یک کارشناس بازار سرمایه در خصوص چرخش پول هوشمند بین صنایع و انتخاب صنعت برتر گفت: با توجه به تغیرات صورت گرفته حول صنعت خودرو، افزایش قیمت آن به عملی ناگزیر تبدیل شده‌ و به نظر می‌رسد اقبال این گروه نسبت به سایرین بیشتر باشد.

پربازده‌ترین صنعت بازار تا پایان سال / بازار خیلی به محرک تغییر نرخ طلا و دلار واکنش نشان نمی‌دهد

 رحمان رحیمی، کارشناس بازارهای مالی  به تشریح احوال این روزهای بورس پرداخت و گفت: چرخش پول بین صنایع در این بازار اصلاحی مشهود است؛ به نحوی که شاخص کل تازه به عدد ۲۵ روز پیش خود برگشته‌ است؛ اما نمی‌توان گفت که صنایع بورسی هم هیچ رشدی را تجربه نکردند.

وی در خصوص صنعت با اقبال بازار تا پایان سال ادامه داد: بی‌شک صنعت خودرو را می‌توان پربازده‌ترین صنعت بورسی کشور تا پایان سال دانست و علت آن نیز واضح است؛ چراکه اولا از اردیبهشت ماه تا به امروز شاخص خودرویی ریزش ۵۰ درصدی را تجربه کرد و سپس ساید شده است؛ ضمن اینکه محدودیت‌های اعمالی برای خودروسازان در حال کاهش است و همین مساله می‌تواند گزارش عملکرد خودرو و خساپا را در ۹ ماهه بهتر از ۶ ماهه، و در ۱۲ ماهه بهتر از ۹ ماهه نماید.

به گفته رحیمی، همچنین انتظارات افزایش قیمت‌ها بالا است؛ به عنوان مثال و فارغ از دلار و انس جهانی، حباب سکه در دو هفته پیش ۵ میلیون بوده که در آخرین روز معاملات هفته به ۶.۵ میلیون رسیده است.

این کارشناس بازارهای مالی ادامه داد: اینکه شایعات اخیر در این صنعت نتوانست در حد انتظار روی شاخص آن تاثیر بگذارد، قابل حدس بود؛ چراکه در ۳ تا ۴ سال اخیر شایعات پیرامون این صنعت به قدری زیاد و بی تاثیر بود که مادامی که جامه عمل بر تن نکند، موثر واقع نخواهد بود. شکست در واردات خودرو و عدم توانایی آن در کنترل قیمت‌های تولید داخلی را می‌توان در این دسته قرار داد؛ اما همان‌طور که اشاره شد انتظارات افزایش قیمت بالا و محدودیت‌ها نیز در حال کاهش است.

رحیمی در خصوص صنایع دلار محور گفت: افزایش قیمت دلار و طلا دیگر محرک بورس نخواهد بود؛ چراکه سلب اعتماد از مردم، محدودیت‌های تحمیلی به شرکت‌های بورسی و دست‌کاری دولت در بورس از علت‌هایی است که مردم به سرمایه‌گذاری در بازارهای موازی مانند طلا و مسکن روی می‌آورند.

وی معتقد است تا پایان سال دلار سقف قبلی خود را پس خواهد گرفت؛ اما همچنان صنعت پر اقبال، همان صنعت خودرویی است و حتی در مورد صنعت دارو که نیمه دوم سال جز صنایع پر اقبال بازار نیز هست، انتظار رشد شارپی ندارم و بازدهی نهایت ۲۰ درصدی محتمل تر خواهد بود.

منبع: اقتصاد آنلاین

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.