فیلم سینمایی «زودپز» به کارگردانی رامبد جوان و «ساعت شش» صبح به کارگردانی مهران مدیری از گزینه‌های حضور در چهل و دومین جشنواره فیلم فجر بود اما با اعلام لیست نهایی جشنواره، این دو اثر سینمایی جزو غایبان این دوره هستند.

علت غیبت فیلم‌های جوان و مدیری در جشنواره فجر

به گزارش قدس آنلاین، محمدرضا عباسیان، عضو هیئت انتخاب جشنواره چهل و دوم فیلم فجر، درباره غیبت فیلمسازانی مانند مهران مدیری، رامبد جوان و حسین دوماری در فهرست هیات انتخاب هم توضیح داد: طبیعتا همه فیلم‌هایی که هیات انتخاب موردبازبینی قرار داده از آثاری بوده‌اند که فرآیند تولیدشان به پایان رسیده بود و عدم‌حضور آنها در فهرست نهایی به دلیل عدم جمع‌بندی اعضا برای حضور آن‌ها بوده است. آثار فیلمسازانی که به آنها اشاره کردید هم در هیات انتخاب دیده شد و به دلیل جمیع جوانب برای حضور در جشنواره انتخاب نشدند. برای انتخاب یک فیلم هم محتوای آثار مورد توجه بوده است و هم کیفیت سینمایی آنها. ممکن است در رد شدن یک فیلم هر دو مورد تاثیر داشته باشد و درباره برخی آثار شاید یکی از جنبه‌ها تاثیر بیشتری داشته است.

▫️عباسیان درباره کیفیت فیلم‌های راه‌یافته به جشنواره چهل‌ودوم هم گفت: در مجموع معتقدم وضع سینمای ایران وضع خوبی نیست. به‌خصوص از منظر محتوا، مجموع فیلم‌های سینمای ایران آن کیفیتی را که باید داشته باشند، ندارند و معتقدم برآیند کلی حرکت سینمای ایران از منظر محتوایی رو به افول است. بخشی از این ماجرا می‌تواند تحت‌تاثیر سیاست‌گذاری‌ها باشد اما بخشی از آن هم متوجه فیلمسازان است. تعداد فیلم‌های عمیقی که منجر به جریان‌سازی‌های فرهنگی شوند، هر سال کمتر می‌شود و به همین دلیل معتقدم سینمای ایران از نظر محتوایی سال به سال فقیرتر شده است.

از مشارکت ارگان‌های دولتی در تولید تا تنوع ژانر فیلم‌های فجر ۴۲

حضور پررنگ و البته مشارکتی نهادهای فرهنگی و ارگان‌های مختلف در تولید فیلم‌های جشنواره چهل و دوم یکی از ویژگی‌های این دوره جشنواره است.

​​​​​​​ براساس اسامی فیلم‌های راه یافته به سه بخش «سودای سیمرغ»، «نگاه نو» و «انیمیشن»، بنیاد سینمایی فارابی تمام تولیدات خود را به صورت مشترک با نهادها و یا با بخش خصوصی تولید کرده و با ۱۲ فیلم سینمایی در این دوره حضور دارد که ۶ فیلم در مشارکت با بخش خصوصی، سه فیلم سازمان سینمایی سوره و سه فیلم با بنیاد شهید و روایت فتح تولید شده است. همچنین سازمان سینمایی اوج با دو فیلم مستقل و دو اثر مشارکتی در کنار سازمان سینمایی سوره با پنج اثر مشارکتی حضور دارد. این در حالی است که تنوع گونه در این دوره از جشنواره نیز به چشم می‌خورد و در کنار چند فیلم دفاع مقدسی شامل پرتره شهیدان و همچنین اثری با محور مقاومت در منطقه، شاهد فیلم‌های اجتماعی، جنایی، کمدی، اجتماعی، تاریخی، مذهبی، حادثه‌ای و تاریخ معاصر نیز هستیم. همچنین در این فیلم‌ها حضور برخی از ستارگان سینما را در کنار پیشکسوتان خواهیم داشت. از دیگر اتفاق‌های بارز و تأمل‌برانگیز این دوره عدم حضور بانوان در هیئت انتخاب است و در فهرست فیلم‌های حاضر در جشنواره نیز بدون احتساب فیلم یک کارگردان زن در بخش رزرو، تنها انسیه شاه‌حسینی به عنوان فیلمساز زن در این دوره جشنواره حاضر است که در قیاس با دوره اخیر کمتر است؛ چنان که در دوره چهل‌ویکم دو فیلمساز زن، در دوره چهلم یک فیلمساز زن و دوره سی‌ونهم سه فیلمساز زن حضور داشتند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.