کارشناس علم و فناوری: با گذشت ۱۰ ماه از سال هنوز هیچ اعتباری در جهت افزایش سرمایه صندوق نوآوری و شکوفایی تخصیص نیافته؛ باید برای اعطای تسهیلات به شرکت‌های دانش‌بنیان هرچه سریع‌تر منابع در نظر گرفته شده در قانون بودجه ۱۴۰۲ جهت افزایش سرمایه صندوق نوآوری و شکوفایی و پیشبرد طرح های راهبردی تخصیص یابد.

اعطای تسهیلات جهت پیشبرد طرح دانش‌بنیان چشم انتظار تخصیص منابع قانون بودجه ۱۴۰۲

علی پاشایی بیدار کارشناس حوزه علم و فناوری در رابطه با اهمیت تامین مالی اقتصاد دانش بنیان گفت: اقتصاد دانش‌بنیان، نقش و محوری اساسی در تحقق توسعه صنعتی کشور مبتنی بر فناوری دارد و نقشی کلیدی در اقتصاد ایران دارد. از همین رو تامین مالی مناسب و به هنگام طرح‌های حوزه علم و فناوری بسیار کلیدی است. از همین رو به محورهای تامین مالی اقتصاد دانش‌بنیان می‌پردازیم.

اولین روش تامین مالی شرکت‌های بزرگ و فناور با اعطای اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه

وی افزود: در جهت تامین مالی اقتصاد دانش‌بنیان و همچنین تامین مالی فناوری و تحقیق و توسعه در کشورهای مختلف به دلیل وجود ریسک‌های بالقوه این بخش، دولت‌ها نقش اساسی را ایفا می‌کنند. در دولت سیزدهم نیز محوریت اصلی حمایت از اکوسیستم اقتصاد دانش‌بنیان برعهده دولت است.

پاشایی گفت: دولت سیزدهم چندین محور مهم را در جهت تحقق نظام تامین مالی و حمایت از توسعه فناوری در صنعت در پیش گرفته است. بخش اول اعطای اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه برای شرکت‌های پیشرو، بزرگ و فناور در اکوسیستم اقتصاد دانش‌بنیان است که در ماه گذشته برای اولین  بار اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه به شرکت‌ها اعطا شده است و در این بخش محور اصلی همکاری با صنعت و سرمایه‌گذاری صنعت در تحقیق و توسعه برای اخذ اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه از دولت است.

محوریت دوم اعطای تسهیلات در اکوسیستم اقتصاد دانش‌بنیان با صندوق نوآوری  است

این کارشناس حوزه علم و فناوری ادامه داد: محور دوم و شاید مهم‌تر از نظر ابعاد موردنیاز و حجم بالای تقاضا، بحث تسهیلات بانکی است. محوریت اصلی اعطای تسهیلات در اکوسیستم اقتصاد دانش‌بنیان با صندوق نوآوری و شکوفایی است.

وی افزود: دلیل مجزا شدن مسیر اخذ تسهیلات در اکوسیستم اقتصاد دانش‌بنیان از شبکه بانکی و تشکیل صندوق نوآوری و شکوفایی، به دلیل عدم وجود تضامین مرسوم بانکی و نوع شرکت‌های دانش‌بنیان، اعتبارسنجی این شرکت‌ها در سیستم بانکی امکان‌پذیر نخواهد بود و از همین‌رو، ایجاد صندوق نوآوری و شکوفایی در جهت اعطای تسهیلات به صورت تخصصی و ویژه برای اکوسیستم علم و فناوری کشور و شرکت‌های دانش‌بنیان ضروری است. از همین رو محوریت اصلی اعطای تسهیلات بانکی بر عهده صندوق نوآوری و شکوفایی است.

در بودجه ۱۴۰۲ بیش از ۳ همت از محل بودجه عمومی در اختیار صندوق نوآوری قرار گرفت

این کارشناس حوزه علم و فناوری در رابطه با افزایش سرمایه صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: حال این صندوق به مانند بانک‌ها امکان سپرده‌پذیری و قدرت خلق نقدینگی را ندارد ولی با سرمایه اولیه تشکیل و همچنین افزایش سرمایه از محل بودجه می‌تواند به پرداخت تسهیلات به شرکت‌های دانش‌بنیان ادامه دهد. در همین راستا نیز در قانون بودجه ۱۴۰۲ نیز بیش از ۳ هزار میلیارد تومان اعتبار از محل بودجه عمومی دولت در اختیار صندوق نوآوری و شکوفایی قرار گرفته است که تاکنون که بیش از ۱۰ ماه از سال گذشته است؛ هیچ اعتباری در این جهت برای صندوق نوآوری و شکوفایی تخصیص نیافته است. علاوه بر این نیز تصویب اخذ مالیات خام و نیمه‌خام و اختصاص ۵۰ درصد از محل این مالیات در جهت افزایش سرمایه صندوق نوآوری و شکوفایی به عنوان یک قانون دائمی در طول سال‌های اجرای برنامه مصوب شده است.

وی  گفت: در همین رابطه با توجه به اینکه لایحه بودجه ۱۴۰۳ به مجلس رفته است و بیش از ۱۰ ماه از شروع سال گذشته است و هیچ اعتباری در جهت افزایش سرمایه صندوق نوآوری و شکوفایی تخصیص نیافته است؛ باید برای اعطای تسهیلات به شرکت‌های دانش‌بنیان از طریق صندوق نوآوری و شکوفایی هرچه سریع‌تر منابع در نظر گرفته شده در قانون بودجه ۱۴۰۲ جهت افزایش سرمایه صندوق نوآوری و شکوفایی تخصیص یابد تا بسیاری از پروژه‌های راهبردی و همچنین کلیدی اقتصاد دانش‌بنیان کشور را که معطل اعتبارات جدید برای پیشبرد توسعه صنعتی کشور و توسعه فناوری هستند؛ جلو ببریم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.