دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی از راه‌اندازی اتاق وضعیت فرهنگی برای نظارت و ارزیابی حوزه فرهنگ کشور خبر داد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی: اتاق وضعیت فرهنگی راه‌اندازی می‌شود

به گزارش روابط عمومی شورای عالی انقلاب فرهنگی، حجت‌الاسلام و المسلمین خسروپناه در دیدار با وعّاظ تهران با تبریک ولادت حضرت فاطمه زهرا(س) اظهار کرد: ۳۹ سال از عمر شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌گذرد. در ابتدای انقلاب اسلامی، ستاد انقلاب فرهنگی تشکیل شد، سپس در سال ۶۳ مقام معظم رهبری با پیشنهاد به امام خمینی(ره) شورای عالی انقلاب فرهنگی تشکیل شد و برخی از مسئولان حقوقی به ترکیب این شورا اضافه شدند.
وی ادامه داد: فعالیت شورای عالی انقلاب فرهنگی در دوره نخست با تمرکز بر حوزه دانشگاه بود و مصوبات این دوره نیز بیشتر در موضوع دانشگاه بود، در مرحله دیگر با تأکید امام(ره) و رهبری فرهنگ هم بیشتر در حوزه فعالیت‌های شورا قرار گرفت، در آخرین مرحله که مقام معظم رهبری حکم اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی را صادر فرمودند؛ آسیب‌های اجتماعی هم به مأموریت‌های شورا اضافه شد.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: هم اکنون چهار حوزه فرهنگی، اجتماعی، علم و فناوری حوزه کاری شورای عالی انقلاب فرهنگی است، در این دوره مقام معظم رهبری انتظار داشتند که شورای عالی انقلاب فرهنگی علاوه بر نقش سیاست‌گذاری، نقش قرارگاهی هم داشته باشد، قرارگاه به این معنا که از تصویب تا اجرای مصوبات محقق شود البته نه اینکه شورای عالی انقلاب تصدی‌گری کند اما هدایت‌گری لازم را داشته باشد، برای تحقق منویات رهبر معطم انقلاب، ساختار شورا را به ساختار قرارگاه تغییر دادیم و براساس تحول شکل گرفته چهار ستاد علم و فناوری، تعلیم و تربیت، فرهنگی و اجتماعی، خانواده و زنان در شورا داریم، ذیل آنها میزهایی نظیر میز جمعیت، حجاب، استعدادهای درخشان، امنیت غذایی، هوش مصنوعی، کوانتوم تشکیل شده است.
خسروپناه ادامه داد: این میزها موضوعات را رصد و شناسایی می‌کنند، در ادامه وارد مرحله تدوین سند می‌شوند، سپس راهبری و هدایت‌گری را برعهده دارند، تا دستگاه‌ها، سیاست‌ها را اجرایی کنند.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوباتی در حوزه حجاب داشت، بر مبنای مصوبات شورا، مسئول سیاست‌گذاری حوزه حجاب با شورای عالی انقلاب فرهنگی و راهبری با وزارت کشور است.
خسروپناه بیان کرد: چهارمین کار میزها، نظارت و ارزیابی است، هم اکنون مسئولان ذی‌ربط برای موضوعات مختلف در میزها حاضر می‌شوند و گزارش می‌دهند.
وی اضافه کرد: مرکز رصد، نظارت و ارزیابی راه‌اندازی کرده‌ایم و با ارتباط با رصدخانه‌های کشور، ستاد رصدی کشور را تشکیل داده‌ایم، در ادامه اتاق وضعیت فرهنگ راه‌اندازی خواهیم کرد، طراحی لازم در این زمینه صورت گرفته است.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: بر اساس نقشه راه تدوین شده، تقریبا ۳۵ درصد قرارگاهی شده‌ایم، برای اینکه ۱۰۰ درصد قرارگاهی شویم به الزاماتی نیاز داریم که باید محقق شود.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.