یک کارشناس انرژی: مهم ترین ویژگی شکستن انحصار توسعه میادین، امکان ورود صنایع به بحث توسعه میادین گازی مشترک است که تا پیش از این چنین امکانی وجود نداشت و صنایع برای حل ناترازی خود با استفاده از مصوبه قانون برنامه هفتم در زمینه اجازه مشارکت به دولت جهت توسعه میادین، به سرمایه گذاری خواهند پرداخت.

راهکار حل معضل انرژی بخش صنعت با امکان ورود صنایع به بحث توسعه میادین گازی مشترک

فرشاد جامع کارشناس انرژی در رابطه با توسعه میادین مشترک نفت و گاز ایران با شکستن انحصار در توسعه میادین نفت و گاز  در گفت و گو با خبرنگار قدس اظهار کرد: شکستن انحصار در توسعه میادین نفت و گاز ایران و ارتقای مشارکت بخش خصوصی می تواند مزایای بی شماری برای کشور داشته باشد. این شامل کاهش هزینه‌های استخراج، افزایش رقابت‌پذیری، جذب سرمایه‌گذاری، معرفی فناوری‌های جدید، متنوع‌سازی بازارهای صادراتی و ایجاد درآمدهای اضافی دولت است.

وی ادامه داد: علاوه بر این، مشارکت بخش خصوصی می تواند به توسعه ارز، ثبات نرخ ارز، انتقال فناوری، ایجاد شغل و رشد کلی اقتصادی کمک کند. با پذیرش مشارکت بخش خصوصی، ایران می تواند از پتانسیل کامل منابع نفت و گاز خود استفاده کند و به توسعه پایدار در بخش انرژی دست یابد.

این کارشناس انرژی در رابطه با مزایای شکستن انحصار در میادین نفت و گاز گفت: باعث افزایش رقابت در صنعت می شود. این رقابت باعث بهبود کارایی، نوآوری و کاهش هزینه می شود. حضور بازیگران متعدد فضای رقابتی بازار را تقویت می کند و شرکت ها را تشویق می کند تا عملیات خود را بهینه کنند، بهترین شیوه ها را اتخاذ کنند و عملکرد کلی را ارتقا دهند. در نتیجه، بخش نفت و گاز کشور در مقیاس جهانی رقابتی تر می شود. مشارکت بخش خصوصی در میادین نفت و گاز ایران را قادر می سازد تا بازارهای صادراتی خود را متنوع کرده و اتکا به یک مشتری یا منطقه را کاهش دهد.

وی گفت: با جذب سرمایه گذاری از منابع مختلف، این کشور می تواند پایگاه مشتریان خود را گسترش دهد و روابط تجاری بلندمدت با طیف وسیعی از شرکای بین المللی برقرار کند. این تنوع، ثبات بازار را بهبود می بخشد و آسیب پذیری در برابر نوسانات ژئوپلیتیکی را کاهش می دهد و ایران را قادر می سازد تا جریان های درآمدی پایداری را از صادرات نفت و گاز خود تضمین کند.

جامع افزود: مشارکت بخش خصوصی سرمایه گذاری، تخصص و فناوری های جدیدی را برای توسعه میادین نفت و گاز به ارمغان می آورد. این امر منجر به افزایش بهره وری و ظرفیت در فرآیندهای استخراج و تولید می شود. شرکت‌های خصوصی اغلب به فناوری‌ها و شیوه‌های مدیریتی پیشرفته دسترسی دارند که می‌تواند کارایی عملیاتی را افزایش دهد، استفاده از منابع را بهینه کند و خروجی را به حداکثر برساند. تزریق سرمایه خصوصی همچنین توسعه زیرساخت‌ها و امکانات جدید را امکان‌پذیر می‌سازد و بهره‌وری و ظرفیت را بیشتر می‌کند.

وی ادامه داد: شرکت های بخش خصوصی اغلب فناوری ها، تجهیزات و تخصص های پیشرفته را برای توسعه میادین نفت و گاز به ارمغان می آورند. این انتقال فناوری باعث ارتقای توانمندی های فناورانه کشور، گسترش پایگاه دانش کارگران داخلی و ارتقای توسعه صنایع داخلی می شود. همچنین انتقال فناوری و دانش از شرکت‌های بین‌المللی می‌تواند به توسعه فناوری‌های مرتبط با انرژی در ایران سرعت بخشد و به رشد اقتصاد دانش‌بنیان کمک کند. مشارکت بخش خصوصی در بخش نفت و گاز باعث توسعه میادین نفت و گاز بلااستفاده و با بودجه غیردولتی خواهد شد که باعث ایجاد فرصت های شغلی و رشد اقتصادی می شود.

جامع  گفت: مهم ترین ویژگی شکستن انحصار توسعه میادین نفت و گاز، امکان ورود صنایع به بحث توسعه میادین گازی مشترک است که تا پیش از این این امکان وجود نداشت و صنایع برای حل ناترازی خود با استفاده از این مصوبه قانون برنامه هفتم در زمینه اجازه مشارکت به دولت جهت توسعه میادین نفت و گاز کشور، به سرمایه گذاری در توسعه میادین گازی خواهند پرداخت.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.