۲۰ دی ۱۴۰۲ - ۰۶:۲۰
کد خبر: 954562

گرای مهم «نصرالله» به بغداد

عماد هلالات، کارشناس مسائل غرب آسیا

پس از آغاز عملیات طوفان الاقصی، حملات موشکی به پایگاه‌های آمریکایی ها در سوریه و عراق شدت یافت؛ موضوعی که نشان می‌دهد گردان‌های مقاومت، عزم خود را  برای اخراج نظامیان آمریکایی از عراق جزم کرده اند.

ژانویه سال 2020 و تنها دو روز پس از ترور سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس در عملیات پهپادی اشغالگران آمریکایی، نمایندگان پارلمان عراق در اقدامی انقلابی، بر مصوبه اخراج نیروهای نظامی بیگانه از خاک کشورشان  مهر تایید زدند. این مصوبه پارلمان بطور ویژه نیروهای نظامی آمریکایی را هدف قرار داده بود چراکه انها از سال 2014 و در چارچوب نیروهای ائتلاف بین‌المللی علیه داعش، در خاک این کشور و در 12  پایگاه نظامی  مستقر بودند.

به رغم این تصمیم پارلمان عراق اما اشغالگران طی چهار سال اخیر در مسیر خروج از خاک همسایه غربی سنگ اندازی کرده اند. با این حال پس از آغاز عملیات طوفان الاقصی، حملات موشکی به پایگاه‌های آمریکایی ها در سوریه و عراق شدت یافت؛ موضوعی که نشان می‌دهد گردان‌های مقاومت، عزم خود را  برای اخراج نظامیان آمریکایی از عراق جزم کرده اند.

اکنون به نظر می رسد دو رویکرد برای اخراج سربازان نظامی آمریکا در دستور کار دولت و بسیج مردمی عراق قرار گرفته است و در موازات یکدیگر در حال پیگیری و اجرایی شدن هستند. نخست اینکه نیروهای مقاومت و حشدالشعبی در بحث نظامی و امنیتی در قالب عملیات های مختلف از روز هفتم اکتبر بیش از یکصد و بیست عملیات علیه مقرهای نظامیان آمریکایی در عراق و سوریه انجام دادند. دومین رویکرد فرایند سیاسی و حقوقی است که در دولت محمد شیاع السودانی نخست وزیر عراق  و پارلمان این کشور پس از ترور شهید ابوتقوی معاون فرماندهی عملیات الحشدالشعبی که چهارشنبه گذشته اتفاق افتاد، مطالبه اخراج اشغالگران را بار دیگر داغ کرد. در این مسیر طی روزهای اخیر برخی از نمایندگان برای تهیه پیش نویس و مصوبه نهایی اخراج آمریکایی ها دست به کار شدند و در صحن پارلمان در حال جمع آوری امضا هستند.

همانگونه که گفته شد هرچند در سال های گذشته مصوبه اخراج آمریکایی ها صادر شد اما غیر الزام آور  بوده و قابلیت عملیاتی و  اجرایی نداشت.  همزمان آمریکای ها سعی دارند به وسیله دو اهرم اقتصادی و امنیتی مانع از اجرای این نیت بغداد شوند. متاسفانه درآمدهای اقتصادی و ارزی عراق در اختیار بانک های ایالات متحده قرار دارد و این یکی از مسائل اصلی در وابستگی اقتصاد عراق می باشد. اما در موضوع امنیتی طی ماه های گذشته هسته های خفته داعش توسط واشنگتن در عراق و سوریه فعال شده بطوریکه  به موازات حملات به نیروهای مقاومت بر علیه پایگاه های آمریکایی در سوریه و عراق شاهد افزایش عملیات های داعش در این دو کشور به ویژه عراق هستیم. در حالیکه میانگین عملیات داعش از ژانویه تا اکتبر2023 نوزده مورد گزارش شده بود اما از زمان هفتم اکتبر تا به امروز بیش از بیست و چهار عملیات از سوی تروریستی در عراق صورت گرفته است و این نشانه اتحاد و  انسجام داعش و آمریکایی ها است.

با این تفاسیر امروز وضعیت برتر میدانی مقاومت توانسته بر فرایند حقوقی و دیپلماسی در عراق تحمیل شود و همانطور که سید حسن نصرالله در سخنرانی خود در روز جمعه اشاره کرد امروز فرصت خوبی برای اخراج آمریکایی ها در عراق به وجود آمده است . این در حالی است که گروه های مقاومت در عراق توانایی بالایی در حوزه نظامی و امنیتی دارند و می توانند در کنار ارتش امنیت این کشور را در برابر گروه های تروریستی تامین نمایند. هرچند که انسجام و همبستگی در عراق برای اخراج نیروهای آمریکایی نسبت به گذشته بیشتر شده اما برخی از گروه های اهل تسنن  به ویژه حزب بارزانی و اقلیم کردستان به شدت مخالف خروج آمریکایی ها از عراق می باشند. این درحالی است که پنج پایگاه نظامی از ۱۴ پایگاه نظامی آمریکا در عراق در اقلیم کردستان قرار دارند که یکی از پایگاه‌ها در منطقه «اتروش»، ۳ پایگاه در منطقه «الحریر»، یک پایگاه کلان در «اربیل»، و یک پایگاه کلان دیگر در «دهوک» قرار دارند

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.