مقامات سازمان امنیتی کره‌جنوبی اعلام کردند «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی قصد دارد در اوایل سال آینده سئول را با اقدامی مانند آزمایش موشک هسته‌ای یا نبرد مسلحانه، شوکه کند.

آماده باش سئول برای آزمایش جدید هسته‌ای پیونگ‌یانگ

به گزارش قدس آنلاین، مقامات سازمان امنیتی کره جنوبی اعلام کردند «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی قصد دارد در اوایل سال آینده سئول را با اقدامی مانند آزمایش موشک هسته‌ای یا نبرد مسلحانه، شوکه کند.

این سازمان جاسوسی افزود: کیم به دستیاران نزدیک خود دستور داده تا اقداماتی را برای «ایجاد یک موج بزرگ در جنوب» پیش از انتخابات مهم پارلمانی که قرار است در ماه آوریل برگزار شود، انجام دهند.

رهبر کره شمالی در حالی که کره جنوبی رزمایش‌های دفاعی نادری را برگزار می کند، متعهد شده که آمادگی تهاجمی کشورش را افزایش دهد.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که روز ۲۷ آذرماه پیونگ یانگ یک موشک بالستیک قاره پیما(Hwasong-۱۸)را با موفقیت آزمایش کرد و این موشک می تواند هر نقطه‌ای از خاک آمریکا را هدف قرار دهد.

کیم جون اون تاکید کرد پرتاب این موشک در واکنش به نمایش قدرت نظامی واشنگتن بوده است.

سازمان امنیتی کره جنوبی اعلام کرد: به احتمال زیاد مقامات کره شمالی ممکن است در انتخابات ریاست جمهوری کره جنوبی و آمریکا در سال آینده، دست به اقدامات نظامی یا سایبری بزند.

نشریه محافظه کار کره جنوبی «جونگ آنگ» همچنین در همین رابطه نوشت: افشای این گزارش که یک انحراف نادر از رویه‌های عملیاتی استاندارد سازمان امنیتی کره جنوبی محسوب می شود، ممکن است با هدف تضعیف اقدامات تحریک آمیز کره شمالی بوده باشد.

اعتبار گزارش این سازمان جاسوسی به سه شخصیت کلیدی نظامی پیونگ‌یانگ در ماه‌های بازمی‌گردد که در میان آنها «کیم یونگ چول»، رئیس سابق سازمان امنیتی کره شمالی است که بنا به گزارش ها در سال ۲۰۱۹ پس از شکست مذاکرات کیم جون اون با دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا، محکوم شد.

کیم که در ماه ژوئن به عنوان مشاور سازمان جاسوسی کره شمالی خدمت می کرد متهم به سازماندهی غرق شدن ناو جنگی «چئونان» در سال ۲۰۱۰ است که منجر به کشته شدن ۴۶ ملوان کره جنوبی و گلوله باران جزیره «یئونپیونگ» است. همچنین «ری یونگ گیل» و «پاک جونگ چون» که بر اثر مین‌گذاری در امتداد مرزها با کره جنوبی معلول شده بودند، مورد سرزنش قرار گرفتند.

ری در ماه اوت برای سومین بار رئیس ستاد کل ارتش کره شمالی شد و پاک در همان ماه به عنوان رئیس کمیسیون مرکزی نظامی حزب حاکم منصوب شد.

هفتمین آزمایش هسته ای

«لیم ائول چول» کارشناس مسائل کره شمالی در مرکز مطالعات خاور دور کره جنوبی، می‌گوید: پیونگ‌یانگ می خواهد در طول آزمایش های هسته ای خود، میزان بازدهی سلاح های مختلفی که از آخرین آزمایش خود در سال ۲۰۱۷ تولید کرده را افزایش دهد.

وی افزود: اینکه کره شمالی به تولید تسلیحات هسته‌ای ادامه می‌دهد اما آزمایش‌های خود را برای مدت نامعلومی به تعویق می‌اندازد، معنایی ندارد؛ اما بعید است که چنین آزمایشی بر انتخابات سال آینده کره‌جنوبی شوک سیاسی جدیدی وارد کند، زیرا پیونگ‌یانگ از سال ۲۰۰۶ تاکنون شش موشک هسته‌ای را آزمایش کرده است.

لیم گفت: درگیری‌ ها در امتداد مرزهای پرتنش زمینی و دریایی، مشابه گلوله باران جزیره «یونپیونگ» و غرق شدن ناو «چئونان»، تأثیر بیشتری بر کره جنوبی خواهد داشت که می‌ترسند این درگیری ها به یک جنگ بزرگ در این منطقه تبدیل شود.

