۱۹ دی ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۵
کد خبر: 954197

«بلینکن» چه در چنته دارد؟

رضا عابدی گناباد، کارشناس مسائل بین‌الملل

در کنار موضوع غزه، مهار و کنترل قدرت انصارالله در دریای سرخ از طریق متحدان سنتی دیگر مطالبه امریکا است.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در چهارمین دور سفر منطقه ای خود به خاورمیانه طی سه ماه گذشته از جنگ غزه، در تور مسافرتی جدید، از روز جمعه بار و بندیل خود را بسته و پس از ترکیه، یونان، اردن، قطر، عربستان سعودی، به فلسطین اشغالی رفت.

اما پشت پرده این سفر چیست و بلینکن چه در چنته دارد؟

با کمی وسوای می توان دید که نقش هرکدام از کشورهای مقصد سفر وزیر خارجه ایالات متحده را نمی توان در جنگ غزه نادیده گرفت، به ویژه اینکه یونان و ترکیه از تامین کنندگان اصلی مواد غذایی و سوخت برای رژیم صهیونیستی محسوب می شوند. لذا بخشی از این سفر بریا راضی کردن این کشورها در ادامه حمایت از تل اویو است. نکته بعدی آنکه بیش از سه ماه از جنگ در غزه می گذرد و همچنان افکار عمومی و رسانه ها در کشورهای غربی و عربی از آرمان های مردم فلسطین به ویژه مقاومت در غزه حمایت می کنند و این عاملی شده تا وزیر خارجه آمریکا با چهره ای بشردوستانه برای کمک  به مردم غزه و نیز بررسی طرح های آتش بس موقت راهی خاورمیانه شود. بلینکن، بویژه از آنکارا و قاهره خواستار میانجیگری در بحران شده و از آنها خواهد خواست با نفوذ خود از طریق فشارهای دیپلماسی و رسانه ای حماس را وادار به دادن امتیاز به تل آویو به ویژه آزادی اسرای نظامی اسرائیلی کند.

در کنار موضوع غزه، مهار و کنترل قدرت انصارالله در دریای سرخ از طریق متحدان سنتی دیگر مطالبه امریکا است. در واقع  می توان گفت چهارمین سفر بلینکن به منطقه نوعی درخواست از کشورهای متحد سنتی واشنگتن برای مهار قدرت نظامی حوثی ها و شرکت در ائتلاف دریایی در باب المندب است. در نهایت تمام هدف دوره گردی بلینکن در منطقه، خارج کردن تل آویو از باتلاق غزه و جلوگیری از فروپاشی کامل اعتبار این رژیم در نزد افکار عمومی بویژه بعد جنایات بی شمار اشغالگران است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.