آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا در بدو ورود به بحرین و در آستانه تشکیل نشست شورای امنیت درباره قطعنامه پیشنهادی واشنگتن در خصوص حملات در دریای سرخ ادعا کرد: حملات حوثی‌ها (انصارالله یمن) برای کشتیرانی در دریای سرخ پیامدهای جدی خواهد داشت.

بلینکن: حملات انصارالله پیامدهای جدی برای کشتیرانی در دریای سرخ بدنبال خواهد داشت

به گزارش قدس آنلاین بر اساس گزارش‌های رسانه‌ای، آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا در ادامه سفر منطقه‌ای خود روز چهارشنبه به وقت محلی هنگام ورود به بحرین در جمع خبرنگاران با تکرار ادعاهای بی‌اساس علیه جمهوری اسلامی ایران مدعی شد که تهران همچنان به حمایت از انصارالله یمن درباره حمله به کشتی‌ها در دریای سرخ ادامه می‌دهد.

وزیر خارجه دولت بایدن بدون اشاره به نقش آمریکا در گسترش جنگ اسرائیل به دلیل حمایت های همه جانبه این کشور مدعی شد: روز گذشته در دریای سرخ حملۀ بزرگی علیه ما با پهپادهای پیشرفته صورت گرفت. ما به صراحت به ایران اعلام کردیم که حمایت از حوثی ها (انصارالله یمن) باید متوقف شود و گسترش دامنه درگیری به نفع آنها نیست.

بلینکن اضافه کرد: کشورهای منطقه موافقند که سطح درگیری در منطقه نباید گسترش یابد.

وزیر خارجه آمریکا همچنین گفت: من در طول سفرم به منطقه، درباره فراهم کردن شرایط برای راهکار دو کشوری گفت‌وگو کرده و با مقامات تشکیلات خودگردان فلسطین هم دیدار کردم.

منابع دیپلماتیک سه شنبه شب در سازمان ملل گفتند: آمریکا و ژاپن با ارائه پیش نویس قطعنامه‌ای به شورای امنیت درباره حملات در دریای سرخ، خواستار برگزاری نشست این شورا در روز چهارشنبه برای رای گیری شده اند.

این منابع افزودند: قطعنامه پیشنهادی خواستار محکومیت حملات حوثی ها (انصارالله یمن) به کشتی ها در دریای سرخ شده است و از آنها می خواهد حملات خود را متوقف کنند. به گفته این منابع، قطعنامه پیشنهادی آمریکا و ژاپن همچنین خواستار آزادی خدمه کشتی توقیف شده در دریای سرخ و خویشتنداری برای جلوگیری از تشدید بیشتر تنش ها در دریای سرخ شده است.

همزمان، مقامات وزارت دفاع آمریکا ادعا کرده ‌اند که نیروی دریایی این کشور ۲۴ موشک و پهپاد نیروهای یمنی را رهگیری و سرنگون کرده است.

یک مقام آمریکایی روز سه‌ شنبه در گفت و گو با شبکه خبری فاکس نیوز ادعا کرده است که یک کشتی نیروی دریایی آمریکا در دریای سرخ چند پهپاد و موشک را که از مناطق تحت کنترل یمن شلیک شده بودند، سرنگون کرد.

فرماندهی مرکزی آمریکا در منطقه موسوم به سنتکام نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد: حوثی‌ها روز ۹ ژانویه، تقریباً ساعت ۹:۱۵ شامگاه به وقت صنعا در حمله‌ای پیچیده‌، خطوط کشتیرانی بین‌المللی و ده‌ها کشتی تجاری در حال تردد را هدف قرار دادند.

سنتکام با تکرار ادعاهای ضد ایرانی مدعی شد: «حوثی‌ها در این تهاجم به طور همزمان از پهپادهای تهاجمی ساخت ایران، موشک‌های کروز ضد کشتی و یک موشک بالستیک ضد کشتی استفاده کردند اما همه ۱۸ پهپاد، دو موشک کروز ضد کشتی و یک موشک بالستیک ضدکشتی با تلاش مشترک ناوگان دریایی ایالات متحده و انگلستان، سرنگون شدند و هیچ تلفات یا خسارتی به کشتی‌های تجاری و ناوهای جنگی وارد نشد.»

ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا این حملات را بیست و ششمین حمله نیروهای مسلح یمنی به خطوط کشتیرانی تجاری در دریای سرخ از ۱۹ نوامبر عنوان کرد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.