استاندار اردبیل گفت: هشت شهر استان در مرز تنش آبی قرار گرفته و شهر اردبیل در وضعیت اضطراری مدیریت منابع آب قرار دارد.

۸ شهر اردبیل در مرز تنش آبی قرار دارد

به گزارش قدس آنلاین، سید حامد عاملی امروز ظهر در نشست بررسی آخرین وضعیت مصوبات سفر رئیس جمهور که با حضور معاون اجرایی رئیس جمهور در استانداری اردبیل برگزار شد، اظهار داشت: از صبح امروز میزبان معاون اجرایی رئیس جمهور هستیم که از چندین طرح و پروژه نظیر پتروشیمی و بیمارستان ۵۴۰ تختخوابی اردبیل بازدید کرده و در این جلسه درصدد گره‌گشایی از مشکلات به ویژه تأمین منابع مورد نیاز این طرح‌ها است.

وی تصریح کرد: سفر اول رئیس جمهور به استان ۳۰ مهرماه ۱۴۰۰ برگزار شد که دستاورد مناسبی را نیز به همراه داشته و در این ۲ سال بیش از ۸۰ درصد منابع اختصاص یافته و مابقی نیز قرار است تا پایان امسال به طرح‌ها و پروژه‌های مصوب تزریق شود.

استاندار اردبیل پروژه‌های مصوب سفر را در حوزه راه‌ آهن، توسعه بزرگراه‌ها، آب و فاضلاب، تکمیل سه سد مهم و ارزشمند، اجرای خط دوم گازرسانی، تأمین زمین برای شروع نهضت ملی مسکن و ساخت ۲۸ هزار واحد مسکن در استان اردبیل اعلام کرد و گفت: در حوزه کشاورزی، تکمیل و افتتاح پایاب سد خداآفرین مورد توجه قرار گرفته و در کنار آن برای تأمین مالی بنگاه‌های بزرگ اقتصادی نیز تسهیلات مناسب در نظر گرفته شده است.

عاملی افزود: قرار است سال آینده ۱۵ واحد صنعتی و تولیدی در استان با اشتغال بالای یک‌هزار نفر به بهره‌برداری برسد تا فرصت کارآفرینی بیشتر برای گروه‌های مختلف فراهم آید.

وی به ۹۳ مصوبه سفر اول رئیس جمهور به استان و تعهد پرداخت منابع ۶ هزار میلیارد تومان اشاره کرد و ادامه داد: تاکنون چهار هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان از این منابع تحقق یافته است.

استاندار اردبیل در توضیح بخش‌های مختلف تعهدات سفر رئیس جمهور خاطرنشان کرد: وزارت راه و شهرسازی موظف شده تا راه‌آهن اردبیل - میانه را به سرانجام برساند که این پروژه هم اکنون ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

عاملی به برگزاری سه جلسه با حضور معاون اجرایی رئیس جمهور برای تأمین منابع راه‌آهن اردبیل – میانه اشاره کرد و ادامه داد: در همه این نشست‌ها با تدبیر معاون اجرایی رئیس جمهور ردیف‌های بودجه ای مناسب برای راه آهن اختصاص یافته که در ماه‌های اخیر ۳۰۰ میلیارد تومان منابع برای این خط ریلی تأمین شده است.

وی اضافه کرد: در سفر چند روز پیش وزیر راه و شهرسازی قرار شد ۷۰۰ میلیارد تومان از طریق اسناد خزانه تأمین شود و راه و شهرسازی نیز تأمین ریل مورد نیاز را از طریق ذوب آهن اصفهان بر عهده گرفته و با ابلاغ اعتبارات مورد نیاز دیگر سعی ما بر این است تا این طرح عظیم ریلی را تا پایان امسال آماده افتتاح کنیم.

استاندار اردبیل زمان پرداخت منابع را بسیار مهم و تأثیرگذار در تکمیل این پروژه اعلام کرد و ادامه داد: اگر در روزهای آینده تأمین منابع انجام شود، ما نیز مصالح مورد نیاز و ریل را تأمین خواهیم کرد و گرنه با تأخیر و تعلل پروژه در مراحل تکمیلی به سال آینده واگذار می‌شود.

عاملی یادآور شد: برای تکمیل پروژه‌های راه روستایی ۸۰ میلیارد تومان تعهدات سفر بود که ۲۴ میلیارد تومان آن باقی مانده که انتظار می‌رود هر چه سریع‌تر این مبلغ نیز تأمین شود.

وی تصریح کرد: در توسعه بزرگراه‌های استان نیز قرار بود ۶۵۵ میلیارد تومان منابع تأمین شود که ۴۱۵ میلیارد تومان آن پرداخت شده و ۲۴۰ میلیارد تومان باقیمانده که از محل تهاتر ملک و مولدسازی در تلاش برای تأمین این منابع هستیم.

