استاندار خراسان رضوی گفت: تئاتر ارکان اصلی و تحول آفرین نهاد اجتماعی است و می‌تواند رسانه‌ای تأثیرگذار برای انتقال پیام‌های ملی، قومی و ارزشی به جامعه باشد.

تئاتر ارکان اصلی و تحول آفرین نهاد اجتماعی است

به گزارش قدس خراسان، یعقوبعلی نظری روز شنبه در پیامی به بیست و هشتمین جشنواره تئاتر منطقه ای کشور در منطقه «خاوران» که به میزبانی مشهد فردا آغاز می شود، اظهار کرد: تئاتر می‌تواند با شناخت صحیح قابلیت‌ها و استعدادهای نهفته‌اش از طرف گروه تولیدکننده یک نمایش، رسانه‌ای تأثیرگذار برای یک جامعه باشد، همان‌گونه که نمایش می‌تواند آیینه فرهنگ جامعه باشد، می‌تواند بر آن نیز تأثیر بگذارد.

استاندار خراسان رضوی گفت: آفرینش هنری و نمایش، بی‌شک متأثر از جامعه و هنجارهای جمعی است که خود نیز بر آن اثر می‌گذارد. در جوامع توسعه‌ یافته و یا در حال توسعه، تئاتر از ارکان اصلی و تحول آفرین نهاد اجتماعی محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: شواهد و تجارب هنرهای نمایشی در تاریخ گذشته و کنونی حاکی از آن است که تئاتر به‌ عنوان وسیله‌ای مؤثر و کارآمد برای تقویت تلاش‌های معیشتی و دفاعی و یا تحکیم مبانی حقوقی، اجتماعی شدن، قانون‌پذیری و نظم و انضباط اجتماعی در قالب نمایش‌های متنوع، جذاب و آگاهی‌بخش مورد استفاده مسئولین جامعه قرار گرفته شده است.

به گفته نظری، در حقیقت زمانی تئاتر و هنرهای نمایشی به جایگاه حقیقی خود نزدیک می‌شود که با فرهنگ، ادب، تعالی افکار و احساسات انسان‌ها و روحیات و وجدان جمعی جامعه سروکار داشته باشد و رویکرد آن به‌گونه‌ای باشد که به معنای حقیقی خود یعنی تجلی حقیقی ویژگی‌های ضروری مردم و روشنگری و تحول‌آفرینی آن، نزدیک گردد.

استاندار خراسان رضوی اظهار کرد: وقتی چنین مردمی با فرهنگ و هنرمند در جامعه فزونی یافته و هنردوستی و فرهنگ پذیری رواج یابد، امکان ایجاد جامعه‌ای فرهنگی و آرمانی افزایش خواهد یافت، در چنین شرایطی تئاتر منزلتی فراخور رسالت خود داشته، از نقش و جایگاهی والا در میان توده‌های مردم به‌ویژه نخبگان برخوردار خواهد بود.

وی ادامه داد: آنچه در صحنه تئاتر اجرا می‌شود، می‌تواند تأثیر عمیق و بلند مدتی در ذهن و تفکر مخاطب داشته باشد و این نکته‌ای است که باید به آن توجه کرد، چراکه ارائه پیام‌های درست و انتقال مفاهیم متعالی برگرفته از آموزه‌های دینی، می‌تواند بسیار نقش‌آفرین باشد.

نظری بیان کرد: در آستانه برگزاری جشنواره تئاتر منطقه‌ای خاوران، می‌توان امیدوار بود تا در عین کسب افتخار میزبانی این رویداد ارزشمند، با استعانت از امام مهربانی ها شاهد پویایی، طراوت و نشاط در خانواده تئاتر به‌ خصوص مردم شهر مقدس مشهد باشیم.

تئاتر در جستجوی یافتن هویت است

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی نیز در پیامی به بیست و هشتمین جشنواره تئاتر منطقه ای کشور در منطقه خاوران گفت: تئاتری که عاری از معنا باشد و تئاتری که صدایش به ماندگاری نزدیک نشود و به جستجوی یافتن هویت نباشد، در اولین وظایف خود ناتوان مانده است.

محمد حسین زاده تئاتر را ملغمه‌ای از معنا، عشق و زیبایی دانست که بی‌واسطه، روح را جلا می‌دهد و شعر و شعور را به مثابه دو یار «لم‌یزلی»، در جوار هم نگاه می‌دارد.

وی گفت: جوهره‌ وجودی هنر نمایش، مکاشفه‌ای است که در درون و برون ذات انسانی و جامعه صورت می‌گیرد؛ کشفی که غنای روح ازلی و نامیرا را به زبانی زیبا مدار متجلی می‌سازد که آن به ذات، حقیقت تئاتر است.

وی ادامه داد: دور از انتظار نیست، با توجه به حکمت غنی و فرهنگ والای اسلامی–ایرانی، این هنر شریف چنان منزلتی یابد که کشف و شهود معنا را به اندرون راه دهد و افقی به پهنای الوهیت ذات حضرت ربوبیت را در برابر چشم‌ها بگستراند.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی بیان کرد: در آستانه برگزاری جشنواره‌های منطقه‌ای تئاتر کشور، با این اصل که تمرکززدایی و تزریق روح نمایش به استان‌های دور و نزدیک، ویژگی مهم برگزاری این رویداد بزرگ است، بر این باورم که نگرش داوران متخصص، می‌تواند سطح کیفی آثار را بالا ببرد.

