۱۴ دی ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۵
کد خبر: 952921

مجموع فروش سالانه سینمای چین در سال ۲۰۲۳ در حالی به رقمی بالغ بر ۷ میلیارد رسید که هیچ یک از ۱۰ فیلم پرفروش از آثار هالیوود نیستند.

شکست بزرگ هالیوود در سینمای چین

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ورایتی، فیلم‌های تولید چین تمام ۱۰ جایگاه برتر جدول گیشه سینمای چین را به خود اختصاص دادند تا درآمدهای سالانه سینمای چین در سال ۲۰۲۳ با افزایش چشمگیر به ۷.۷۳ میلیارد دلار (۵۴.۹ میلیارد یوان) برسد. 

طبق داده‌های اداره فیلم چین، این رقم نسبت به سال گذشته ۸۳ درصد بهبود داشته است، اما هنوز ۱۴.۵ درصد نسبت به سال ۲۰۱۹، آخرین سال قبل از کووید، که درآمد به ۶۴.۳ میلیارد یوان رسید، عقب‌تر است. این نهاد دولتی همچنین گفت که سال ۲۰۲۳ از حیث فروش چهارمین رکورددار سینمای چین در تمام دوره‌ها بوده است.

اما مقایسه با آمار سال ۲۰۲۲  همانند  بسیاری دیگر از کشورها کمتر معنادار است زیرا چین در آن سال بدترین وضعیت همه‌گیری را متحمل شد و سینماها در معرض هشت ماه تعطیلی و محدودیت ظرفیت قرار گرفتند. اما در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱، زمانی که بسیاری از کشورهای جهان تحت محدودیت‌های کووید-۱۹ کار می‌کردند، چین تا حد زیادی با روندی عادی کار می‌کرد و حتی عنوان بزرگترین بازار سینمایی جهان را نیز از آن خود کرد. 

شرکت چینی فروش بلیت «Maoyan» گزارش داد که تعداد پذیرش در سال ۲۰۲۳ بالاترین میزان در چهار سال گذشته با ۱.۳ میلیارد بوده است و این به آن معناست که هر چینی در سال حدقل یک‌بار سینما رفته است. 

پیش‌بینی کاهش فروش جهانی سینما در سال ۲۰۲۴

اگرچه بازار سینمای چین در ابتدا تا حد زیادی دوباره به روی عناوین وارداتی باز شد اما فیلم‌های ساخت چین ۸۴ درصد از کل فروش گیشه را به خود اختصاص دادند و نرخ نمایش آثار غیرچینی ۱۶ درصد بوده که نسبت به آمار  ۲۰۲۲ با وجود محدودیت‌های فراوان، تغییر چندانی نداشته است.

«سریع و خشن ۱۰» با ۹۸۵ میلیون یوان یا ۱۳۹ میلیون دلار پرفروش‌ترین فیلم خارجی سینمای چین در سال ۲۰۲۳ بوده است و پس از آن دو انیمیشن ژاپنی «سوزومی» (با ۱۱۴ میلیون دلار) و «اولین اسلم دانک» (با ۹۳ میلیون دلار) قرار گرفتند.

دو فیلم تولید داخل که در سال نو چینی اکران شدند شامل «رودخانه تمام سرخ»  و «زمین سرگردان ۲» در صدر جدول گیشه سالانه قرار گرفتند و از رقم چشمگیر ۴ میلیارد یوان (۵۶۰ میلیون دلار) فراتر رفتند.

بهبود شرایط سینمای چین در سال ۲۰۲۳ ناشی از گسترش فعالیت‌های سینما به شهرهای کوچکتر و مناطق روستایی، روند رو به رشد تماشای فیلم توسط والدین و فرزندان و تغییر جمعیت‌شناسی، به‌ویژه افزایش تماشاگران زن ۲۵ ساله و بالاتر بوده است. 

اداره فیلم چین گزارش می‌دهد که این کشور در پایان سال ۲۰۲۳ دارای ۸۶۳۰۰ سینمای فعال بوده است. این در حالی است که در سال ۲۰۱۹ این رقم ۶۹۸۰۰ سالن سینما بود. 

شرکت «Maoyan» همچنین اعلام کرد: «بازار فیلم چین تغییراتی را از نظر محتوا، مخاطب و تبلیغ تجربه کرد. فیلم‌های متنوع با موفقیت‌هایی در ژانرهای تاریخی، علمی تخیلی و فانتزی مورد استقبال بازار قرار گرفتند. مخاطبان جوان به دنبال مطالب جدید و موضوعات جدید بودند. مردان مخاطب اصلی فیلم‌های انیمیشن وارداتی بودند، در حالی که مخاطبان زن تمایل داشتند انیمیشن‌های خانوادگی و فیلم‌هایی با تمرکز بر مسائل زنان را انتخاب کنند. مخاطبان جوان نیز تمایل بیشتری به پرداخت هزینه برای فیلم‌هایی با محیط‌های خلاقانه و موضوعات بدیع داشتند». 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.