مدیرکل ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم با اشاره به ضرورت و روش‌های هدایت شغلی دانشجویان گفت: ضروری است که وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی متناسب با نیازهای کشور و رشد علوم بتوانند فرصت‌های شغلی جدید ایجاد کنند.

ضرورت ایجاد فرصت‌ شغلی جدید توسط دستگاه‌های اجرایی متناسب با نیاز کشور

محمدسعید سیف؛ مدیرکل ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم با بیان اینکه توانمندی شغلی و مهارت‌های تخصصی می‌تواند عامل مناسبی برای اشتغال دانش آموختگان باشد، گفت: ضروری است تا حد الامکان دانشجویان در حین تحصیل مهارت‌های لازم برای مشاغل آتی خود را کسب کنند.

وی افزود: در عین حال باید توجه داشت که اگر فرصت‌های شغلی مناسب و جدید نیز در کشور ایجاد شود، نمی‌توان از جوانان دانش آموخته کشور بهره مناسب برد. به عبارت دیگر دانشگاه‌ها و مراکز علمی باید حداکثر سعی خود را داشته باشند که برنامه‌ها و روش‌های موثری در راستای توانمندسازی دانشجویان و آشنایی آنها با محیط واقعی کسب و کار به اجرا بگذارند ولی ضروری است که وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی نیز متناسب با نیازهای کشور و رشد علوم بتوانند فرصت های شغلی جدید ایجاد کنند.

ایجاد بیش از ۷۰ مرکز هدایت شغلی در دانشگاه‌ها

مدیرکل ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم گفت: درباره وظیفه وزارت عتف و دانشگاه‌ها خوشبختانه اقدامات چند سال اخیر بسیار مفید بوده و هم اکنون فعالیت‌های مختلفی مثل رصد اشتغال دانش آموختگان، توسعه دوره‌های مهارت افزایی و ایجاد مراکز هدایت شغلی در دانشگاه‌ها انجام شده و در حال حاضر هر ساله بیش از ۱۰۰ دوره مهارتی برای افزایش مهارت شغلی دانشجویان اضافه بر واحدهای درسی در هر دانشگاه برگزار می‌شود و مسلماً این موضوع می‌تواند نتایج بسیار مثبتی داشته باشد. همچنین ایجاد بیش از ۷۰ مرکز هدایت شغلی در دانشگاه‌ها باعث انواع فعالیت‌ها مثل شناسایی فرصت‌های شغلی، برگزاری نمایشگاه کار، هدایت و مشاوره شغلی و بسیاری مباحث مرتبط دیگر شده است.

سیف تأکید کرد: در کنار همه فعالیت‌های فوق باید به این موضوع هم توجه داشت که همکاری و مشارکت صنایع و دستگاه‌های اجرایی در این امر ضروری است و در همه کشورهای پیشرفته دانشگاه و صنعت تعامل و همکاری بسیار منسجمی برای توانمندسازی دانش آموختگان متناسب با نیاز بازار و صنعت دارند. این کارها در قالب دوره‌های کارآموزی، کارورزی و بازدیدهای صنعتی تخصصی بسیار مورد توجه هستند و طبیعتاً باید در کشور ما هم جدی‌تر گرفته شود.

وی اضافه کرد: خوشبختانه با مصوبات و برنامه‌های تدوین شده در معاونت آموزشی وزارت عتف قرار است این موارد به صورت جدی‌تر و با کیفیت مناسب ساماندهی شوند. مسلماً در این مسیر حمایت وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی ضروری است و امیدوارم بتوان با اینگونه همکاری‌ها محیط مناسب و شرایط ایده‌آلی برای آشنایی دانشجویان و دانش آموختگان با محیط‌های واقعی کار فراهم کنیم.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.