همایش بین‌المللی قرآنی با عنوان «رسالات الله» به منظور تبادل تجربیات قرآنی در در بخش‌های مختلفی همچون حفظ، کتابت، تفسیر مفاهیم قرآنی و ... با حضور نمایندگانی از ۱۰ کشور مسلمان روز شنبه (۱۶ دی ماه) در دانشکده الهیات دانشگاه تهران برگزار می‌شود.

همایش «رسالات الله» به منظور تبادل تجربیات قرآنی برگزار می‌شود

به گزارش قدس آنلاین، حجت الاسلام والمسلمین سید مصطفی حسینی نیشابوری – دبیر شورای فرهنگی قرآن – در نشست تشریح برنامه‌های همایش بین‌المللی قرآنی با عنوان  «رسالات الله» که صبح امروز دوشنبه (۱۱ دی‌ماه) در مجتمع امام خمینی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد با تاکید بر این موضوع که قرآن زیباست و باید زیبایی آن را با ابزار، هنر، رسانه و حتی هوش مصنوعی به دیگران منتقل کنیم اظهار کرد: در این همایش ما سعی کردیم مراکز تبع و نشر دنیای اسلام را شناسایی کنیم و به همین منظور از ۱۰ کشور دعوت کرده‌ایم تا در این همایش حضور پیدا کنند. تا از این طریق در عرصه تبع و نشر قرآن تجربیات به اشتراک گذاشته شود و این خود می‌تواند سبب وحدت بیشتر امت اسلامی شود.

وی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از اهداف ما در این همایش تربیت قاری قرآن است. کشورهایی همچون مصر در عرصه تلاوت قرآن جایگاه ویژه‌ای دارند. ما از طریق دیپلماسی قرآنی باید قلب‌های مسلمانان را به یکدیگر نزدیک کنیم.

وی گفت: مقام معظم رهبری در بحث تربیت حافظان تاکید ویژه‌ای داشتند و ما در صدد هستیم در این عرصه گام‌های موثری برداریم. کشوری همچون پاکستان در عرصه حفظ قرآن بسیار پیشرفته است که در این همایش می‌توانیم از تجربیات آنها بهره ببریم. همچنین بحث کتابت قرآن را نیز در دستور کار داریم که ما ایرانیان در عرصه هنر و خطوط قرآنی پیشرفت‌های چشمگیری داشته‌ایم و می‌توانیم بحث تذهیب و سایر هنرهای قرآنی را به کشورهای شرکت کننده نشان بدهیم. همچنین بهره گیری از پایان نامه‌ها و رساله‌های دانشگاهی در حوزه علوم انسانی و مفاهیم قرآنی می‌تواند بسیار کارآمد باشد. مثلا مرحوم علامه طباطبایی یکی از اندیشمندانی است که توانسته بین دنیای غرب و شرق ارتباط برقرار کند. ما می‌توانیم از این ظرفیت برای تفسیر علوم قرآنی بهره ببریم که در صدد هستیم در این همایش به این موضوعات نیز به صورت ویژه پرداخته شود.

در ادامه تاکید کرد: یکی از وجوه این همایش این است که موسسه محور است و تمرکز بر حوزه دیپلماسی قرآنی دارد. ما امیدواریم که از این طریق بتوانیم پیشرفت‌های خود را به سایر کشورها منتقل کنیم. اینگونه مسائل می‌تواند اختلافات شیعه و سنی را نیز خنثی کند و بدانیم که قرآن محور اصلی در زندگی و مسلمانی است.

وی درباره تفسیرهای  قرآنی افزود : ما در حوزه تفسیر دو تفسیر بسیار گرانبها و مورد توجه در بین شیعیان و برادران اهل تسنن داریم. مرحوم جوادی آملی برای ابلاغ و تفسیر پیام امام به گرباچف عازم شدند، نامه‌ای که حکیمانه مملو از اصطلاحات عرفانی و فلسفی است و نیاز داشت که کسی همراه این نامه باشد، چون فهم حکمت اسلامی برای دنیای آن روز شرق کار آسانی نبود. آیت‌الله جوادی آملی در حوزه قرآنی صاحب آثار متعددی است. تفسیر موضوعی ایشان با ۸۰ جلد یک سرمایه بزرگ است، نه فقط برای دنیای اسلام، چون مخاطب ایشان انسان است می‌تواند سرمایه‌ای برای بشریت باشد. در عالم اهل سنت نیز فعالیت‌های تفسیری خیلی خوبی شده یکی از مهم‌ترین ان‌ها تفسیر ابن آشوب است که نگاه محققان در بحث‌های قرآنی را به خود جلب کرده است. این دو تفسیر به طور ویژه در همایش امسال مورد تجلیل قرار می‌گیرد. نوه ابن آشوب در این رویداد به عنوان نماینده در این همایش شرکت می‌کند.

دبیر همایش «رسالات الله» گفت: یکی از کمیسیون‌های ما کمیسیون بانوان قرآنی است و موسساتی که به این حوزه توجه دارند می‌توانند با دیپلماسی قرآنی با هم ارتباط برقرار کنند. این همایش و نشست عملیاتی و کاربردی طراحی شده و نکته بین‌المللی آن کاملا جدی است و در بخش‌های مختلف به خروجی‌هایش نگاه ویژه‌ای دارد. این همایش روز شنبه ۱۶ دی از ۸ صبح در دانشکده الهیات دانشگاه تهران آغاز می‌شود و عصر همان روز جلسات کمیسیونی نیز برگزار می‌شود.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.