یک کارشناس حوزه سلامت گفت: نوشیدنی های تهیه شده از خیار، سیب، نعناع یا لیمو یک انتخاب عالی برای فصل زمستان هستند.

بیش از ۷۴ درصد ایرانی‌ها کمبود ویتامین D دارند

کیانوش جهانپور، سخنگوی اسبق وزارت بهداشت و کارشناس حوزه سلامت گفت: به هر حال طب ایرانی با توجه به انباشت تجربه و دانش هزاران ساله در این اقلیم در حوزه سبک زندگی و طب پیشگیری قابل اعتنا است. انسان ها در طول تاریخ و در بسیاری از مناطق مجبور بودند خود را با فصول در حال تغییر، از جمله سرما و کمبود غذا در زمستان، وفق دهند و رژیم غذایی آن ها در طول زمستان اغلب غذاهایی شامل میوه های خشک، آجیل و گوشت و همچنین غلات و ریشه های سبزیجات ذخیره شده و طعم دار شده با ادویه جات در دسترس بوده است.

وی بیان کرد:  کمبود ویتامین D  می تواند در زمستان که روزها کوتاهتر است و برای گذراندن زمان زیاد در خارج از منزل بسیار سرد است،  مشکل ساز باشد. به نظر می رسد احتمالا بیش از ۷۴ درصد جامعه ایرانی دچار درجات مختلفی از کمبود ویتامین دی هستند. سبزیجاتی مانند سبزیجات ریشه‌دار مانند هویج، سیب‌زمینی، پیاز، سیر، تربچه، سیب زمینی شیرین، چغندر، شلغم برای فصل زمستان مفید هستند.

جهانپور ادامه داد: سبزیجات برگ دار، سیب زمینی خرد شده، لوبیا، قارچ و بیشتر هات پات ها شامل ادویه هایی مانند دانه فلفل و فلفل چیلی  در رژیم غذایی زمستانه توصیه شده اند.

این کارشناس حوزه سلامت تاکید کرد: نوشیدنی های تهیه شده از خیار، سیب، نعناع یا لیمو یک انتخاب عالی برای فصل زمستان هستند.

 او اضافه کرد: این تصور که خوردن چیزهای سرد در زمستان می تواند شما را بیمار کند، یک تصور غلط رایج است. در واقع دمای غذا یا نوشیدنی مصرفی شما تاثیر مستقیمی بر دمای بدن یا سیستم ایمنی بدن شما ندارد.

جهانپور گفت: مایعات گرم علائمی مانند  گلودرد، گرفتگی بینی، احتقان قفسه سینه و ناراحتی معده را تا حدودی تسکین می دهد. آب گرم با لیمو، هم شما را هیدراته نگه می دارد و گرفتگی و احتقان را کاهش خواهد داد.

وی افزود: انواع آش و سوپ ها و آبگوشت هم در شرایط بیماری و سرماخوردگی و زمانی که اشتهای زیادی ندارید هم به شما کالری می دهند و به بهبود علائم کمک می کنند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.