ارکستر ملی ایران با اجرای منظومه صوتی (پوئم سمفونی) «بانوی آب و آینه» به رهبری «همایون رحیمیان» و خوانندگی «امیرحسین سمیعی» در تالار وحدت به روی صحنه رفت.

ارکستر ملی با روایتی از «بانوی آب و آینه» به صحنه رفت

به گزارش قدس آنلاین، کنسرت آیینی ارکستر موسیقی ملی ایران با اجرای پوئم سمفونی «بانوی آب و آینه» همزمان با سالروز وفات حضرت ام‌البنین (س) به رهبری همایون رحیمیان و با اجرای آثاری از آهنگسازان پیشکسوت شامگاه چهارشنبه- ششم دی- در تالار وحدت برگزار شد.

روابط عمومی فرهنگی هنری رودکی ۲۱ آذر امسال به نقل از سیدمحمود اسلامی معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و سرپرست این بنیاد اعلام کرده بود که قرار است ارکستر موسیقی ملی ایران به مناسبت ایام فاطمیه و سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) در قالب کنسرت آیینی با اجرای پوئم سمفونی «بانوی آب» به آهنگسازی صفی صفوی و رهبری همایون رحیمیان به روی صحنه برود.

این پوئم سمفونی بر اساس سروده‌ای از عبدالجبار کاکایی و نوشتاری از سیدمهدی شجاعی شامل هشت بخش پیشکش، عطر یاس، فاتح دل‌ها، مهر و ماه، پدرجان، شب دلتنگی، این همه تنهایی و آسمانی است که با خوانندگی علی امیرقاسمی و همراهی گروه کُر بنیاد رودکی به رهبری رازمیک اوحانیان اجرا خواهد شد.

چهارم دی اعلام شد که این پوئم سمفونی چهارشنبه- ششم دی ماه- ساعت ۲۱:۳۰ اجرا می‌شود، هر چند که نام این پوئم سمفونی نیز به «بانوی آب و آینه» تغییر یافته بود و با سالروز وفات حضرت ام‌البنین (س) مصادف شده بود. شامگاه ششم دی پوئم سمفونی «بانوی آب و آینه» با ۳۰ دقیقه تاخیر از زمان اعلام شده به دلیل برگزاری اختتامیه شانزدهمین جایزه ادبی جلال آل‌احمد در تالار وحدت به روی صحنه رفت.

پس از حضور اعضا و رهبر ارکستر ملی ایران، پوئم سمفونی با قطعات و آثاری متفاوت از آنچه که پیش از این اعلام شده بود و با قطعات و آثاری از موریس ژار آهنگساز و رهبر ارکستر فرانسوی، همایون رحیمیان، فریدون شهبازیان، فرهاد فخرالدینی و مهرداد دلنوازی اجرا شد.

قطعات ارکستر با تکنوازی عود مهران خانزاده آغاز شد و سپس با همراهی سازهای کوبه‌ای، قطعه «ورود به مکه» موسیقی فیلم «محمد رسول الله» به کارگردانی مصطفی عقاد به آهنگسازی موریس ژار اجرا شد.

پس از پایان این قطعه، رهبر ارکستر صحنه را ترک کرد و بعد از مدت کوتاهی به همراه امیرحسین سمیعی خواننده ارکستر به صحنه بازگشت، در این بخش قطعه «سیب درخت وحی» با شعری از محمد نیکو با مطلع «برخاست بانوی آفتاب پوشیده در خموشی و باران/ آیینه‌دار پاکی نامش دریا و آسمان»، آهنگسازی همایون رحیمیان و همراهی گروه کُر اجرا شد.

در ادامه قطعه‌های موسیقی فیلم «آوار» اثر فریدون شهبازیان با تک نوازی نی پوریا شیوافرد، «روزی روزگاری (شُلِیل) اثر فرهاد فخرالدینی با دونوازی قانون مژگان محمدحسینی و عود مهران خانزاده، «دعوت به اسلام» (موسیقی فیلم محمد رسول الله) اثر موریس ژار اجرا شدند.

همچنین «راسپودی برای نی و ارکستر» با آهنگسازی مهرداد دلنوازی و نوازندگی نی پوریا شیوافرد، «فصل با باران ما» با شعری از مولانا با مطلع؛ «ای فصل با باران ما، برریز بر یاران ما/چون اشک غمخواران ما در هجر دلداران ما» با آهنگسازی همایون رحیمیان، خوانندگی امیرحسین سمیعی و همراهی گروه کُر و «کارزار» (موسیقی فیلم محمد رسول الله) اثر موریس ژار از دیگر قطعه‌های این پوئم سمفونی بودند.

هر چند با وجود تغییرات در قطعات اعلام شده، این کنسرت آیینی با آثار خاطره‌انگیز از فیلم «محمد رسول الله» به کارگردانی مصطفی عقاد و آهنگسازی موریس ژار با تنظیمی جدید اجرا شد که غالب آثار و سه قطعه از قطعات اجرا شده را به خود اختصاص داد و تشویق و استقبال مخاطبان را به همراه داشت.

همچنین بهره‌مندی از آثار آهنگسازان پیشکسوت؛ فرهاد فخرالدینی و فریدون شهبازیان که از رهبران پیشین این ارکستر بودند و تکنوازی نی شیوافرد به خصوص در اجرای قطعه «راسپودی برای نی و ارکستر» قابل تحسین بود.

ارکستر ملی ایران زیرمجموعه بنیاد فرهنگی هنری رودکی است که اکنون با رهبری دائم همایون رحیمیان فعالیت می‌کند. نخستین کنسرت پاییزه این ارکستر ۲۰ مهر با عنوان «پاییزان» به رهبری رحیمیان با اجرای قطعه‌هایی ماندگار از آهنگسازان فقید در تالار وحدت به روی صحنه رفت.

ارکستر ملی ایران ارکستر ۱۳ آبان با عنوان «فصل با باران ما» به رهبری رحیمیان و تک‌نوازی تار مسیح تحویلداری به روی صحنه رفت و در آذر ماه نیز طی پنج شب (۱۴ تا ۱۸ آذر) به رهبری استاد مجید انتظامی، منتخبی از آثار این آهنگساز را با عنوان «همراه با خاطره‌ها» اجرا کرد.

شهریور امسال نیز ارکستر ملی ایران با اجرای پوئم سمفونی «وداع» به رهبری همایون رحیمیان، خوانندگی سیدحسام‌الدین سراج و روایت ساعد باقری شاعر و پژوهشگر پیشکسوت به مناسبت اربعین حسینی در تالار وحدت به روی صحنه رفت.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.