گفته می‌شود از ابتدای آذرماه ممنوعیت چهار ماهه واردات برنج لغو شده و واردکنندگان می‌تواند اقدام به‌ثبت سفارشات خود کنند. این خبر نگرانی‌هایی میان کارگران به‌وجود آورده، چراکه هنوز اتفاقاتی که سال گذشته در بازار برنج رخ داد را فراموش نکرده‌اند.

آزاد شدن ثبت سفارش واردات برنج؛ پاسخ به‌نیاز بازار یا فشار رسانه‌ای دلالان؟

به‌گزارش قدس آنلاین، گفته می‌شود از ابتدای آذرماه ممنوعیت چهار ماهه واردات برنج لغو شده و واردکنندگان می‌تواند اقدام به‌ثبت سفارشات خود کنند. این خبر انتقاداتی را تا به‌امروز به‌دنبال داشته چراکه تشکل‌های کشاورزی و همچنین کشاورزان ما هنوز اتفاقاتی را که سال گذشته بر سر واردات برنج رخ داد را فراموش نکرده‌اند.

شاید یادآوری این مسئله خالی از لطف نباشد که سرانه مصرف برنج در ایران سالانه ۳ میلیون تن و میزان تولید داخلی ۲ میلیون و ۲۵۰ هزار تن است، بنابراین نیازمند واردات ۷۵۰ هزار تن برنج هستیم که چنانچه بحث ذخیره‌سازی را هم درنظر گیریم سالانه باید یک میلیون تن واردات انجام شود؛ اما چنانچه اخبار برنج را دنبال کرده باشید متوجه شده‌اید که سال گذشته حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن برنج وارد کشور ما شد آن هم در شرایطی که ما سال گذشته نسبت به‌سال ۱۴۰۰ با افزایش ۳۰ درصدی در تولید برنج ایرانی مواجه بودیم. همین بی‌برنامگی در واردات مشکلات بسیاری را برای شالیکاران ما به‌وجود آورد تاجایی که برخی عنوان می‌کردند عملا برنج‌هایشان در انبار مانده است.

برخی واردات برنج را نیاز بازار و عاملی برای کنترل بازار می‌دانند؛ اما دسته‌ای دیگر همچون جبار کوچکی‌زاده، نماینده مردم رشت در مجلس تاکید دارند که «مافیای برنج با قدرت در حال پیشبرد اهداف خود است و دولتی‌ها در این خصوص اختیاری از خود ندارند».

البته معاونت توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرده که صدور مجوز با توجه به‌شاخص‌های سقف کارت بازرگانی و سابقه واردات، توسط سامانه به‌شکل سیستمی انجام می‌شود. با راه‌اندازی این سامانه امید می‌رود که میزان واردات به‌درستی مشخص شود و دیگر شاهد اتفاقاتی که سال گذشته برای برنج رخ داد را شاهد نباشیم.

وزارت جهاد باید وضعیت واردات برنج را ساماندهی کند

آزاد شدن ثبت سفارش واردت برنج؛ پاسخ به‌نیاز بازار یا فشار رسانه‌ای دلالان؟آزاد شدن ثبت سفارش واردت برنج؛ پاسخ به‌نیاز بازار یا فشار رسانه‌ای دلالان؟جلیل علیزاده‌شایق، دبیر انجمن تولیدکنندگان برنج در گفت‌وگو با خبرنگار قدس ضمن انتقاد از آغاز ثبت سفارش واردات برنج، اظهار کرد: واردات محصولات؛ چه کشاورزی و چه غیر کشاورزی هیچ ارتباطی به‌مسائل علمی، تحقیقاتی و آماری ندارد و هرکدام راه خود را می‌روند.

وی ادامه داد: به‌گفته وزیر جهاد کشاورزی تولید برنج در سال جاری دو میلیون و۵۰۰ هزار تن بود و به‌عقیده من دو میلیون و ۲۵۰ هزار تن. باتوجه به‌اینکه در خوشبینانه‌ترین حالت میزان مصرف برنج در کشور حدود سه میلیون تن است، بنابراین دولت بایستی ۵۰۰ و یا ۷۵۰ هزار تن برنج وارد کشور کند، البته باتوجه به‌اینکه میزانی هم باید به‌عنوان ذخیره درنظر گیریم، بنابراین دولت باید نهایتا یک میلیون تن برنج وارد کند و نه بیشتر.

علیزاده خاطرنشان کرد: هرچند که ما به‌‎یک میلیون تن واردات برنج احتیاج نداریم، چراکه به‌دلیل سیاست‌های نادرستی که دولت سال گذشته درپیش گرفت بخشی از برنج کشاورزان در انبارها مانده و فروش نرفته است و احتمالا امسال هم بخشی دیگر به‌داخل انبارها خواهد رفت، بنابراین به‌واردات زیاد برنج احتیاج نداریم.

دبیرانجمن تولیدکنندگان برنج اضافه کرد: کما اینکه از سال ۹۲ دولت اقدام به‌واردات برنج می‌کند و حتی شاهکار وزیر جهاد سابق این بود که در ایام مرداد تا آذر که طبق قانون واردات برنج ممنوع است، واردات برنج صورت گرفت. به‌گونه‌ای که دولت سال گذشته اقدام به‌واردات یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن برنج کرد که بخشی از این برنج در انبارها مانده است، بنابراین به‌صورت کلی ما امسال اصلا به‌واردات برنج احتیاج نداشتیم.

