یک کارشناس انرژی گفت: شکستن انحصار در توسعه میادین نفت و گاز و اجازه مشارکت بخش خصوصی منجر به کاهش هزینه های استخراج، افزایش رقابت پذیری، معرفی فناوری های جدید، توسعه بازارهای صادراتی و افزایش درآمدهای دولت خواهد شد و تحول بزرگی در بودجه سالانه کشور ایجاد می کند.

ایجاد تحول در بودجه سالانه کشور با تکیه بر شکستن انحصار توسعه میادین نفت و گاز

فرشاد جامع کارشناس انرژی در رابطه اهمیت شکستن انحصار توسعه میادین مشترک نفت و گاز به خبرنگار قدس گفت: شکستن انحصار در توسعه میادین نفت و گاز و اجازه مشارکت بخش خصوصی می تواند منافع قابل توجهی برای اقتصاد ایران داشته باشد. این اقدام نه تنها درآمدهای جدیدی را برای دولت به همراه خواهد داشت، بلکه منجر به کاهش هزینه های استخراج، افزایش رقابت پذیری و معرفی فناوری های جدید می شود.

 وی ادامه داد: یکی از مزایای کلیدی شکستن انحصار، افزایش رقابت پذیری در صنعت نفت و گاز است. با ورود بخش خصوصی، رقابت بین شرکت ها در توسعه میادین نفت و گاز افزایش می یابد. این رقابت منجر به کاهش هزینه های استخراج می شود زیرا شرکت ها در تلاش برای کارآمدتر و مقرون به صرفه تر هستند. هزینه های کمتر استخراج نه تنها به نفع بخش خصوصی بلکه به نفع دولت خواهد بود، زیرا سودآوری پروژه های نفت و گاز را افزایش می دهد.

این کارشناس انرژی با اشاره به مزیت‌های مشارکت بخش خصوصی در توسعه میادین نفت و گاز کشور در زمینه حل ناترازی گازی کشور گفت: یکی دیگر از مزایای مهم توسعه بازارهای صادراتی ایران و تنوع بخشیدن به منابع فروش است. در حال حاضر، ایران برای نفت و گاز خود به شدت به چند بازار صادراتی کلیدی وابسته است که این امر آن را در برابر نوسانات بازار و بی ثباتی سیاسی آسیب پذیر می کند. با اجازه دادن به مشارکت بخش خصوصی، بازارهای جدید کشف شده و منابع فروش جدید در دسترس کشور قرار خواهند گرفت. این تنوع نه تنها وابستگی ایران به چند بازار را کاهش می دهد، بلکه ثبات درآمدهای صادراتی کشور را نیز فراهم می کند. علاوه بر این، مشارکت بخش خصوصی منجر به افزایش بهره وری و ظرفیت در تولید و استخراج نفت و گاز خواهد شد. بخش خصوصی به دلیل توانایی خود در نوآوری و اجرای فناوری های جدید شناخته شده است. با ورود بخش خصوصی، فناوری های جدید وارد صنعت نفت و گاز ایران می شود. این فناوری ها نه تنها کارایی و بهره وری استخراج نفت و گاز را افزایش می دهد، بلکه ظرفیت استخراج نفت و گاز کشور را نیز افزایش می دهد. این افزایش ظرفیت منجر به افزایش سطح تولید و متعاقباً درآمدهای بیشتر برای دولت خواهد شد.

وی ادامه داد توسعه میادین نفت و گاز بلااستفاده توسط بخش خصوصی نیز منجر به افزایش درآمدهای دولت خواهد شد. در حال حاضر بسیاری از میادین نفت و گاز ایران به دلایل مختلف از جمله عدم سرمایه گذاری و یا تخصص فنی بکر مانده اند. با اجازه دادن به بخش خصوصی برای توسعه این میادین، دولت می‌تواند درآمد بیشتری از فروش نفت و گاز استخراج شده از این میادین استفاده نشده به دست آورد. این افزایش درآمدها تأثیر مثبتی بر بودجه دولت خواهد داشت و فرصت های بیشتری برای سرمایه گذاری در توسعه کشور ایجاد می کند.

جامع د افزود: شکستن انحصار در توسعه میادین نفت و گاز و اجازه مشارکت بخش خصوصی می تواند منافع قابل توجهی برای اقتصاد ایران داشته باشد. این حرکت منجر به کاهش هزینه های استخراج، افزایش رقابت پذیری، معرفی فناوری های جدید، توسعه بازارهای صادراتی و افزایش درآمدهای دولت خواهد شد. بدیهی است که این تغییر رویکرد تحول بزرگی در بودجه سالانه ایجاد کرده و به توسعه بهتر کشور کمک خواهد کرد. همچنین یکی از راهکارهای باقوه در زمینه حل معضل ناترازی انرژی کشور از این طریق انجام خواهد شد که موجب توسعه و رشد اقتصادی کشور نیز خواهد شد

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.