دبیر انجمن صنعت بسته‌بندی گوشت و مواد پروتئینی گفت: واردات گوشت گرم قرمز کاهش یافته زیرا دی ماه مصادف با عید ژانویه و تعطیل رسمی کشورهای زیادی در جهان است.

سال نو میلادی واردات گوشت قرمز را کاهش داد

به گزارش قدس آنلاین، رصد بازار کالاهای اساسی نشان می‌دهد حدود دو هفته است که گوشت قرمز بسته بندی یک کیلویی با قیمت ۳۹۰ هزار تومان و دو کیلویی به مبلغ ۷۲۲ هزار تومان در فروشگاه‌های زنجیره‌ای توزیع نمی‌شود؛ اما به جای آن ران گوشت گوسفند برزیلی منجمد هر بسته دو کیلویی با قیمت ۴۶۰ و گوشت گوساله منجمد ۳۱۵ هزار تومان در حال توزیع است. مسعود رسولی، دبیر انجمن صنعت بسته بندی گوشت و مواد پروتئینی کشور در این خصوص به مهر گفت: واردات گوشت گرم قرمز گرم کاهش یافته زیرا دی ماه مصادف با عید ژانویه و تعطیل رسمی کشورهای زیادی در جهان است.

وی در ادامه مساله کاهش عرضه گوشت گرم وارداتی افزود: دلیل دوم به توزیع خرد گوشت قرمز بر می‌گردد. در نیمه نخست سال گوشت فقط از طریق یک شبکه انجام می‌شد به این ترتیب گوشت وارداتی گرم به انجمن صنعت بسته بندی تحویل و پس از بسته بندی از طریق شرکت‌های انجمن در فروشگاه‌های زنجیره‌ای سراسر کشور توزیع می‌شد؛ اما در حال حاضر عرضه به شکل خرد انجام می‌شود. گوشت گرم گوسفند وارداتی از چند مجرا از جمله کاسبان امین برای قصابی‌ها، میدان پیروزی برای میادین میوه و تره بار، میدان بهمن به شکل عمده دولتی و غیر دولتی و… در حال انجام است.

وی تصریح کرد: پیش از این ما می‌توانستیم آمار گوشت توزیع شده را با جزئیات ارائه دهیم اینکه چقدر گوشت مرغ و چقدر لاشه گوسفند وارد کشور و در چه فروشگاه‌هایی توزیع شده است. بازرس به راحتی با مراجعه به فروشگاه‌ها می‌توانست رصد کند چقدر از این گوشت به چه کسانی فروخته شده است.

دبیر انجمن صنعت بسته بندی گوشت و مواد پروتئینی کشور عنوان کرد: در ابتدای سال دولت در راستای حمایت از دامداران هر کیلو گوشت گرم گوسفندی را ۳۵۳ هزار تومان خریداری و با پرداخت یارانه به مبلغ ۲۶۶ هزار تومان (برای حمایت از مصرف کننده) در اختیار صنعت بسته بندی قرار می‌داد. این مبلغ برای گوشت گوساله هم ۲۳۰ هزار تومان خرید از دامدار بود که با یارانه پرداختی به آن، ۱۸۵ هزار تومان به فروش می‌رسید.

وی یادآور شد: افزایش قیمت گوشت در خرداد و تیر سبب شد تا دولت با واردات، بازار محصولات پروتئینی را مدیریت کند. تا چند ماه این روند پیگیری شد اما در نیمه دوم سال حجم واردات کاهش یافت.

رسولی با بیان اینکه در دو هفته اخیر انجمن صنعت بسته بندی، گوشتی برای توزیع دریافت نکرده است، گفت: شرکت تعاونی انجمن صنعت بسته بندی گوشت و مواد پروتئینی برای اینکه عرضه صفر نشود، یک محموله گوشت یخ زده برزیلی وارد و در فروشگاه‌های زنجیره‌ای توزیع کرد.

سرمایه مورد نیاز برای واردات

دبیر انجمن صنعت بسته بندی گوشت و مواد پروتئینی کشور در پاسخ به این پرسش که چرا این شرکت تعاونی مبادرت به واردات گوشت گرم نکرده است، گفت: مصرف گوشت گرم نسبت به منجمد بیشتر بوده و سرمایه زیادی برای واردات آن نیاز است. محموله وارداتی گوشت منجمد برزیلی ۲۰۰ تن بوده در حالی که این عدد برای گوشت گرم باید بیشتر باشد.

رسولی در خصوص تفاوت قیمت واردات گوشت منجمد و گرم ادامه داد: برای ۳۰۰ تن گوشت گرم وارداتی با قیمت هر کیلو ۲۵۰ هزار تومان حدود ۷۵ میلیارد تومان سرمایه نیاز است که برای ۶۰ روز به بیش از ۴ هزار میلیارد تومان (همت) می‌رسد.

دبیر انجمن صنعت بسته بندی گوشت و مواد پروتئینی کشور در ادامه سخنان خود اظهار کرد: اگر روزانه ۲۰۰ تن گوشت در اختیار شرکت‌های بسته بندی قرار گیرد، می‌توانند کل فروشگاه‌های تهران را پوشش دهند و اگر این آمار ۴۰۰ تن باشد، می‌توان فروشگاه‌های سراسر کشور را تغذیه کرد.

ضایعات و ظرفیت صادرات

رصد برخی فروشگاه‌های زنجیره‌ای حاکی از این است که تا دو هفته قبل در کنار گوشت قرمز بسته بندی، گوشت چرخ کرده، گوشت مرغ و قزل آلا بسته بندی هم توزیع و به فروش می‌رسید. اما با قطع شدن توزیع گوشت قرمز عرضه گوشت چرخ کرده و قزل آلا هم محدود شده و کاهش چشمگیری داشته است. رسولی در پاسخ به پرسشی مبنی بر چرایی عدم توزیع گوشت آبزیان و سایر اقلام پروتئینی گفت: تعداد فروشگاه‌های زنجیره‌ای بالا بوده و معمولاً چند ساعت زمان نیاز است تا محموله تحویل شود. در واقع هر ماشین برای یک یا چند فروشگاه محدود توزیع بار دارد. اگر این محموله محدود به گوشت مرغ و آبزیان شود هزینه حمل و نقل به لحاظ اقتصادی توجیه اقتصادی برای شرکت‌های فعال در صنعت بسته بندی ندارد.

دبیر انجمن صنعت بسته بندی گوشت و مواد پروتئینی در ادامه پیشنهاد کرد: سالانه حدود ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تن گوشت مرغ در کشور تولید می‌شود. از این آمار حدود ۷۰۰ هزار تن ضایعات مانند پوست، دنبالچه، نوک بال و… است که عموماً دور ریخته یا مصرف سو از آن می‌شود. اگر توزیع این گوشت به طور کامل به این انجمن سپرده شود خرید عمده، قیمت را کاهش داده و با صادرات ضایعات می‌توان ارز وارد کشور کرد.

رسولی درباره موارد مصرفی این ضایعات گفت: در برخی کشورها این ضایعات به مصارف صنعتی می‌رسد.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.