معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه تهران گفت: امانت های مردم را دست استادان می دهیم؛ ما به استادی که روی کارش وقت نگذارد، تحقیق و پژوهش نکند، نیازی نداریم.

معاون دانشگاه تهران: به استادی که تحقیق و پژوهش نکند، نیاز نداریم

"مهدی فکور" در مورد ارزیابی علمی استادان و تاثیر نتایج آن‌ بر قطع همکاری و عدم تمدید قرارداد با آن ها، توضیح داد: هر استاد دانشگاهی دو ارزیابی دارد؛ یک ارزیابی در سال انجام می شود که به آن پایه ترفیع می‌گوییم. پایه ترفیع عملکردهای اجرایی، آموزشی و پژوهشی را مد نظر قرار می دهد. قرار است مباحث مرتبط با فناوری نیز به این ارزیابی ها اضافه شود.

استادان در سال مدام ارزیابی می شوند

فکور افزود: استاد در هر سال مدام ارزیابی می‌شود تا پایه مرتبط با وضعیت خود را دریافت کند.

فکور ادامه داد: یک ارزیابی هم مربوط به ارتقا به دانشیاری و استادیاری است. قوانین موجود فعلی می گوید هر استاد دانشگاهی پس از اینکه با مدرک دکتری وارد دانشگاه شد؛ استادیار پایه یک محسوب می‌شود و حداقل چهار سال فرصت دارد که البته می تواند بیشتر هم باشد، تا بتواند با حداقل امتیازات دانشیار شود.

استادان خیلی کمی ۴ ساله دانشیار می شوند

او بیان کرد: البته پرونده‌های خیلی کمی چهارساله دانشیار می شوند و برای تحقق این امر مجموع حداقل امتیازات آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و اجرایی فرد را لحاظ می کنیم که در مجموع ۱۲۰ امتیاز است و این شاخص‌ها در حال به روزرسانی است.

معاون دانشگاه تهران در پاسخ به این که آیا ممکن است به دلیل به حدنصاب نرسیدن امتیاز پژوهشی یک استادِ قراردادی، قرارداد او تمدید نشود؟ توضیح داد: وقتی استادی در دانشگاه جذب می شود، انتظار ما این است که دستاوردهایی برای دانشگاه داشته باشد.

استاد باید دستاوردهای آموزشی و پژوهشی داشته باشد

او تصریح کرد: تعداد افرادی که به عنوان عضو هیئت علمی شناخته و جذب می شوند، محدود است و ما نیز ردیف استخدامی های محدودی داریم. انتظار ما بر این است که استاد، دستاوردهای آموزشی و پژوهشی داشته باشد و کمی از بار دانشگاه را به دوش بکشد.

اگر به لحاظ علمی، استادی افت داشته باشد، مانند هر سازمان و دستگاهی، دیگر قادر به همکاری با چنین استادی نیستیم.

معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه تهران اظهار کرد: وقتی گزارش می دهیم که جایگاه دانشگاه تهران رنک یک دانشگاه های کشور است، بخشی از این رتبه، سهم ۲ هزار و ۲۰۰ عضو هیئت علمی ماست که باید در این زمینه تلاش کنند و قطعا ارزیابی‌هایی انجام می‌شود و اگر به لحاظ علمی، استادی افت داشته باشد، مانند هر سازمان و دستگاهی، دیگر قادر به همکاری با چنین استادی نیستیم.

فکور اضافه کرد: امانت های مردم را دست استادان می دهیم؛ ما به استادی که روی کارش وقت نگذارد، تحقیق و پژوهش نکند، نیازی نداریم.

توضیحِ رکود علمی در مورد استادان

این استاد دانشگاه در پاسخ به این سوال که آیا در مورد استادان رسمی نیز چنین قاعده ای وجود دارد؟ بیان کرد: در مورد چنین استادانی با موضوع رکود مواجه هستیم؛ استاد رسمی باید بتواند پایه های خود را بگیرد و اگر چند سال متوالی نتواند پایه هایش را کسب کند، دچار رکود علمی شده است.

او افزود: گاهی ممکن است استاد مشکل خاصی داشته باشد که ما به او کمک می کنیم و تا جایی که در توان داشته باشیم، مسئله ای که وجود دارد را از بین می بریم که مانعی در راه ارتقای استاد نباشد.

کسی که برای کار به دانشگاه آمده، اولویتش باید دانشگاه باشد، چرا که امانت‌های بسیار مهمی را اینجا به دست ما سپرده اند.

فکور عنوان کرد: پس استاد یا مشکلی دارد که تا جایی که بتوانیم آن را برطرف و با استاد صحبت می کنیم یا شاید جای دیگری مشغول به کار است و اولویت های دیگری برای خودش گذاشته و... به هر ترتیب کسی که برای کار به دانشگاه آمده، اولویتش باید دانشگاه باشد، چرا که امانت‌های بسیار مهمی را اینجا به دست ما سپرده اند.

وقت گذاشتن استادان برای کارهایِ غیردانشگاهی مجاز نیست

معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: این رفتار که من استاد دانشگاه باشم، ولی مدام برای کارهای غیردانشگاهی وقت بگذارم مجاز نیست. شاید از هر ۱۰۰ پرونده ای که برای ترفیع می آید، فقط پرونده دو استاد مشمول‌ ارتقا و تبدیل وضعیت نشود و ترفیع نگیرند. اگر پرونده استادی سه سال متوالی ترفیع نگیرد، موضوع دیگری است که رکود شامل حالش می شود.

قطعا به استادان برای ارتقا وقت می دهیم

فکور گفت: ما قطعا به استادان برای اینکه خود را بالا بکشند، وقت می دهیم، چرا که نگاه ما تعاملی است و اینگونه نیست که یک بار به استاد وضعیتش را اعلام کنیم و قطع همکاری شود! ما حتی چندبار به استادان کمک می کنیم و به آن ها وقت می دهیم. استادان باید طی زمان مشخصی تبدیل وضعیت پیدا کنند.

فکور ادامه داد: علاوه بر اینکه استادان دانشیار و استادیار باید تبدیل وضع پیدا کنند، باید از حالت قراردادی به رسمی آزمایشی  و به رسمی قطعی نیز تبدیل وضعیت شوند. مثلا به آن‌ها می گوییم ظرف چهار سال باید وضعیت شما ارتقا پیدا کند، اما مواردی داریم که تبدیل وضعیت استادی از چهارسال به پنج یا شش سال طول کشیده است و حتی موردی داریم که ۸ سال هم استاد در وضعیت ثابت مانده است. در این موارد مجوز هیئت امنا را برای همکاری با استاد می‌گیریم و چون استاد خوبی است همکاری خود را به صورت پیمانی ادامه می دهیم.

معاون دانشگاه تهران در آخر گفت: این روال و شرایط در هر سازمان و موسسه ای وجود دارد و منحصر به وزارت علوم نیست.

منبع: خبرگزاری ایلنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.