اثر منفی افزایش جهانی قیمت گندم بر امنیت غذایی را می توان با ترغیب کشاورزان به کشت گندم با تعیین قیمت مناسب خرید تضمینی، خنثی کرد، اما با گذشت بیش از ۳ ماه از آغاز سال زراعی جدید، کماکان کشاورزان قیمت گندم را نمی‌دانند.

تثبیت خودکفایی گندم در گرو تعیین قیمت مناسب خرید تضمینی‌

به گزارش قدس آنلاین،  «خودکفایی در تولید گندم نان» با خرید ۱۰ میلیون تن گندم مهمترین خبر کشاورزی و امنیت غذایی در سال جاری بود که مانع خروج ۲.۵ میلیارد دلار معادل یارانه پرداختی به بخش آردو نان کشور شد.

ابراهیم مرادزاده، کارشناس کشاورزی، با بیان اینکه تعیین قیمت مناسب برای تداوم خودکفایی ضروری است، گفت: تکیه بر واردات آن هم در محصول مهمی مانند گندم خطا است، اگر شرایط بحرانی و جنگی پیش بیاید که این کشورها صادر نکنند چه باید کرد؟ همانطور که در دوران کرونا با نقض قانون تجارت جهانی عوارض سنگین برای صادرات وضع کردند که حتی قیمت‌ها دو برابر شد، «تداوم خودکفایی بدون تعیین قیمت خرید مناسب برای گندم امکانپذیر نیست».

با سخت شدن شرایط واردات، کشورها تمرکز خود را به افزایش تولید کالاهای اساسی و حمایت از کشاورزان داخلی تمرکز کرده اند که یکی از این راه‌ها خرید محصول کشاورزان داخلی به قیمت مناسب است.

تثبیت خودکفایی گندم در گرو تعیین قیمت مناسب خرید تضمینی‌

نرخ خرید تضمینی گندم در شهریور توسط شورای قیمت‌گذاری کالاهای اساسی و با نگاه حمایتی تعیین شد، اما شنیده‌ها حاکی از آن است که ‌رئیس سازمان برنامه و بودجه قیمتِ مورد نظر جمع را تایید نمی‌کند و معتقد است وقتی قیمت گندم وارداتی در اسکله ایران کیلویی ۱۲ هزار تومان است، باید قیمت خرید تضمینی گندم هم منطقی باشد تا واردات معکوس رخ ندهد.

به گزارش بلومبرگ؛ «قیمت جهانی گندم» امروز به ۶۱۶ دلار در هر تن معامله شده که نسبت به  یک ماه گذشته ۵۶ دلار رشد داشته و در دوران کرونا هم قیمت دو برابر و در بهمن ۱۴۰۰ به  ۱۲۰۹ دلار رسید، بسیاری از کشورها حاضر به صادرات نیستند و انبارهای خود را پر می‌کنند.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.