رئیس ستاد اقامه نماز کشور گفت: از نتیجه اجلاس‌های نماز می‌توان به ساخت ۲۰۰۰ مسجد در جاده‌ها، زدن زنگ نماز در مدارس، اقامه نماز جماعت در ظهر عاشورا همراه با عزاداری‌های حسینی و ساخت نمازخانه در مدارس تازه تأسیس اشاره کرد

ساخت ۲۰۰۰ مسجد در جاده‌ها یکی از نتایج اجلاس سراسری نماز است

حجت‌الاسلام محسن قرائتی دیروز (سه‌شنبه، پنجم دی‌ ماه) در دیدار با اعضای کمیته فرهنگی سی‌امین اجلاس سراسری نماز، درباره اهداف این اجلاس، اظهار کرد: نماز هم به معنی عبادت است و هم شعائر چون عبادت است، هر فردی در هر ساعت از شبانه‌روز می‌تواند به عبادت خداوند بپردازد و چون از آن به شعائر یاد شده است، در پشت بام‌ها اذان می‌گویند.

وی با اشاره به اینکه همه ماشین‌ها در خیابان حرکت می‌کنند ولی آمبولانس در خط ویژه حرکت می‌کند، گفت: قرآن با توجه به آیه «قُلْ إِنَّ صَلَاتِی وَنُسُکِی وَمَحْیَایَ وَمَمَاتِی لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ؛ بگو: همانا نماز و طاعت و تمام اعمال من و حیات و ممات من همه برای خداست که پروردگار جهانیان است.» برای نماز خط ویژه قائل شده است.

قرائتی به واژه «نُسک» در این آیه به معنی عبادت (مناسک حج به معنای عبادت حج) اشاره کرد و افزود: واژه صلاه به معنی نماز نیز به‌صورت جداگانه اشاره شده است؛ خداوند می‌فرمایند: نماز من و عبادت من؛ مگر نماز جزو عبادت نیست، ولی واژه نماز جداگانه به‌کار برده شده است، یعنی قرآن به نماز نگاه ویژه دارد.

رئیس ستاد اقامه نماز کشور با اشاره به اینکه از این آیه مشخص است که حساب نماز را باید بالاتر از باقی عبادات در نظر گرفت، بیان کرد: خداوند در آیه‌ای دیگر می‌فرمایند: وَأَوْحَیْنَا إِلَیْهِمْ فِعْلَ الْخَیْرَاتِ وَإِقَامَ الصَّلَاهِ که نشان می‌دهد نماز به صورت جداگانه در کنار عمل خیر مورد توجه قرار گرفته است. همچنین وقتی در مناسک حج کاروان‌ها به یکدیگر می‌رسند می‌گویند «اللهم لک لبیک» ولی درباره نماز گفته می‌شود بر پشت بام بروید و ندای «حی علی الصلاه» سر دهید و به همین منظور لقمان نیز فرزند خود را به اقامه نماز دعوت می‌کند.

وی با یادآوری اینکه کلمه نماز ۸۸ مرتبه در قرآن کریم آمده است، اظهار کرد: چند صد آیه درباره عبادت، سجده، حضور قلب و اخلاص نماز در قرآن کریم آمده است.

قرائتی با انتقاد از اینکه نماز آن جایگاهی را که باید داشت باشد ندارد و مورد غفلت واقع شده است، گفت: نماز از زمان تولد تا لحظه مرگ با انسان است، چراکه هنگام تولد نوزاد در گوش راست اذان و در گوش چپ اقامه خوانده می‌شود و در زمان مرگ قبل از دفن، بر میت نماز می‌خوانند.

او با اشاره به برگزاری اجلاس سراسری نماز، اضافه کرد: هر سال نمایندگان فرهنگی از سازمان‌های تبلیغات اسلامی، فرهنگ و ارشاد، آموزش‌ و پرورش، دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه از سراسر کشور به اجلاس نماز دعوت می شوند تا مشکلات نماز بیان و تا حد توان بررسی و حل شوند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.