وی اظهار امیدواری کرد که این رویداد فرهنگی که به سعی و اهتمام مسوولان و تلاش خانواده‌ تئاتر ایران فراهم آمده، زمینه‌ای باشد برای پیشرفت و تعالی و دستیابی به فضائل والای معنوی که در فطرت و ازلیت تئاتر نهفته است و رهگشای افق‌های روشن در سپهر فرهنگی کشور عزیزمان ایران باشد.

اعلام برنامه های جشنواره تئاتر منطقه خاوران

برنامه نمایش بیست و هشتمین جشنواره تئاتر منطقه ای کشور در منطقه خاوران در دو بخش صحنه ای و خیابانی اعلام شد.

در این جشنواره که با حضور استان های آذربایجان شرقی، تهران، خراسان جنوبی، خراسان شمالی، سیستان و بلوچستان، کرمان، مازندران و گلستان برگزار می شود، گروه های منتخب دو بخش صحنه ای و خیابانی جشنواره های استانی طی پنج روز با یکدیگر به رقابت خواهند پرداخت. نمایش های بخش صحنه ای در پنج سالن شامل سالن اصلی تئاتر شهر، سالن بهار، سالن استاد نوری، سالن اردیبهشت و سالن شمایل و نمایش های بخش خیابانی نیز در ورودی مجتمع فرهنگی هنری امام رضا (ع) اجرا می شوند.

برنامه اجرای نمایش های این جشنواره به شرح زیر است:

الف) بخش صحنه ای:

یکشنبه ۱۰ دیماه «گنجشکک اشی مشی» از سیستان و بلوچستان ساعت ۱۱ سالن بهار «کیلومتر ۹۴۴» از گلستان ساعت ۱۵ سالن استاد نوری «مچ مدک ابدمان» از سیستان و بلوچستان ساعت ۱۷ سالن اردیبهشت «کلاه شما قاضی» از کرمان ساعت ۱۹ سالن بهار

دوشنبه ۱۱ دیماه «شیرهای خان بابا سلطنه» از خراسان شمالی ساعت ۱۰ سالن اصلی تئاتر شهر «ننه زار» از تهران ساعت ۱۱ سالن بهار «بیهوده» از گلستان ساعت ۱۵ سالن استاد نوری «مارسی نوزده نود و شش» از تهران ساعت ۱۷ سالن اردیبهشت «آشغال مرد» از سیستان و بلوچستان ساعت ۱۹ سالن بهار «پی نو» از گلستان ساعت ۲۱ سالن اصلی تئاتر شهر

سه شنبه ۱۲ دیماه«کارنامه بنداربیدخش» از مازندران ساعت ۱۱ سالن بهار /«ننه آقا» از تهران ساعت ۱۵ سالن استاد نوری «خواب نامه» از مازندران ساعت ۱۷ سالن اردیبهشت/ «کارنال» از خراسان شمالی ساعت ۱۹ سالن بهار/ «یک کوزه آب» از خراسان جنوبی ساعت ۲۱ سالن اصلی تئاتر شهر

چهارشنبه ۱۳ دیماه «فخر الزمان» از خراسان جنوبی ساعت ۹ سالن بهار /«استخوان لای زخم» از آذربایجان شرقی ساعت ۱۱ سالن شمایل/ «زندگی او» از خراسان شمالی ساعت ۱۵ سالن استاد نوری /«دوتا چهارتا» از خراسان جنوبی ساعت ۱۹ سالن بهار /«یک دقیقه و سیزده ثانیه» از آذربایجان شرقی ساعت ۲۱ سالن استاد نوری

ب) بخش خیابانی:

یکشنبه ۱۰ دیماه «چرمت شاه» از سیستان و بلوچستان ساعت ۱۲ /«دخترک و مجسمه» از گرگان ساعت ۱۸ /«یک سطل آرزو» از سیستان و بلوچستان ساعت ۲۰

دوشنبه ۱۱ دیماه «یادگار پدر» از کرمان ساعت ۱۰ /«میم» از گلستان ساعت ۱۲ /«آقازاده» از تهران ساعت ۱۸ /«اپیلیسی» از تهران ساعت ۲۰

سه شنبه ۱۲ دیماه «عتیقه» از خراسان شمالی ساعت ۱۰ /«انگشت کوچک» از خراسان شمالی ساعت ۱۲ /«پوتین» از مازندران ساعت ۱۸ /«مغزهای کادوپیچ شده» از مازندران ساعت ۲۰

چهارشنبه ۱۳ دیماه «زندگی دودی من» از تهران ساعت ۱۰ /«پیشانی بلند» از خراسان جنوبی ساعت ۱۲ /«دومانلی سرحد» از آذربایجان شرقی ساعت ۱۸ /«خانه‌ای برای زندگی» از آذربایجان شرقی ساعت ۲۰

مراسم افتتاحیه این جشنواره فردا (یکشنبه) در بوستان ملت مشهد و مراسم اختتامیه جشنواره روز پنجشنبه، ۱۴ دیماه در سالن اصلی تئاتر شهر برگزار می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.