رئیس شورای برنامه‌ریزی استان گفت: اگر صد درصد این منابع اختصاص یابد ما تا پایان امسال ۸۵ کیلومتر بزرگراه را آماده افتتاح برای سفر رئیس جمهور خواهیم کرد و سال گذشته نیز ۵۲ کیلومتر بزرگراه در این استان به بهره‌برداری رسید.

عاملی خاطرنشان کرد: قبل از دولت سیزدهم در مجموع ۱۸۵ کیلومتر بزرگراه افتتاح شده بود که در دولت سیزدهم و در این ۲ سال این رقم به ۱۳۷ کیلومتر رسیده است.

وی به تعهدات وزارت نیرو به ویژه تکمیل پایاب سد خداآفرین اشاره کرد و ادامه داد: ۶ هزار میلیارد تومان از این محل قرار بود به استان اعتبار اختصاص یابد تا ما شاهد تکمیل این طرح عظیم آبی، خاکی در شهریورماه سال آینده باشیم.

استاندار اردبیل اضافه کرد: طرح آبرسانی اردبیل نیز جز اولویت‌های اصلی سفر بوده که با توجه به بحران کم‌آبی و خشکسالی در استان، امیدواریم این منابع هر چه سریعتر اختصاص یابد.

عاملی بیان کرد: هشت شهر استان در مرز تنش آبی قرار دارد و مرکز استان نیز به دلیل کاهش منابع آب سد یامچی در وضعیت بحرانی و اضطراری مدیریت آب قرار گرفته و انتظار می‌رود برای طرح جامع آبرسانی ۲۳۰ میلیارد تومان منابع تأمین شود اما در مجموع برای پروژه‌های آبرسانی ۶ هزار میلیارد تومان اعتبار در این استان نیاز است.

وی به احداث ۲ مجتمع سبلان و بفرآجرد و آبرسانی به شهرها و روستاهای شمال و جنوب استان اشاره کرد و گفت: از محل ماده ۵۶ و سایر ردیف‌های اعتباری باید منابع مورد نیاز این طرح‌های عظیم آبی نیز تأمین شود.

رئیس شورای اداری استان تکمیل تصفیه خانه فاضلاب پارس‌آباد، تملک اراضی احداث سد گیوی و تأمین منابع برای تکمیل استخرهای معیشتی را یادآور شد و ادامه داد: در بخش کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی به تعهدات خود در سفر رئیس جمهور به درستی عمل نکرده و انتظار می‌رود از محل مولدسازی این منابع اختصاص پیدا کند.

عاملی یادآور شد: در حوزه بهداشت و درمان توسعه بیمارستان مشگین‌شهر تا ۱۱۹ تخت، احداث بیمارستان نجف‌زاده با ۵۴۰ تخت جز برنامه‌ریزی‌ها و هدف‌گذاری‌های اصلی است.

وی تصریح کرد: متأسفانه مجری بیمارستان نجف‌زاده با تأخیر و تعلل این پروژه را به جلو می‌برد که امیدواریم با تغییر پیمانکار و مجری پروژه و تأمین اعتبار از محل تهاتر ملک، ماده ۵۶ و تخصیص صد درصد ردیف‌های بودجه‌ای سالانه بتوانیم هر چه سریعتر این پروژه را نیز به سرانجام برسانیم.

استاندار اردبیل گفت: تکمیل سالن‌ها و استخرهای دانش‌آموزی و همچنین افزایش سرانه فضای آموزشی از رویکردهای دیگر استان است تا ما بتوانیم به متوسط سرانه آموزشی کشور که ۶ متر مربع است، برسیم.

عاملی از ساخت ۲ هزار کلاس درس مورد نیاز استان خبر داد و افزود: در کنار تکمیل مدارس نیمه‌تمام استان، قرار است ۵۰ میلیارد تومان نوسازی مدارس و ۵۶ میلیارد تومان برنامه و بودجه در قالب این ردیف اختصاص دهد که هنوز این منابع تأمین نشده است.

وی ضرورت تکمیل تالار شهر را یادآور شد و خاطرنشان کرد: ۱۵۰ میلیارد تومان منابع از ماده ۵۶ برای تالار شهر در آستانه تزریق است تا این پروژه با پیشرفت ۵۴ درصد، در کمترین زمان به سرانجام برسد.

استاندار اردبیل اضافه کرد: ۲ هزار میلیارد تومان ازسفر رئیس جمهور تعهد بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات طرح‌های اقتصادی بوده که بخشی از این تسهیلات پرداخت شده و تلاش بر این است تا در سال آینده اشتغال ۱۲ هزار نفری در حوزه صنعت و معدن شکل بگیرد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.