از ۱۳ دی ماه ۱۳۹۸ تا مهرماه ۱۴۰۲ بیش از ۷۰۰ عنوان کتاب از «شهید حاج قاسم سلیمانی» یا درباره ایشان، در کشور چاپ و منتشر شده است.

انتشار بیش از ۷۰۰ عنوان کتاب درباره سردار سلیمانی

به گزارش قدس آنلاین، بنیاد حفظ و نشر آثار شهید سپهبد قاسم سلیمانی پاییز ۱۴۰۲ مجموعه‌ای از کتاب‌هایی را که با موضوع شهید حاج قاسم سلیمانی منتشر شده، گردآوری و چاپ کرده است. در این مجموعه ۵۲ کتاب در حوزه‌های مختلف و مرتبط با این شهید در یک پاراگراف و در ۵۶ صفحه معرفی شده است.

از ۱۳ دی‌ماه ۱۳۹۸ تا مهرماه ۱۴۰۲ بیش از ۷۰۰ عنوان کتاب از «شهید حاج قاسم سلیمانی» یا درباره ایشان، در کشور چاپ و منتشر شده است. در این میان خاطره‌نگاری و زندگی‌نامه و شعر بیشترین حجم این آثار را تشکیل می‌دهد. سهم ناشرهای استان‌های تهران، قم و مشهد بیش از سایر استان‌ها است و سال ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ سال‌های اوج فعالیت ناشران دراین موضوع بوده است.

محتوای کتاب‌ها حکایت از آن دارد که به رغم حجم انبوه کتاب‌های منتشر شده، آثار متقن و جامع و بدیع در همه گونه‌ها و فرم‌ها انگشت شمار است. بنیاد حفظ و نشر آثار سپهبد حاج قاسم سلیمانی به حسب وظایف ذاتی، کار بررسی دقیق همه آثار مرتبط با شهید به هر زبان و فرمی را با جدیت پی گرفته است.

برخی از کتاب‌هایی که در این لیست معرفی شده اند:

از چیزی نمی‌ترسیدم

کتاب از چیزی نمی‌ترسیدم زندگینامه خود نوشت حاج قاسم سلیمانی است. حاج قاسم در این کتاب به زندگی پرفراز و نشیب خود از سال ۱۳۳۵ یعنی دوران کودکی که زیر سایه محبت‌های پدر و مادری متدین در روستای قنات‌ملک کرمان سپری شد، تا ایام نوجوانی که برای ادای دین خانواده به کرمان مهاجرت کرد و شرح شجاعت‌ها و مبارزات انقلابی اودر سال ۱۳۵۷ می‌پردازد. متن این دست‌نوشته‌ها، سند معتبر و مرجع ارزشمندی برای شناخت ایام خردسالی و جوانی این شهید بزرگوار است.

پی‌نمای از چیزی نمی‌ترسیدم

نسخه مصور(کمیک استریپ) کتاب «ازچیزی نمی‌ترسیدم» است که برای گروه سنی نوجوانان طراحی و تدوین شده است.

این کتاب راهنمای خوبی برای کودکان و نوجوانان دوستدار راه و مکتب شهید سلیمانی است برای آنکه بدانند، قاسم سلیمانی چگونه «سرداردل‌ها» شد.


پسرم قاسم

کتاب پسرم قاسم نوشته مریم قربان‌زاده روایت والدینی از سراسر کشور است که پس از شهادت سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی، فرزند تازه متولد شده خود را به نام «قاسم» نام‌گذاری کرده اند.

روایت پدران و مادران ایران زمین که بنا بر عقیده و باور دینی‌شان، درصدد حفظ و یاد نام سردار رشید اسلام در تاریخ کشورشان بودند.


رجعت

کتاب «رجعت» نوشته مرضیه ذاکری مجموعه خاطرات مردم کرمان از ایام شهادت حاج قاسم سلیمانی است. سند معتبری شامل ۵۹ خاطره و روایت ممتاز و منحصر به فرد که حاصل شناخت بیشتر و ملموس مردم کرمان از همشهری‌شان، حاج قاسم سلیمانی است.

شناختی که به قبل از دلاوری‌های سردار درنبرد با داعش و مشهور شدن ایشان به عنوان فرمانده سپاه قدس برمی‌گردد.

روایت کرمان از این ایام، شرح ماجرای غم و غرور است، صاحب عزایی که هم باید سنگینی داغ سردار را تاب می‌آورد و هم حرمت مهمان‌هایش را به جا آورد؛ از این رو شاید روایت اهالی این خطه، جانسوز و خواندنی‌تر باشد.


روایت رستاخیر

کتاب روایت رستاخیز تدوین حسین عباسپور مجموعه روایات مردم تبریز و کشور جمهوری آذربایجان از ایام شهادت سردار سلیمانی است.

با وجود سختگیری‌های حکومتی در کشور جمهوری آذربایجان، اکثر مردم متدین این کشور به صورت مخفی و غیررسمی مشغول فعالیت‌های مذهبی هستند و در بین آن‌ها سردار سلیمانی به عنوان الگویی برای مبارزه معرفی شده است. پیدا کردن سوژه از میان مردم این کشور به جهت دشواری جلب اعتماد آنان و نیز گِرادهی به حکومت لائیک آذربایجان، کاری سخت و خطرناک بوده است و این مساله، نشان دهنده میزان ارزشمندی روایت‌های این کتاب و سندی بر آگاهی و دغدغه‌مندی مردم این منطقه نسبت به مسائل جهان اسلام است.


اطلس نقش استان کرمان در دوران دفاع مقدس

کتاب « اطلس نقش استان کرمان در دوران دفاع مقدس» نوشته عباس میرزایی با اتکا به سندهای دست اول مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس و همچنین بهره‌گیری از منابع موجود در استان کرمان، نقشی که این استان در هشت سال جنگ تحمیلی ایفا نموده است در یک اطلس مستند دسته‌بندی و ارائه گردیده است. در بخش‌های متلف این اثر، نشانه‌های فرماندهی بی‌بدیل سردار حاج قاسم سلیمانی بر لشکر ۴۱ ثارالله کرمان نمایان است.

این اطلس از جمله منابع کسب اطلاعات درباره سرگذشت حاج قاسم سلیمانی در مقطع دفاع مقدس است.


یک بغض و هزاران مشت

در کتاب « یک بغض و هزاران مشت» نگارش علیرضا اشرفی‌نسب واحد تاریخ شفاهی دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی، اهتمام ویژه‌ای صرف کرده‌است تا خاطرات مردم در مناطق مختلف کشور از ایام شهادت حاج‌قاسم سلیمانی، گردآوری و ثبت شود.

کنش‌های مردم در رثای شهید سلیمانی و التیام بخشی به قلوب داغ‌دیده‌شان، جلوه گوناگونی خلق کرده است که نمونه‌هایی از اقدامات مردم در این کتاب دسته‌بندی شده و با نثری رون و کوتاه ارائه شده است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.