۱۸ دی ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۲
کد خبر: 954003

سرعت رسیدن به مقصد، به‌ویژه در مسیرهای پر ازدحام در شهرهای بزرگ، همواره مورد توجه شهروندان بوده است.

 راهنمای کامل مترو مشهد با معرفی خطوط و دسترسی ها

در میان سایر وسایل حمل‌ونقل، مترو برای بسیاری از مردم برای حمل‌ونقل عمومی انتخاب محبوبی است، به‌ویژه در شهرهایی مانند مشهد که هجوم زیادی از مسافران و زائران را شاهد هستند. پیمایش در مشهد بدون مترو به دلیل وجود خیابان‌های شلوغ و گسترده شهر می‌تواند بسیار چالش‌برانگیز باشد. این مقاله مروری بر خطوط متروی مشهد دارد و مسیرها و دسترسی‌های هر خط را بررسی می‌کند.

مترو مشهد چند وقت راه اندازی شده است؟

مشهد، واقع در استان خراسان رضوی، دومین شهر شلوغ ایران است. کسانی که عازم مشهد هستند، پس از خرید بلیط قطار یا هواپیما و سفر به مشهد، می‌توانند از چهار خط ریلی مترو خراسان رضوی برای رسیدن به مقاصد درون‌شهری خود استفاده کنند. این مترو که به دلیل مقرون‌به‌صرفه بودن شهرت دارد، در سال‌های اخیر تأسیس شده است و برای ساکنان، یک روش حمل‌ونقل اقتصادی فراهم می‌کند.

خطوط چهارگانه مترو در خراسان رضوی به‌صورت استراتژیک برای خدمات‌رسانی به پرترافیک‌ترین مناطق ساخته شده است. قطار شهری مشهد روزانه بیش از ۲۰۰۰۰۰ نفر را جابه‌جا می‌کند و نیازهای جابه‌جایی جمعیت قابل توجه این شهر را برآورده می‌کند. کارشناسان پس از بررسی‌های دقیق مشخص کردند مشهد به چهار خط اصلی مترو نیاز دارد که در سال ۱۳۸۸ رونمایی شد و از آن زمان تاکنون متروی مشهد از ساعت ۶ صبح تا ۲۲ شب فعال بوده و همه‌روزه به مسافران خدمات‌رسانی می‌کند.

چشم‌انداز توسعه خط متروی مشهد

با نگاهی به آینده، کارشناسان بر این باورند که خطوط مترو مشهد ممکن است گسترش یابد و دسترسی به شهرهای گلبهار و بینالود مشهد را نیز شامل شود. اگرچه فاز اول مجتمع متروی خراسان رضوی در حال انجام است، اما برنامه‌هایی برای توسعه بیشتر این خطوط در حال انجام است. شایان ذکر است خطوط مترو مشهد ۸۴.۵ متر طول دارد که خط یک آن به‌عنوان قطار شهری سبک طراحی شده است. لازم به ذکر است که باوجوداینکه تمامی ایستگاه‌های مترو خراسان رضوی فعال نیستند، در حال حاضر ۳۶ ایستگاه در حال خدمات‌رسانی به مسافران هستند.

نقشه مترو مشهد

اگر بلیط قطار مشهد یا بلیط هواپیما تهران مشهد را برای سفر به مشهد انتخاب کردید، به‌راحتی می‌توانید با مترو در سطح شهر جابه‌جا شوید و لازم نیست هزینه زیادی صرف کرایه تاکسی کنید. با مراجعه به نقشه مترو مشهد می‌توانید تمامی ایستگاه‌های خطوط مترو را تماشا کنید. این نقشه به شما در انتخاب نزدیک‌ترین ایستگاه به مقصد کمک می‌کند. در حالی که نقشه‌های خطوط معمولاً در هر ایستگاه و داخل واگن‌های قطار نمایش داده می‌شوند، داشتن یک کپی دیجیتالی از نقشه در تلفن شما می‌تواند سفر شما را ساده‌تر کند. برای دسترسی آسان حتماً عکس این نقشه را در گوشی خود ذخیره کنید.

 راهنمای کامل مترو مشهد با معرفی خطوط و دسترسی ها

خطوط مترو مشهد

مشهد در حال حاضر دارای ۴ خط مترو در مسیرهای مختلف است که ۲ خط آن در حال حاضر فعال است و ۲ خط دیگر هنوز در دست ساخت است. بیایید به جزئیات این خطوط بپردازیم.

توسعه خط ۴ مترو مشهد

خط ۴ مترو مشهد که ۱۷.۵ کیلومتر از بلوار حر امتداد دارد، به سمت ایستگاه خواجه ربیع، در حال حاضر در حال ساخت است. این خط جدید دارای ۶ ایستگاه از جمله توقف در شارستان و نزدیک حرم مطهر خواهد بود. علاوه بر این، خط ۴ به خط ۲ در میدان شهدا متصل می‌شود و دسترسی بیشتر را فراهم می‌کند. این خط که با رنگ نارنجی در نقشه مترو مشخص می‌شود، پس از راه‌اندازی، امکان دسترسی راحت به حرم مطهر امام رضا را برای زائران فراهم می‌کند.

