاز از آموزش می‌بینند که همین وضعیت سبب شده حتی در انجام ساده‌ترین امور مانند دسته‌بندی عکس‌ها یا پر کردن فرم برای شرکت در مسابقه دچار مشکل بشوند. 

او همچنین از برگزاری نمایشگاه عکسی از آثار حمید جبلی در کنار نمایشگاه عکس شب عکس تئاتر خبر داد و گفت: در این نمایشگاه ۳۰ عکس از آقای جبلی که آنها را به انجمن صنفی عکاسان هدیه کرده است، در سالن میرمیران خانه هنرمندان ایراین به نمایش در می‌آید. ایشان سال‌ها تجربه عکاسی در تئاتر را دارد و عکس‌هایی که به انجمن هدیه کرده، بازه زمانی ۴۰ ساله از حضور آقای جبلی را به عنوان عکاس تئاتر در بر می‌گیرد.

به گفته حسینی، این نمایشگاه هشتم دی ماه در خانه هنرمندان ایران آغاز به کار می‌کند.

این عکاس تاکید کرد: همه این رویدادها بهانه‌ای است که اهمیت عکاسی تئاتر را یادآوری کنیم چون متاسفانه در هیچ پژوهشی به عکس تئاتر به عنوان یک رسانه توجه نمی‌شود. متاسفانه بخش دولتی هم به این قضیه بی‌توجه است و امسال جشنواره تئاتر فجر بعد از ۱۴ سال هنوز بودجه‌ای برای بخش عکس و پوستر در نظر نگرفته است. در حالیکه ما با کمترین بودجه، فضای فعالیت برای ۲۵۰ عکاس جوان کشورمان را فراهم کرده‌ایم.

حسینی تاکید کرد که شب عکس تئاتر بعد از اختتامیه به پایان نمی‌رسد بلکه در دیگر استان‌ها ادامه پیدا می‌کند.

او از انتشار کتاب این جشن خبر داد که روز اختتامیه جزییات بیشتری درباره آن اعلام می‌شود.

حسینی در پاسخ به پرسشی درباره معیارهای داوری این جشن توضیح داد: در عکاسی تئاتر ابتدا با عکس رو به روییم و بعد عکس به مثابه یک نمایش. به این معنا که عکس باید از پارامترهای یک نمایش و درام برخوردار باشد.

او تاکید کرد: عکاس تئاتر باید تئاتر و درام را بشناسد. به همین دلیل برخلاف برخی از دیدگاه‌های نادرست که عکاسی تئاتر را ساده می‌دانند، اتفاقا کاری است دشوار.

حسینی البته تاکید کرد که در هر داوری، نمی‌توان بخش سلیقه را حذف کرد اما این جشن بهانه‌ای است برای گردهمایی عکاسان تئاتر و جایزه با وجود اهمیتی که دارد، همه چیز نیست بلکه اصل کار این است که اصناف به انگیزه این برنامه‌ها، نفس بکشند و پویاتر شوند.

دبیر جشن شب عکس تئاتر با ارایه توضیحاتی درباره جوایز این جشن خبر داد که سه برگزیده داریم و پنج تقدیر که سه تن از تقدیری‌ها به همت آقای سیف‌الله صمدیان، دبیر جشن تصویر سال از سوی این رویداد هنری حمایت می‌شوند. 

نمایشگاه عکس حمید جبلی در شب عکس تئاتر/انتقاد از بی‌توجهی صداوسیما به تئاتر

او در پاسخ به پرسشی درباره رقم بودجه این جشن گفت: رقم تصویب شده‌ای برای بودجه نداریم. کل بودجه ما از طریق اعضا تامین شده که رقمی است بسیار ناچیز ولی ۵۰ میلیون تومان به عنوان بودجه پایه در نظر داشته‌ایم و به دلیل محدودیت، دنبال اسپانسر هستیم.

حسینی از خانه تئاتر و خانه هنرمندان به دلیل همراهی‌شان با این جشن قدردانی ویژه‌ای کرد.

او درباره نمایشگاه عکس‌های حمید جبلی توضیح داد: سعی شده عکس‌هایی از دوره‌های گوناگون فعالیت ایشان انتخاب شود. احتمالا بخش زیادی از عکس‌های او به گروه تئاتر «بازی» که آقای جبلی سال‌ها عکاس آن بوده، اختصاص دارد. همه عکس‌های آقای جبلی همه عنوان دارد و تلاش شده اطلاعات کاملی به مخاطبان ارایه ‌شود.

حسینی اضافه کرد: در نظر داریم در سال‌های آینده هم در کنار نمایشگاه عکس شرکت‌کنندگان در جشن، مروری بر آثار یکی از هنرمندان پیشکسوت داشته باشیم.

در این نشست، زهرا اروج لو، مدیر اجرایی جشن شب عکس تئاتر به تشریح آمار آثار شرکت‌کننده در این رویداد هنری پرداخت.

گفتنی است اولین جشن شب عکس تئاتر به کوشش انجمن صنفی عکاسان تئاتر با مشارکت خانه تئاتر برگزار می‌شود. نمایشگاه عکس این رویداد ساعت ۱۷ روز جمعه ۸ دی ماه در خانه هنرمندان ایران آغاز به کار می‌کند و آیین پایانی آن روز ۱۴ دی ماه در سالن شهناز خانه هنرمندان ایران برپا خواهد شد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.