یک جامعه شناس گفت: باید با هویت‌افزایی و تکریم جایگاه مادر از طریق رسانه و آموزش‌های مختلف، نقش مادری را در جامعه به جایگاه ویژه‌اش رساند.

 تکریم جایگاه مادر نیازمند قانون‌گذاری و فرهنگ‌سازی است

امان اله قرایی‌مقدم؛ جامعه شناس با بیان اینکه تکریم مادران در جامعه‌ فعلی و آینده موجب ایجاد هویت زنان و شناخت جایگاه ویژه‌ی زنانه و مادرانه‌ آن‌ها می‌شود، گفت: آینده‌نگری یکی از ضرورت‌های تربیت است.

حمایت از مادران باید بر مبنای هویت‌افزایی و تکریم جایگاه مادر باشد 

قرایی‌مقدم با اشاره به  بیانات رهبر انقلاب درباره‌ی تمدن نوین اسلامی و زمینه‌سازی بستر تحقق آن هست، ادامه داد: این ضرورت اتفاق نمی‌افتد، مگر اینکه نقش مادری در کانون خانواده را بازنگری کنیم و آن را به جایگاه اصلی‌اش برگردانیم. همان هویت اصلی مادرانه و ویژه برای زنان. این مسئله کمک می‌کند با هویت‌افزایی و تکریم مادران که زمینه‌ساز هویت زنان است، آینده‌ای هدفمند و متعالی برای فرزندانمان ترسیم کنیم. نقش مادر و تکریم جایگاهش در بستر خانواده که محور اصلی خانواده و محور عاطفی‌اش است. زمینه‌ای برای آینده‌نگری و آینده‌سازی و زمینه‌سازی برای تحقق تمدن نوین اسلامی ایجاد می‌کند.

وی افزود: بستری که به برکت انقلاب اسلامی در جامعه‌ی ما ایجاد شده است، کمک می‌کند که منافاتی بین مادری و پذیرش نقش‌های دیگر متناسب با شخصیت و جایگاه زنانه ایجاد نشود. زنانی داریم که در عرصه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی، علمی و هنری مختلفی، در کنار مادربودن و پذیرش هویت مادرانه‌شان توانسته‌اند نقش‌آفرینی کنند.

تکریم جایگاه مادر توسط پدر خانواده برای فرزندان نهادینه می‌شود 

به گفته قرایی‌مقدم تکریم جایگاه مادری را نمی‌توانیم صرفاً با قانون‌گذاری به نتیجه‌ای رسید. قانون‌گذاری می‌تواند زمینه را برایش ایجاد کند. ولی در این راستا مهم‌ترین اصل برگرفته از سنت و سیره‌ی نبوی این است که با فرهنگ‌سازی بتوانیم مادر و جایگاه مادران را تکریم کنیم.  

وی مطرح کرد: فرهنگ سازی باید متناسب با هر گروه باشد. رهبرانقلاب در جایی از سخنان خود اظهار داشتند؛ که باید کاری کنیم تا فرزندان دست مادر را ببوسند. این رفتار را چه کسی در خانه باید به فرزندان آموزش دهد؟ نخستین کسی که می‌تواند به فرزند این را آموزش دهد پدر خانواده است. اوست که باید در رفتار و کردارش مادر خانواده را تایید و تکریم و عزت مادر را زیاد کند. پس می‌بینیم یکی از گروه‌های اصلی در جامعه که باید مخاطب فرهنگ سازی‌ها قرار گیرند، پدران جامعه هستند. آن‌ها باید خود احترام را آموخته باشند تا بتوانند آن را به فرزندان نیز انتقال دهند. یا در تولیدات تلویزیونی و سینمایی نباید نقش مادر را زنی منفعل که دیگران صرفا به لحاظ سن و جنسیت او به وی احترام می‌گذارند نشان داد. در حالی که در دین ما در روایات ما در تاریخ دینی و ملت ما، زن در هر نقشی اعم از فردی یا نقش‌های مربوط به خانواده نظیر دختری و همسری و مادری و چه در نقش‌های اجتماعی حضور داشته است. همواره حضوری فعالانه و موثر داشته او در حوزه خانواده روایاتی نظیر «المرأة سیدة بیتها» نگاه دین اسلام به نقش زن را به خوبی معرفی می‌کند.

ضرورت ایجاد بسترهایی برای حضور پررنگ‌تر زنان در عرصه‌های مختلف 

قرایی‌مقدم ادامه داد: مسئولان به این موضوع مهم توجه بیشتری داشته باشند و با هویت‌افزایی و تکریم جایگاه مادر از طریق رسانه و آموزش‌های مختلف، نقش مادری را در جامعه به جایگاه ویژه‌اش برسانند و بسترهایی برای حضور بهتر و پررنگ‌تر زنان در عرصه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی ایجاد کنند تا بتوان زمینه‌سازی برای تحقق تمدن نوین اسلامی را انتظار داشت.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.