۱۱ دی ۱۴۰۲ - ۱۹:۲۰
کد خبر: 951818

جمهوری اسلامی ایران که در نشست ژوهانسبورگ عضویتش به عنوان عضو جدید گروه بریکس مورد پذیرش قرار گرفت، از امروز عضو این گروه شد.

ایران از امروز عضو بریکس شد

به گزارش قدس آنلاین امروز (دوشنبه) ۱۱ دی ماه و اول ژانویه ۲۰۲۴ «ایران عضو کامل گروه بریکس» به شمار می‌آید، این را سخنگوی دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران ناصر کنعانی در نشست هفتگی امروز با خبرنگاران اعلام کرد.

وی گفت که این گروه با افزوده شدن اعضای جدید وزن و اهمیت جدیدی در معادلات بین‌المللی به دست آورده و این سازوکار چندجانبه نیز فرصت‌های بیشتری در حوزه مناسبات چندجانبه بین‌المللی در اختیار ایران قرار می‌دهد.

سازوکار بریکس (BRICS) شامل پنج اقتصاد بزرگ در حال ظهور، یعنی برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی است و دوم شهریور سالجاری و در پانزدهمین نشست سران در ژوهانسبورگ آفریقای جنوبی اعلام شد که شش عضو جدید از جمله ایران از اول ژانویه ۲۰۲۴ به عضویت بریکس درخواهند آمد. روسیه برای سال جاری میلادی ریاست دوره‌ای این گروه را عهده‌دار شد و نشست بعدی سران هم قرار است در قازان برگزار شود.

ایران از امروز عضو بریکس شد

پیش از این کارشناسان مطلع در گفت‌وگو با فارس گفته بودند که در صورتی اعضای جدید دعوت شده به این گروه از جمله ایران این دعوت را اجابت کنند، از اول ژانویه آنها هم به صورت خودکار به عضویت کامل درمی‌آیند.

ناصر کنعانی همچنین امروز عنوان کرد که عضویت کامل در بریکس یکی از نتایج ارتقای جایگاه بین‌المللی ایران به شمار می‌رود و ایران با استفاده از ظرفیت‌های این گروه نقش سازنده و اثرگذار خود را در معادلات چندجانبه بین‌المللی ارتقا خواهد بخشید.

پایان پیام/

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.