اهالی روستای سلامت‌ آباد بیجار از تخلیه روستا در فصل زمستان گلایه‌مند هستند و می‌خواهند تا ۶‌ماه آینده و آماده‌شدن خانه‌های جدیدشان در روستا بمانند.

تخلیه فوری یک روستا در کردستان

به گزارش قدس آنلاین،  ماجرای گلایه‌مندی اهالی روستای سلامت‌آباد بیجار استان کردستان به ساخت سد تالوار و تخلیه روستاهای اطراف برمی‌گردد. سد تالوار در منطقه پیرتاج، شهرستان بیجار، استان کردستان و در مجاورت مرز استان‌های کردستان، زنجان و همدان در سال‌۱۳۹۲ آبگیری شد. روستای رضاآباد و چهل‌امیران شهرستان بیجار در جریان ساخت سد و قبل از آبگیری تخلیه شد و روستاییان به محل دیگری رفتند. خانه‌های روستای سلامت‌ آباد بیجار که چهار و نیم کیلومتر با سد فاصله دارد، ‌ بعد از آبگیری سد، خریداری و زمین‌هایی با فاصله ۶۰۰متر از روستا از سوی بنیاد مسکن روستایی استان کردستان در اختیار ۱۵خانوار روستای سلامت‌آباد گذاشته شد.
علی سلیمانی، یکی از اهالی روستا می‌گوید: «سال گذشته زمین جدید در اختیار ما گذاشته شد و امسال ساخت‌وساز را شروع کردیم. این منطقه سردسیر است و در فصل زمستان ساخت‌وساز تعطیل می‌شود. هنوز ۶‌ماه تا تکمیل خانه‌های جدید مانده و از ما می‌خواهند روستا را تخلیه کنیم.» به‌گفته سلیمانی، علت اجبار برای تخلیه روستا هم پیش‌بینی هواشناسی برای بارش شدید باران و احتمال وقوع سیل است.
او ادامه می‌دهد: «پاییز کم‌بارشی داشتیم و طبق اعلام ایستگاه هواشناسی بیجار ۲۵میلی‌متر بارندگی داشتیم و به‌نظر نمی‌رسد سیل بیاید. از آب منطقه‌ای زنجان می‌خواهیم برای تخلیه روستا تا تکمیل خانه‌هایمان فرصت بدهد. دام و علوفه و خانه و زندگی را رها کنیم و کجا برویم؟ فاصله خانه‌های روستا با سد چهارونیم کیلومتر است.»
موضوع را با معاون برنامه‌ریزی آب منطقه‌ای زنجان در میان می‌گذاریم. سعید صنعتی به همشهری می‌گوید: «موضوع تخلیه این روستا به سال‌۱۳۹۸ برمی‌گردد. همان سال خانه‌ها تملک و قرار شد در محل جدید ساکن شوند.» صنعتی درباره تأکید برای تخلیه روستا به حفظ منابع آبی اشاره می‌کند و می‌افزاید:‌ «در فصل بارش هستیم و اگر بارش‌های شدیدی را پیش‌رو داشته‌باشیم، به اهالی روستا خسارت و آسیب وارد می‌شود. اجبار برای تخلیه روستا برای جان و مال اهالی روستاست. ضمن اینکه باید آب باران پشت سد ذخیره شود و مجبور به بازکردن دریچه تخلیه نباشیم.»
هدف از احداث سد تالوار، تامین آب آشامیدنی همدان و روستاهای در مسیر خط لوله، افزایش سطوح زیرکشت و تولید کشاورزی، توسعه صنایع وابسته به کشاورزی، اشتغال‌زایی و پیشگیری از مهاجرت بی‌رویه روستاییان، افزایش متوسط درآمد کشاورزان، ایجاد شرایط توسعه و رشد بخش‌های مختلف اقتصادی و جلوگیری از سیل و مهار طغیان رودخانه تالوار بوده‌است. ‌

این روستای ایران باید تخلیه شود | اهالی فرصت می خواهند

منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.