در هر منصبی که هستیم باید تکلیف مدار باشیم، این ادای دین ما رسانه ای ها به حاج قاسم هست و حاج قاسم ها و همه کسانی است که برای ما جان دادن تا ما با امنیت به محل کار بیایم و زندگی کنیم.

در نشست «نقش راهبردی حاج قاسم در تقویت محور مقاومت» بررسی شد / تکلیف مداری مهمترین درس مکتب سلیمانی

این روزها آنچه در منطقه می گذرد، بیش از هر زمان، یاد و خاطره سردار بزرگ ایران و اسلام، حاج قاسم سلیمانی را در ذهن ها زنده می کند. اکنون هر تیری که از لوله تفنگ رزمندگان مقاومت در غزه و سرتاسر فلسطین اشغالی شلیک می شود، انگار سیلی است که از سوی حاج قاسم بر صورت اشغالگران نواخته می شود. هر راکت، موشک و پهپاد شلیک شده مقاومت عراق، حزب الله لبنان و انصارالله یمن همینطور؛ هر کدام نشانی است از حاج قاسم در تقابل با آمریکا و اسرائیل که نام او را فریاد می زند.

اما در حالی که جنگ و جنایات محور شوم و پلید غربی - عبری در غزه سه ماهگی خود را پشت سر گذاشته، کانون بسیج رسانه روزنامه قدس در چهارمین سالگرد شهادت سردار سلیمانی، نشستی با حضور اصحاب رسانه و با موضوع «نقش راهبردی حاج قاسم در تقویت محور مقاومت» را برگزار کرد. در این نشست، حسن شمشادی خبرنگار پیشین و با سابقه صدا و سیما در سوریه، به بیان شرحی از ویژگی های رفتاری شهید بزرگوار و همچنین تشریح تحولات کنونی منطقه پرداخته و برخی پرسش های افراد حاضر پاسخ گفت. گزارش جلسه مذکور را در ادامه می خوانید.

تکلیف مداری مهمترین درس حاج قاسم

گرامی باد یاد و خاطره سرباز قاسم سلیمانی فرمانده ارشد میدان در محور مقاومت و شهدای عرصه رسانه بویژه محسن خزائی دوست عزیزم که خانواده اش هم ساکن مشهد، شهر شما هستند. وقتی قرار شد در جمع همکارانم در روزنامه قدس، در شهر مشهدالرضا و در گرامی داشت شهید القدس، حاج قاسم باشم با خود فکر کردم که چه بگویم که هم ادای دینی بشود نسبت به سردار و هم اینکه آورده ای داشته باشد برای شما. در نهایت به یادم آمد که حاج قاسم بارها بر انجام وظیفه و تکلیف مداری در هر کاری که هستیم تاکید می کرد. یکی از بزرگترین آفاتی که متاسفانه امروز در همه جا دیده می شود کارمند محوری شدن است. اینکه به عنوان یک شاغل طبق وظیفه 8 صبح بلند شده و تا ساعت 12، 14 یا 16 محل کار حاضر شدن و وظیفه ای که مدیر و رئیس محول کردن را انجام دادن و برگشتن به خانه. این یعنی ما یک کارمند هستیم، آمده ایم چند ساعتی در اداره باشیم و چندرغازی هم بگیریم و هیچ تکلیف دیگری نداریم. این نگاهی نبوده که من در هنگامی که نوجوان بودم، در صحنه جنگ تحمیلی مشاهده کرده و یا از حاج قاسم از سال 83 در عراق و از 89، 90 در سوریه دیدم.

حاج قاسم نگاه نمی کرد چون کارمند و یا فرمانده سپاه قدس است پس یک موظفی و یک حقوق دارد و بر اساس آن باید در اتاق خود بنشیند و فیلیم هایی که پهپادها برایش میفرستند را رصد کند و بعد با بیسیم به نیروهایش دستور حمله یا عقب نشینی بدهد. مدل کار حاج قاسم فرماندهی در درون میدان و در خط مقدم بود. جایی نبود که بنشیند و به نیروهایش دستور بدهد؛ چه در تهران، بغداد یا دمشق.