علیزاده این رویه دولت را آسیب به‌تولیدکننده و مصرف‌کننده دانست و ابراز کرد: وزارت جهاد کشاورزی به‌عنوان متولی دفاع از حقوق کشاورزان باید وضعیت واردات برنج را ساماندهی کند.

وی در خصوص راه‌اندازی سامانه کنترل میزان واردات برنج هم خاطرنشان کرد: اینکه دولت بگوید سامانه راه‌اندازی می‌کنیم، چاره‌ساز مشکل نیست. هر زمان سامانه را راه‌اندازی کرد آن‌گاه می‌توان در رابطه با آن اظهار نظر کرد. استفاده از فعل آینده دردی از مشکلات کشاورزان را دوا نمی‌کند.

شرکت بازرگانی دولتی رقیب بخش خصوصی

آزاد شدن ثبت سفارش واردت برنج؛ پاسخ به‌نیاز بازار یا فشار رسانه‌ای دلالان؟محسن نقاشی، دبیر اجرایی فدراسیون تشکل‌های غذایی و کشاورزی هم در گفت‌وگو با خبرنگار قدس گفت: یکی از مشکلاتی که در کشور وجود دارد، نبود آمار درست و بالاتر از آن نبود مرجعی که بتواند آمار درست را ارائه کند، است.

وی با بیان اینکه متاسفانه نه وزارت جهاد کشاورزی و نه سازمان برنامه و بودجه اطلاع درستی از میزان مصرف و نیاز واردات ما ندارند و آمارهایی که در رابطه با برنج ارائه می‌شود دقیق نیست، خاطرنشان کرد: چنانچه آمار دقیقی در رابطه با میزان مصرف و میزان نیاز به‌واردات برنج وجود دارد چرا محصولات وارداتی مدت زیادی در کمرگات دپو می‌شوند. بسیار مشاهده کرده‌ایم که کالایی وارد و مدت‌ها در انبارها دپو شده و پس از گذشت به‌طور مثال یک سال مسئولان بررسی می‌کنند که آیا نیاز به‌واردات بوده یا خیر!

نقاشی با تاکید بر اینکه باید پروسه‌ای وجود داشته باشد که طبق آن پروسه مسئولان اعلام کنند چه میزان نیاز به‌واردات برنج داریم، اظهار کرد: هم‌اکنون شرکت بازرگانی دولتی یکی از واردکنندگان است و با شرکت‌های خصوصی در حال رقابت. این در حالی است که شرکت بازرگانی دولتی برای رقابت تشکیل نشده است. دولت باید واردات را به‌بخش خصوصی بسپارد زیرا بخش خصوصی در این رابطه تخصص دارد.

دبیر اجرایی فدراسیون تشکل‌های غذایی و کشاورزی ضمن تاکید بر اینکه تازمانی که شرکت بازرگانی دولتی با بخش خصوصی رقابت کند هیچ مسئله‌ای حل نمی‌شود، تصریح کرد: به‌صورت کلی ماهیت بخش بازرگانی دولتی این است که به‌کمک بخش خصوصی برود. به‌این صورت که چنانچه بخش خصوصی کالایی را نتوانست یا نخواست که وارد کند، بخش دولتی برای تنظیم بازار اقدام به‌واردات کند تا کمبودی به‌وجود نیاید.

وی با اشاره به‌اینکه بیشتر برنجی که وارد کشور می‌شود به‌خصوص محصول سال گذشته توسط شرکت بازرگانی دولتی وارد شده است، ابراز کرد: دولت درست زمانی که تولید داخلی داریم واردات را آزاد می‌کند و علت این اتفاق این است که محصولاتی که توسط دولت وارد شده در انبارها دپو شده، بنابراین واردات را آزاد می‌کند تا بتواند این محصولات را وارد بازار کند و جالب اینکه محصولات معمولا نرخ مصوب دولتی ندارند و ما بارها در سال‌های گذشته این مسئله را دیده‌ایم.

نقاشی در خصوص راه‌اندازی سامانه کنترل میزان واردات برنج هم گفت: از این قبیل سامانه‌ها در کشور زیاد هستند؛ اما دولت پاسخ دهد کدام سامانه موفق بوده است؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ۱۱:۰۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
    1 0
    همین بی برنامگی یارقابت بازرگانی دولت بابخش خصوصی کمرماتولیدکننده راشکسته همینادام رانابودکردن الان هم کمربسته کشاورزراهم نابودکنن برای تهیه گوشت کشوربه هرجایی متوسل میشن دام میارن بعدیک بیماری میادهمین چندتادامی که مانده راهم نابودمیکنه مثل مگس مدیترانه یامگس زیتون چه بلایی سرباغات امده اقانکنیدبخاطرجیب چندنفرباسرنوشت کشاورزان دامداران یابکل تولیدکنندگان بازی نکنید
  • مهدی ۱۱:۳۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
    0 0
    چالش واردکنندگان برنج اخذمجوزبرای واردات بی رویه است درصورتی که بلای جان تولیدداخل وبرنج همین واردات است برای بهبود وضعیت برنج داخل امسال بایستی واردات مطلقا متوقف شودتاکشاورزان به شخم کاری وادامه کشت شروع کنند