وزارت امورخارجه سوریه شنبه شب در بیانیه‌ای بار دیگر حمایت و تعهد کامل خود را به اصل چین واحد اعلام کرد.

سوریه بر حمایت کامل خود به اصل چین واحد تاکید کرد

به گزارش قدس آنلاین؛ در ادامه این بیانیه آمده که جزیره تایوان بخشی جدایی ناپذیر از چین است. دولت سوریه همچنین تلاش کشورهای خارجی برای مداخله در امور داخلی جمهوری خلق چین و کلیه اقدامات تحریک آمیز را که موجب بی ثباتی منطقه شرق آسیا و امنیت و ثبات بین المللی می شود، محکوم کرد. در این بیانیه آمده است : جزیره تایوان بخشی جدایی ناپذیر از جمهوری خلق چین است و این واقعیت نباید تحت الشعاع هیچ روند یا انتخاباتی قرار گیرد که در آنجا برگزار می شود.

 با وجود هشدارهای چین مبنی بر رای ندادن به وی، ویلیام لای چینگ ته از حزب حاکم دموکراتیک مترقی (DPP) در انتخابات ریاست جمهوری تایوان پیروز شد. لای، در رقابتی سه جانبه با «هو یو ایه» از حزب محافظه‌کار کومینتانگ (KMT) و شهردار سابق تایپه، «کو ون‌جه»، از حزب مردم تایوان که در سال ۲۰۱۹ تأسیس شد، قرار گرفته بود. نتایج جزئی کمیسیون مرکزی انتخابات نشان داد که لای ۴۰.۲ درصد از آرا را به دست آورده است.

بر اساس آمار کمیسیون، نتایج از ۹۸ درصد شعب رای گیری در سراسر جزیره شمارش شد که نشان داد که هو با ۳۳.۴ درصد آرا از لای عقب افتاده است. هو شکست را پذیرفت و پیروزی لای را تبریک گفت. وی همچنین از حامیان حزب خود به دلیل شکست عذرخواهی کرد. شهردار سابق تایپه و دیگر نامزد این انتخابات نیز شکست را پذیرفت. انتخابات تایوان به دلیل وضعیت سیاسی مورد مناقشه این منطقه از اهمیت زیادی برخوردار است. این منطقه در حالی که از دهه ۱۹۴۰ به طور عملی مستقل بوده ولی چین همچنان خواستار پیوند آن با سرزمین اصلی است و استفاده احتمالی از زور برای دستیابی به هدف خود را رد نکرده است.

چین در آستانه انتخابات، لای را به عنوان یک جدایی طلب خطرناک محکوم کرد. پکن اعلام کرد که لای در صورت پیروزی، تهدیدی برای صلح در منطقه خواهد بود و انتخابات این جزیره را انتخابی بین جنگ و صلح خواند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.