گر مرد رهی میان خون باید رفت

خوب پس اگر در چهارمین سالگرد شهادت حاج قاسم می خواهیم به وی استناد کنیم در وحله نخست باید نگاهی به همین اندیشه های ایشان داشته باشیم. ما در کنار سردار سلیمانی، سردار هادی کجباف، سردار محمدعلی الله دادی، سردار حسین بادپا و سردار عبدالله اسکندری بی سر که داعش سرش را بر نیزه کرد داشتیم. اینها نسل دفاع مقدس و شانه به شانه حاج قاسم ها، باکری ها ها، باقری ها و ... بودند. در سوریه هم با بدن پر تیر و ترکش می دویدند چراکه نگاهشان تکلیف مدارانه و وظیفه مند بود نه نگاه کارمندی.

حال من به عنوان یک فعال رسانه ای که 33 است کار خبرنگاری می کنم می خواهم این ویژگی حاج قاسم را به تکلیفی که ما در عرصه رسانه داریم وصل کنم. اگر ما به عنوان خبرنگار تصور کنیم که یک کارمند هسیتم پس وظیفه مند بودن خیلی به کار ما نمی آید اما اگر تصور کردیم که وظیفه ای حداقل در قبال حاج قاسم و کسانی که برای ما خون دادیم داریم آنگاه احساس مسولیتی می کنیم. اصحاب رسانه اگر کارمند باشد سعی می کند کاری را به هر کیفیتی تحویل دهد ولی اینکه آن پروژه را تا پایان پیگیری کنیم احساس مسئولیتی می خواهد. اما یک نکته حاشیه ای هم وجود دارد. در هر عرصه ای که هستیم اگر تکلیف مدار باشیم باید بدانیم به دلایل مختلف از جمله نفوذ و از جمله وجود مسئولینی که پاسخگویی به رسانه را برنمی تابند مشکلاتی هم هست، تهدید، توقیف، کسر کار، پرونده سازی و بازجویی دارد. اما به قول عطار: گر مرد رهی میان خون باید رفت / وز پای فتاده سرنگون باید رفت.

حاج قاسم تکلیف مدار بود. با همه مشکلاتی که فلان رئیس جمهور، رئیس ستاد و فرمانده درست می کرد ولی خودش یک تنه با سپاهش به میدان می زد. نمی گفت مشکل هست پس عقب بکشیم و کار تعطیل. او بر تکلیفش عمل می کرد تکلیفی که هم عقل و درایت و بصیرتش می گفت و آنچه که رهبرش به او امر کرده بود. ما هم در چهارچوب رسانه ای خود اگر تکلیف مدار باشیم نگاه نمی کنیم به اینکه وسعمان کم هست، نگاه مکنیم که باید تکلیفمان را عمل کنیم چون مدیون هستیم؛ با همه سختی هایی که در محیط کار، شهر، جامعه و کشورمان وجود دارد، با همه سختی ها معیشتی و اقتصادی، با همه شاید ناعدالتی ها، با همه فشارها و تهدیدها باید وظیفه مند و تکلیف مدار باشیم. این ادای دین ما رسانه ای ها به حاج قاسم هست و حاج قاسم ها و همه کسانی است که برای ما جان دادن تا ما با امنیت به محل کار بیایم و زندگی کنیم.

محور مقاومت قدرتمند تر از همیشه

در ادامه نشست مذکور، برخی افراد حاضر به طرح پرسش های خود پرداختند. خبرنگاری درباره جایگاه کنونی مقاومت و اینکه آیا این محور چهار سال پس از شهادت حاج قاسم همان هیبت گذشته را دارد پرسشی مطرح کرد که آقای شمشادی در این باره گرفت: از منظر اینکه بعد چهار سال محور مقاومت حفظ، ناتوان یا نیرومند شده باید بر اساس نشانه هایی موجود در منطقه حرف زد و قضاوت کرد. امروز با همه سرمایه گذاری غرب، بشار اسد در سوریه همچنان هست. در عراق، لبنان، یمن هم همچنان نیروهای مقاومت قدرت چشمیگری دارند. پس محور مقاومت نه تنها تثبیت شده بلکه تقویت هم شده. نمونه اش هم همین غزه است. پس از سه ماه هنوز شلیک موشک توسط مقاومت وجود دارد. پس محور مقاومت پا بر جا است و اینها هم نشانه های قدرتمند شدن این محور است. اگر افرادی مانند سید رضی موسوی را هم می زنند به دلیل ترس از همین روند رو به جلو است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.