یک کارشناس انرژی گفت: وابستگی خودروها به بنزین به کشور ضربه بزرگی زده و باید به فکر تنوع بخشیدن به سبد سوختی باشیم و سبد سوخت کشور باید برپایه نیازها به روز رسانی شود با تکیه بر تنوع سبد سوختی و همچنین افزودن سوخت های جایگزین بنزین نظیر CNG و LPG می‌توان به ناترازی و واردات بنزین پایان داد.

تنوع سبد سوختی می‌تواند از واردات بنزین جلوگیری کند؟ / لزوم استفاده از LPG و CNG به عنوان سوخت جایگزین

محمدرضا کارگذار کارشناس انرژی در رابطه با وضعیت بد ناترازی بنزینی کشور در  گفت و گو با خبرنگار قدس گفت: یکی از موضوعات مهم کشور در وضعیت فعلی، ناترازی بالای بنزین کشور و تشدید واردات بنزین در سال ۱۴۰۳ به بیش از ۱۲۰ هزار میلیارد تومان است.

این کارشناس گفت: در حال حاضر علاوه بر وابستگی خودروها به بنزین وابستگی بیش از حد تولید برق به گاز نیز وجود دارد باید بتوان تمرکز را بر توسعه ظرفیت سوخت های جایگزین بیشتر از قبل کرد یعنی از سوخت های جایگزین بنزین نظیر CNG و LPG بیشتر از قبل در کشور استفاده نمود.

بهود رفاه مردم با افزودن LPG به سبد سوخت از نظر صرفه اقتصادی

وی ادامه داد: افزودن LPG به سبد سوخت کشور  از جنبه های متعددی همچون اقتصادی، محیط زیستی، پدافند غیر عامل و افزایش رفاه و آسایش مردم بهبود خواهد بخشید. این سوخت از لحاظ قیمت بهای کمتری نسبت به بنزین و گازوئیل دارد پس وقتی مصرفش بیشتر شود دولت می تواند سوخت های دیگر  را صادر کند و صرفه اقتصادی بیشتری برای کشور به همراه بیاورد.

کارگذار افزود: از طرفی از لحاظ آلودگی هم تراز با CNG است یعنی  آلودگی کمتری نسبت به گازوئیل و بنزین داردCNG  هم می تواند در سبد سوختی کشور نقش بسزایی داشته باشد ولی متاسفانه حمایت خوبی از آن نشده، یعنی خودرو سازان در تولید خودروهای دوگانه سوز با کیفیت ، کوتاهی کرده اند. مساله پیچیده آلودگی هوا در کلان شهرها همواره وجود داشته و راه کارهای موقت برای آن در نظر گرفته میشود.ترغیب مالکان خودروهای بنزین سوز به دوگانه سوز کردن وسیله نقلیه خود و همچنین گاز سوز شدن وسایل نقلیه عمومی می تواند مسیری برای کاهش آلودگی باشد.

در حال حاضر ۵۰ درصد ظرفیت  سوخت سی ان جی در کشور خالی است

این کارشناس انرژی در مورد عدم استفاده از ۱۰۰ درصد ظرفیت زیرساخت موجود در بخش CNG کشور نیز گفت و افزود: در حال حاضر ۵۰ درصد ظرفیت سی ان جی در کشور خالی است. در حالی که اکنون دانش ساخت تجهیزات سی ان جی به طور ۱۰۰ درصد در اختیار کشور است و شرکت های ایرانی به راحتی در این حوزه می توانند فعال باشند. به جز کلان شهرها نیازی به احداث جایگا ه جدید نیست چون در شهرستان ها جایگاه ها حداقل ۵۰ درصد ظرفیت خالی را دارند حتی در برخی از شهرستان ها این عدد بیشتر از۵۰ درصد نیز می باشد تا جایی که جایگاه داری در بسیاری از شهرستان ها صرفه اقتصادی ندارد چرا که میزان عرضه سوخت CNG که دارند ، هزینه های آن ها را پوشش نمی دهد. با توجه به تحریم ها صادرات گاز طبیعی با مشکلات زیادی مواجه است اما بنزین را به راحتی می توانیم صادر کنیم.

وی ادامه داد: اگر در تنوع سبد سوختی بتوانیم سوخت خودروها را از بنزین به سمت سی ان جی و LPG هدایت کنیم هم مشکل مصرف بالای بنزین خودرو ها را حل می کنیم و هم می توانیم از گازی که امکان صادرات آن را نداریم به عنوان سوخت پاک و بهینه استفاده بیشتری داشته باشیم.

بومی سازی شدن تکنولوژی تبدیل خودروی گازوئیل سوز به دوگانه سوز 

وی گفت: با توجه به ظرفیت خالی اکثر جایگاه های موجود در شهرهای کم جمعیت تبدیل خودروهای دیزلی به گاز سوز می تواند علاوه بر کاهش مصرف گازوئیل در کاهش آلایندگی هوا نیز موثر باشد و موجب تقویت اقتصاد جایگاه داران سی ان جی شود. خوشبختانه تکنولوژی تبدیل خودروی گازوئیل سوز به دوگانه سوز سی ان جی توسط شرکت های ایرانی بومی سازی شده است و لذا یکی از استراتژی های کلانی که می توانیم در شرایط تحریم پیش بگیریم جایگزین کردن سی ان جی با بنزین است.

این کارشناس انرژی در پایان گفت: وابستگی سبد سوخت خودروهای سواری به بنزین در حال حاضر بیشتر از همه به کشور ضربه زده است و باید به فکر تنوع بخشیدن به سبد سوختی باشیم و سبد سوخت کشور باید به صورت متناوب و برپایه نیازهایی که داریم به روز رسانی شود با تکیه بر تنوع سبد سوختی کشور و همچنین افزودن سوخت های جایگزین بنزین نظیر CNG و LPG می‌توان به ناترازی و واردات بنزین پایان داد و در نهایت دوباره به صادرات بنزین نیز برسیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.