کارشناس اقتصادی گفت: سیاست تثبیت ارزی، سیاست مثبتی است که بانک مرکزی با  اجرای آن موفق به کنترل نرخ ارز شد، در حالی که در مدیریت‌های پیش از آن کنترلی بر این بازار نبود.

بانک مرکزی با اجرای سیاست تثبیت بازار ارز را کنترل کرد

در سنوات گذشته با نزدیک شدن به ژانویه و تعطیلات کریسمس تقاضا برای دلار افزایش می‌یافت نرخ دلار در بازار آزاد صعودی می‌شد اما امسال شرایط به گونه دیگری پیش رفته است و شنیده‌ها حاکی است تقاضا برای خرید دلار در بازار آزاد کاهش قابل ملاحظه‌ای داشته است.

پس از اجرای سیاست تثبیت اقتصادی توسط بانک مرکزی با وجود سیگنال‌های منفی که برای تغییر نرخ ارز از سوی برخی دلالان داده می‌شد مبنی بر اینکه فنر قیمت دلار رها می‌شود و دلار وارد کانال ۶۰ هزار تومان می‌شود، شرایط تغییر کرد و دلار پس از دو ماه کف قیمت ۵۰ هزار تومان را از دست دارد و نخستین روزهای دی ماه دلار در بازار آزاد به کانال ۴۰ هزار تومان بازگشت. حتی بسیاری از کارشناسان پیش‌بینی کردند که با ادامه این روند دلار به قیمت ۴۷ هزار تومان بازمی‌گردد و این اتفاقات را می‌توان نتیجه تاکید بانک مرکزی بر اجرای سیاست تثبیت برای کنترل تورم و پیش‌بینی پذیری اقتصاد دانست.

«آلبرت بغزیان» کارشناس اقتصادی درباره اجرای سیاست تثبیت گفت: سیاست تثبیت از جنبه‌های مختلفی اهمیت دارد، یک بعد تاثیر نرخ ارز بر تورم و جنبه دیگر پیش‌بینی پذیری بودن اقتصاد است.

وی توضیح داد: عوامل مختلفی در کنترل تورم موثر است، اما هنگامی که نرخ ارز افزایش می‌یابد قیمت کالاهای مصرفی و نرخ تورم رشد قابل ملاحظه‌ای دارد و در این شرایط است که تاثیر عوامل دیگر کم رنگ‌تر می‌شود.

این کارشناس اقتصادی گفت: بانک مرکزی در دوره جدید تلاش کرد که نرخ ارز را به عنوان یکی از عوامل تاثیرگذار بر افزایش نرخ تورم، کنترل و حذف کند.

وی ادامه داد: بنابراین بارها شاهد تاکید فرزین بر اجرای سیاست تثبیت به منظور کاهش نرخ تورم بودیم.

بغزیان اظهارداشت: البته در ماه‌های اخیر با وجود ثبات و حتی کاهش نرخ ارز شاهد بودیم که تورم در بازارهای مختلف در مقاطعی افزایش یافته است که اینها بیانگر این که عوامل مختلفی در کنار تغییرات نرخ ارز بر تورم تاثیر می‌گذارند و نباید تنها به نرخ ارز اکتفا کرد.

وی تصریح کرد: بررسی بازار ارز حاکی از این است که بانک مرکزی در کنترل نرخ ارز موفق بوده است و توانسته مولفه‌های تاثیرگذار بر نرخ ارز همچون اعلام نرخ ارز هرات، سلیمانیه را که توسط دلالان و حتی در ایام تعطیل که فعالیتی در بازار انجام نمی‌شود را کنترل و دست واسطه‌گران را کوتاه کند در صورتی که در مدیریت سابق بانک مرکزی چنین کنترلی بر بازار نبود.

کارشناس اقتصادی درخصوص شفافیت و پیش‌بینی پذیری اقتصاد گفت: فعالان اقتصادی اعم از واردکنندگان و صادرکنندگان برای برنامه‌ریزی کارهای خود نیاز دارند که از نرخ ارز مطلع شوند اما در این سال‌ها شاهد بودیم که این نرخ تحت تاثیر شرایط منطقه و اخباری که منتشر می‌شود دستخوش تغییر بوده است و این فعالیت را برای فعالان اقتصادی دشوار می‌کرد.

وی افزود: با وجود تسهیل فعالیت برای فعالان اقتصادی با تثبیت بازار و پیش‌بینی پذیر کردن اقتصاد افرادی که از نوسانات نرخ ارز سود می‌بردند و به این واسطه کسب و کاری برای خود به راه انداخته بودند شروع به انتقاد کردند.

بغزیان تاکید کرد: سیاست تثبیت سیاست مثبتی است و اینکه عده‌ای با این سیاست مخالف هستند و عنوان می‌کنند با عملیاتی شدن سیاست تثبیت نرخ ارز عقب مانده است و خروج سرمایه رخ می‌دهد، باید بگویم که این شرایط ربطی به بانک مرکزی ندارد و مسائلی از این دست همیشه وجود داشته است.

وی تاکید کرد: اگر می‌خواهیم خروج ارز نداشته باشیم باید کانال‌های خروج را ببندیم نه اینکه نرخ ارز را تغییر دهیم تا قیمت مسکن، خودرو دیگر کالاهای مصرفی افزایش یابد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.