جشنواره رسانه ای «مریم» در شیراز برگزار خواهد شد این در حالی است که برخی از افراد در خصوص این جشنواره اظهار نظر های متفاوتی داشته اند.

برای مریم؛ جشنواره ای برای اولین خبرنگار زن دفاع مقدس

به گزارش قدس آنلاین، مرحوم مریم کاظم زاده به عنوان اولین خبرنگار زن دفاع مقدس شناخته می شود  و به گفته خودش زمانی که غائله کردستان آغاز شد خود را به کردستان رساند و به عنوان خبرنگار فعالیت خود را در جبهه آغاز کرد.

برای مریم؛ جشنواره ای برای اولین خبرنگار زن دفاع مقدس
کارت خبرنگاری اولین زن خبرنگار دفاع مقدس

مریم کاظم زاده  در کنار همسرش علی‌اصغر وصالی طهرانی‌فرد در جنگ حضور داشت که همسر وی در  تنگه حاجیان از ناحیه سر مورد اصابت گلوله قرار گرفت و شهید شد.

کاظم زاده به عنوان اولین عکاس زن دفاع مقدس شناخته می شود و از او سه مجموعه کتاب با عنوان های خبرنگار جنگی، مریم کاظم‌زاده؛ عکاسان جنگ و تا شهادت به رشته تحریر در آمده است.

پیشتر کاظم زاده در خصوص فعالیت در جبهه آن هم در کردستان گفته بود: کردستان شرایط خودش را دارد و مظلومیت خاص خودش را هم دارد. شهدای کردستان به نظرم از شهدای دیگر مناطق مظلوم‌تر هستند. شرایط جنگ در کردستان زمانی بود که  ما دقیقاً از شمال تا جنوب درگیر جنگ بودیم. هر منطقه بنا به شرایط منطقه‌ای، جغرافیایی و فرهنگی خاص خود نوع درگیری در آن متفاوت بود. کردستان سردسیر با خوزستان گرم و همچنین نوع فرهنگ مردم خوزستان با نوع فرهنگ مردم کردستان بسیار متفاوت بود.

برای مریم؛ جشنواره ای برای اولین خبرنگار زن دفاع مقدس
مریم کاظم زاده در کنار همسر شهیدش علی‌اصغر وصالی طهرانی‌فرد

وی اضافه کرد: اتفاقاً زمانی که من وارد درگیری‌های کردستان شدم، هیچ آشنایی با این شهر نداشتم. آن زمان یکی دوتا کتاب‌ رمان در رابطه با کردستان خوانده بودم که یکی از آنها به نام «چراغی بر فراز مادیان کوه» بود که کتاب بسیار زیبایی بود و در آن هنگام کمک بسیاری به من کرد تا بتوانم تا حدودی با مردم کرد آشنا بشوم. در آن کتاب حس ناسیونالیستی مردم کردستان به صورت کاملاً برجسته و واضح قابل درک بود. تنها شناخت من از کردها زمانی که من به این منطقه رفتم، مطالعه همین چند کتاب بود.

گفتنی است  مریم کاظم‌زاده ۳ خرداد ۱۴۰۱ در ۶۵ سالگی درگذشت.

جشنواره رسانه ای مریم برای اولین بار در شیراز

اوایل دی ماه امسال بود که محمد رضا هاجری عضو شورای اسلامی شهر شیراز از برگزاری دو جشنواره رسانه ای در شیراز خبر داد.

یکی از این جشنواره ها مربوط به جشنواره رسانه ای مردم بود که هاجری با اشاره به اینکه به زودی شیراز، میزبان برگزاری جایزه «مریم» خبرنگار عفیفه و عقیله شهرمان خواهد بود، گفت: بیش از ۱۶۰ خبرنگار سراسری در این مراسم با شکوه، شرکت خواهند کرد.

وی افزود: شورا و شهرداری مفتخر است که میزبان چنین مراسم فاخری در حوزه تجلیل از خبرنگاران باشد.

تصویب لایحه برگزاری جشنواره مریم با ۱۱ رای

در یکصد و چهل یکمین جلسه شورای شهر در لایحه ای یک فوریتی اعضای شورای اسلامی شهر شیراز طرح برگزاری جشنواره مریم با مشارکت وزارت ارشاد را تصویب کردند.

محمدرضا هاجری عضو شورای اسلامی شهر شیراز که موافق برگزاری این جشنواره است در خصوص این جشنواره گفت: یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان بودجه در نظر گرفته شده در خصوص برگزاری این جشنواره توسط شهرداری است البته به همین میزان هم قرار است وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعتبار در نظر بگیرد.

وی اضافه کرد: برخی از افراد با ایجاد حواشی در تلاش هستند تا این رویداد مهم رسانه ای که میتواند عاملی برای برند سازی شهر شیراز است را تحت شعاع قرار دهند.

هاجری افزود: با توجه به اینکه روابط عمومی شهرداری شیراز به عنوان یکی از روابط عمومی های برتر کشور معرفی شده پیشنهاد شده تا دبیرخانه دائمی این جشنواره در شیراز دایر شده تا بتوان زمینه برند سازی و توسعه این جشنواره را فراهم کرد.

گفتنی است در پایان اظهار نظر موافقان و مخالفان این طرح از میان ۱۳ عضو شورای اسلامی شهر شیراز این لایحه با رای مثبت ۱۱ عضو شورا مورد تصویب قرار گرفت.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.