رئیس انجمن دفاع از حقوق معلولان با انتقاد از اجرا نشدن دقیق قوانین راهنمایی و رانندگی در رابطه با افراد دارای معلولیت گفت: اعمال قانون درباره متخلفان به‌صورت جدی انجام نمی‌شود.

استفاده افراد غیرمعلول از پلاک ویژه معلولان/ جای پارک معلولان را هم اشغال می‌کنند

کامران عاروان درباره این موضوع که راننده تعدادی از خودروهای دارای پلاک ویژه معلولان افراد غیرمعلول هستند و از امتیازات در نظر گرفته شده برای این اشخاص نظیر تردد رایگان در طرح استفاده می‌کنند، توضیح داد: از آنجا که پلاک ویژه افراد معلول هم به معلولان و هم به جانبازان اختصاص داده می‌شود سازمان‌های صادر کننده این پلاک‌ها پلیس راهنمایی و رانندگی، بهزیستی و بنیاد شهید هستند. ممکن است در شرایطی و به سبب وضع اقتصادی خودروی ویژه افراد معلول در اختیار خانواده این اشخاص باشد و آن‌ها برای معیشت از این خودرو استفاده کنند.

مدیر عامل جامعه معلولان ایران همچنین درباره جای پارک ویژه معلولان بیان کرد: در این رابطه قانون داریم و براساس این قانون برای افراد غیرمعلولی که جای پارک خودروی معلولان را اشغال کند جریمه در نظر گرفته شده، در تابلوی جای پارک معلولان نیز اخطار حمل با چرثقیل داده شده است اما اعمال قانون در این مورد بسیار کم صورت می‌گیرد. در مواردی هم اگر جای پارک مخصوص خودروی معلولان توسط فردی غیرمعلول اشغال شده باشد و فرد معلول مجبور شود به صورت دوبل پارک کند پلیس شخص معلول را جریمه می‌کند.

علی همت محمود نژاد، رئیس انجمن دفاع از حقوق معلولان نیز با بیان اینکه قوانین راهنمایی و رانندگی در رابطه با افراد دارای معلولیت به خوبی اجرا نمی‌شود، گفت: قانونی به نام قانون ایمنی عصای سپید داریم که عنوان می‌کند اگر فرد نابینایی بخواهد از عرض خیابان عبور کند عصای سپید این فرد در حکم چراغ قرمز است و باید خودروها برای عبور این شخص توقف کنند. طبق این قانون اگر خودرویی در تهران و سایر کلان‌شهرها مثل شیراز، تبریز، مشهد و اصفهان از مقابل عصای سپید عبور کند ۱۰۰ هزار تومان، در سایر مراکز استان‌ها ۸۰ هزار تومان و در شهرهای کوچک ۵۰ هزار تومان جریمه می‌شود، اما سوال اساسی این است که آیا تاکنون قبض جریمه برای این مسئله صادر شده است؟

منبع: خبرگزاری میزان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.