خطیبی گفت: تعویض ۵ میلیون بخاری فرسوده موجب کاهش ۱۰۰ میلیون مترمکعبی گاز می شود و مشکل تنها منابع مالی است که برخی صنایع مانند فولادیها و پتروشیمی ها از منابع مالی خوبی برخوردارند و می توان از این ظرفیت استفاده کرد. به نحوی که در مقابل سرمایه گذاری صنایع اجازه دهیم از گاز صرفه جویی شده بهره ببرند.

مشاور سابق وزیر نفت عنوان کرد؛ تامین گاز صنایع فولادی و پتروشیمی‌ها در ازای سرمایه‌گذاری برای تعویض بخاری‌های فرسوده

بررسی ها نشان می دهد که میزان مصرف گاز خانگی در ایران نسبت به سرانه ی مصرف در دنیا بسیار بالاتر است. کارشناسان دلایل مختلفی از جمله ارزان بودن انرژی در ایران، عدم آموزش به خانواده ها در مورد نحوه ی صحیح مصرف گاز، بهینه نبودن تجهیزات گاز سوز و موارد دیگر را در این موضوع موثر می دانند.

کارشناسان اعتقاد دارند،  صدمه ی قطعی گاز در زمستان به صنایع بسیار جدی است. شرکت ها برنامه ریزی هایشان را بر مبنای ۳۳۰ روز کار طی یک سال انجام می دهند و قطعی گاز ضربات جبران ناپذیری به آن ها وارد می کند.

برخی کارخانجات مثل سیمان اصلاً تعطیلی پذیر نیستند و وقتی کوره هایشان یخ بزند، دیگر نمی توانند ادامه ی کار بدهند. در این شرایط هزینه ی اضافی ای بر شرکت ها تحمیل می شود تا بتوانند سوخت مایع را علاوه بر گاز مصرف کنند.

رساندن گاز به کارخانجات و صنایع در ماه های سرد سال از اهمیت بالایی برخوردار است. به همین دلیل نیاز است به مدیریت مصرف گاز بپردازیم. موضوع مهم این است که ما در بخش تولید گاز در کشور کمبود نداریم و عرضه در حد زیاد انجام می شود اما نسبت به کشورهای دیگر هدررفت انرژی بالایی داریم.

 محمدعلی خطیبی مشاور سابق وزیر نفت و کارشناس انرژی با اشاره به این موضوع که در زمینه ی بهینه سازی مصرف گاز در کشور اقدامات مختلفی را می توانیم به اجرا بگذاریم در گفت و گو با خبرنگار قدس تصریح کرد: یکی از روش ها اصلاح قیمتی است که از طریق تعرفه گذاری پلکانی در جریان است. اما راه های دیگری نیز برای مدیریت مصرف گاز در کشور می توانیم به اجرا بگذاریم.

وی ادامه داد: به کارهای فرهنگی زیادی نیاز داریم تا جایگاه گاز را برای مردم مشخص کنیم. به نظر می رسد، ما در کشورمان متوجه ارزش انرژی نیستیم و از آن بی مهابا استفاده می کنیم.

این کارشناس انرژی خاطرنشان کرد: اگر سیاست گذاری های صحیح و عاجل در زمینه ی مدیریت مصرف گاز در کشور نداشته باشیم، اندک اندک به جایی می رسیم که عرضه پاسخگو نیست و با مشکلات جدی مواجه می شویم.

خطیبی گفت: میزان تولید گاز در کشور بسیار زیاد است، با این وجود شاهد هستیم که ناترازی به وجود آمده است. این وضعیت نشان می دهد که استفاده ی معقولی از انرژی نداریم و آن را هدر می دهیم.

وی ادامه داد: متاسفانه در کشور حساسیتی نسبت به میزان مصرف انرژی در وسایل وجود ندارد. الان وسایل گازسوز کشور بهینه نیستند و مصرف انرژی بالایی دارند. همین امر به هدررفت انرژی در سطح زیاد منجر می شود و به ناترازی گاز در کشور دامن می زند.

این کارشناس انرژی خاطرنشان کرد: باید به شرکت های سازنده ی وسایل گازسوز در کشور مهلتی بدهیم تا به استانداردسازی این وسایل بپردازند. لازم است با بهینه سازی وسایل گازسوز به سمت استفاده ی حداقلی از انرژی در وسایل گازسوز حرکت کنیم و از هدررفت انرژی جلوگیری به عمل بیاوریم.

خطیبی گفت: تا جایی که بنده اطلاع دارم در حال انجام اقداماتی در راستای بهینه سازی مصرف گاز هستیم، اما لازم است روندها را سرعت بدهیم تا از ضرر بیشتر کشور از محل هدررفت انرژی و گاز جلوگیری کنیم.

وی در خصوص این موضوع که در برنامه هفتم توسعه مصوب کرده ایم سالانه ۵ میلیون بخاری را بهینه سازی کنیم، تصریح کرد: همان طور که گفتم اقداماتی در حال انجام است، اما با توجه به ناترازی ای که الان با آن مواجه هستیم، لازم است به سیاست گذاری های مان در راستای بهینه سازی مصرف گاز در کشور سرعت بدهیم. به نظر می رسد، نیاز به اقدامات جدی تری در این زمینه داریم.

خطیبی در پایان خاطرنشان کرد: تعویض ۵ میلیون بخاری فرسوده موجب کاهش ۱۰۰ میلیون مترمکعبی ناترازی گاز خواهد شد و مشکل تنها منابع مالی برای اجرا است که برخی صنایع مانند فولادی ها و پتروشیمی ها از منابع مالی خوبی برخوردار هستند و می توان از این ظرفیت در راستای بهینه سازی وسایل گازسوز کشور استفاده کرد. به نحوی که در مقابل سرمایه گذاری صنایع در این زمینه، اجازه دهیم آن ها از گاز صرفه جویی شده برای خودشان استفاده کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.