خط ۳: قاسم آباد - شهرک

خط ۳ که با رنگ قرمز در نقشه مترو به نمایش گذاشته شده است، بیش از ۲۸ کیلومتر است و برای آینده شهر حیاتی است. با اتصال جنوب شرقی به شمال غربی شهر، ساخت‌وساز خط ۳ در نیمه شعبان سال ۱۳۹۳ آغاز شد و هنوز ادامه دارد. این خط دارای ۲۴ ایستگاه است که از شهرک ابوذر تا الهیه امتداد دارد و تا پایانه جدید اتوبوس‌های برون‌شهری در غرب مشهد ادامه دارد.

خط ۳ مترو مشهد به مسافرانی که از پایانه اتوبوس‌رانی انتهای خیابان امام رضا (ع) استفاده می‌کنند، با عبور از چهارراه خسروی و شهدا و رسیدن به میدان شهدا خدمات‌رسانی می‌کنند. همچنین پذیرای زائران حرم امام رضا و اقشار متوسط   جامعه خواهد بود.

سرعت برنامه‌ریزی‌شده برای قطارهای این خط بین ۳۶ تا ۸۰ کیلومتر در ساعت است و ظرفیت جابه‌جایی ۲۰۰۰۰ نفر در ساعت را دارد.

خط ۲: انتهای طبرسی - رضا شهر

خط ۲ که در نقشه مترو مشهد با رنگ آبی مشخص شده است، از انتهای طبرسی شمالی (نزدیک روستای کشف) شروع و تا ایستگاه رضا شهر امتداد می‌یابد. این خط به طول ۱۴.۵ کیلومتر شامل ۱۳ ایستگاه است. فاز اولیه با ۶ ایستگاه از انتهای خیابان طبرسی تا میدان شهدا در سال ۱۳۹۴ آغاز به کار کرد. خط ۲ از ساعت ۶ صبح تا ۲۲ شب بافاصله ۱۰ دقیقه بین قطارها در ایستگاه‌ها فعالیت می‌کند.

خط ۱: وکیل‌آباد - فرودگاه شهید هاشمی نژاد

مسیر وکیل‌آباد، فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد را به خط ۱ مترو مشهد متصل می‌کند. این خط با علامت سبز روی نقشه ۲۴ کیلومتر است و شامل ۲۴ ایستگاه در مشهد است. همچنین با خط ۲ مترو در میدان تقی‌آباد (ایستگاه شریعتی) ایستگاه مشترک دارد.

خط ۱ از ۶ صبح تا ۱۰ شب و از ۷ صبح تا ۱۰ شب در روزهای تعطیل فعالیت می‌کند. زمان رسیدن قطارها از ۴.۵ تا ۶ دقیقه بسته به حجم مسافر و ساعات اوج مصرف متغیر است. این خط می‌تواند روزانه ۱۷۰۰۰۰ مسافر را طی ۱۶ ساعت فعالیت، در خود جای دهد.

اگر قصد سفر به طرقبه، شاندیز، رستوران پدیده شاندیز، باغ وحش، شهربازی پارک کوه سنگی، نمایشگاه بین‌المللی مشهد، پارک ملت، دانشگاه فردوسی، بازار زینت خاور، بازار هفده شهریور و یا فرودگاه را داشته باشید، می‌توانید به‌راحتی با استفاده از خط ۱، به مقصد برسید؛ بنابراین دیگر لازم نیست برای سفر به مشهد، از ماشین شخصی خود استفاده کنید. تنها کاری که باید انجام دهید، خرید بلیط هواپیما مشهد تهران رفت و برگشت یا خرید بلیط قطار و اتوبوس برای سفر به مشهد و برعکس است.

 راهنمای کامل مترو مشهد با معرفی خطوط و دسترسی ها

 بلیط مترو

مسافران برای استفاده از مترو مشهد می‌توانند کارت‌های مقرون‌به‌صرفه و قابل شارژ به مقدار دلخواه خود خریداری کنند. این کارت‌ها جایگزین مناسب و سریعی برای انتظار در صف خرید بلیط‌های سفر هستند.

توصیه می‌کنیم تا حد امکان از ماشین شخصی برای سفر به مشهد استفاده نکنید، با خرید بلیط قطار یا بلیط هواپیما سفرمارکت می‌توانید سفر راحتی به مشهد (رفت‌وبرگشت) داشته باشید. تنها کاری که باید انجام دهید ورود به اپلیکیشن‌های  گردشگری مثل سفرمارکت، مقایسه انواع بلیط‌ها و خرید بلیط مناسب است.

این مقاله مروری بر توسعه مترو مشهد دارد؛ خطوط ۱ و ۲ در حال حاضر فعالیت می‌کنند و خطوط ۳ و ۴ در حال ساخت هستند. مترو در حال حاضر تأثیر مثبتی بر کاهش تراکم ترافیک در مشهد، فراهم‌کردن دسترسی کارآمد به مقاصد کلیدی گردشگری و ارائه یک گزینه حمل‌ونقل مطمئن برای سفرهای طولانی‌تر داشته است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.