وی افزود: اما سئول به خوبی می‌داند که اقدامات نظامی پیش از انتخابات پارلمانی در ماه آوریل تنها به نفع حزب محافظه‌کاران است که بر امنیت ملی و دفاع تأکید می کنند.

«هونگ مین» محقق ارشد مسائل کره شمالی در اندیشکده موسسه کره، گفت: پیونگ‌یانگ نگران است که این آزمایش هسته‌ای بر روابط رو به رشد این کشور با روسیه تاثیرگذار بوده و حمایت ضمنی چین از موضع تقابلی آن علیه آمریکا را تضعیف کند.

وی افزود: کره شمالی ترجیح می‌دهد قبل از اینکه تلاش کند از آزمایش هسته‌ای جدید به عنوان پیامی به واشنگتن استفاده کند، تا پایان انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در نوامبر سال آینده منتظر بماند تا ببیند دولت بعدی این کشور در مورد سیاست‌های خود در قبال پیونگ‌یانگ چگونه تصمیم‌گیری خواهد کرد.

هونگ تصریح کرد که پیونگ یانگ به احتمال زیاد به آزمایش زرادخانه موشکی خود که می تواند تهدیدی برای تاسیسات نظامی آمریکا در اقیانوس آرام باشد، ادامه خواهد داد.

روابط پررونق کره شمالی با روسیه

خبرگزاری مرکزی رسمی کره شمالی نوشت: کیم مایل به گسترش همکاری راهبردی با کشورهای مستقل ضد امپریالیستی است و در مبارزات مشترک ضد امپریالیستی در مقیاس جهانی فعال خواهد بود.

راسل نایب رئیس موسسه سیاست جامعه آسیا گفت: مقامات کره شمالی مدت‌هاست تلاش کرده‌اند که قدرت های بزرگ را در مقابل یکدیگر قرار دهند و دیدار کیم جونگ اون با ولادیمیر پوتین؛ آخرین نمونه آن است. کیم تلاش می‌کند با نشان دادن گزینه‌هایی غیر از چین، اهرم فشاری بر پکن به دست آورد یا فشار چین بر خود را کاهش دهد.

کیم در دیدار با پوتین خاطرنشان کرد که روابط با مسکو در اولویت اول این قرار دارد ولی پس از این دیدار به شی جین پینگ رییس جمهور چین نامه نوشت تا به پکن اطمینان دهد که روابط با چین مثل همیشه نزدیک است.

پاک میونگ هو معاون وزیر امور خارجه کره شمالی اولین مقام رسمی این کشور که پس از کووید-۱۹ برای دیدار مقامات ارشد چین به پکن سفر کرد. وی بر ارتقای سطح روابط در جهت حفاظت از منافع مشترک دو کشور، تاکید کرد.

یون سان رئیس میز چین در اندیشکده مرکز استیمسون واشنگتن، گفت: تردید دارد که تغییری در سیاست های کره شمالی صورت گرفته باشد.

وی افزود: پکن بزرگترین حامی اقتصاد پیونگ‌یانگ است و همچنین نفوذ بسیار بیشتری نسبت به مسکو در سطح منطقه ای و جهانی امروز دارد.

چرا چین فاصله خود را با روسیه و کره شمالی حفظ می کند؟

یانگ مو جین، استاد دانشگاه مطالعات کره شمالی در سئول، گفت که کره شمالی احتمالاً از هفتمین آزمایش هسته‌ای خود خودداری می‌کند تا مورد انتقاد چین قرار نگیرد زیرا دو متحد قرار است هفتاد و پنجمین سالگرد روابط دیپلماتیک خود را در سال آینده جشن بگیرند.

یانگ گفت: «پیونگ‌یانگ روابط نظامی با مسکو و اتحادهای اقتصادی و ایدئولوژیک با پکن [در سال ۲۰۲۴] را تقویت خواهد کرد».

راسل نایب رئیس موسسه سیاست جامعه آسیا گفت: چین نمی‌خواهد بهایی بابت رفتارهای کره شمالی که هیچ کنترلی بر آن ندارد، بپردازد.

وی افزود: چین تا زمانی که هیچ هزینه ای برای خود نداشته باشد از روسیه و کره شمالی حمایت لفظی خواهد کرد، اما از حمایت آشکار نسبت به عملکرد آنان در زمانی که خطر انتقام یا محکومیت جهانی را به همراه داشته باشد، خودداری می‌کند.

راسل تاکید کرد که پکن همچنین ممکن است نسبت به همسویی رو به رشد روسیه و کره شمالی محتاط باشد زیرا می تواند اهرم فشار پکن بر پیونگ‌یانگ را تضعیف کند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.