چندی پیش ابوالحسن صفدری؛ مدیر کل انتقال خون سیستان و بلوچستان از شناسایی یک گروه خونی نادر در این استان خبر داده بود.

پدر علم ژنتیک ایران: ۳۰ هزار سال آینده همه مردم زمین دارای گروه خونی O می شوند

گروه خونی نادر شناسایی شده توسط سازمان انتقال خون سیستان و بلوچستان «O Rh Null» و مربوط به یک اهداکننده جوان است که برای نخستین بار به جمع اهداکنندگان خون پیوسته و فراوانی این گروه خونی شناسایی شده یک در ۶ میلیون نفر می باشد. به طوری که تا کنون تنها ۴۳ نفر با این گروه خونی در سطح جهان شناسایی شده‌اند که از این تعداد ۹ اهداکننده فعال وجود دارد.

بیشترین افراد دنیا دارای کدام گروه خونی اند؟

داریوش فرهود، پدر علم ژنتیک ایران در خصوص تقسیم بندی گروه های خونی به «قدس‌آنلاین» می‌گوید: دو سیستم مهم گروه خونی شامل ABO و Rh است که بر اساس طبقه‌بندی نخست به گروه‌های خونی A، B، AB و O و بر اساس طبقه‌بندی دوم به صورت مثبت یا منفی نشان داده می‌شوند. این دو طبقه‌بندی اساس فرایند انتقال خون را تشکیل می دهند. اما گروه خونی  Rh-null  یا گروه خونی O بدون Rh یکی از نادرترین گروه‌های خونی است که برخی به آن گروه  "خون طلایی" می‌گویند.

پروفسور فرهود ادامه می‌دهد: فردی با گروه خونی A آنتی‌ژن A را بر روی گلبول‌های قرمز خونش بروز می‌دهد و علیه سایر پادتن‌های گروه‌های خونی (B) در بدنش پادتن(آنتی‌بادی) ساخته می‌شود. فرد دارای گروه خونی B آنتی‌ژن B دارد. فردی با گروه خونی AB هر دو آنتی‌ژن A و B را دارد و فردی با گروه خونی O هیچ‌کدام از دو آنتی‌ژن A و B را ندارد و علیه هر دو آن‌ها در بدنش پادتن ساخته می‌شود به این معنا که نمی تواند از هیچ یک از گروه‌های خونی دارای آنتی ژن یعنی A،B  و  AB خون دریافت کند.

پروفسور داریوش فرهود
پروفسور داریوش فرهود

۱۱ درصد جمعیت جهان گروه خونی – O دارند که این افراد هم می‌توانند به همه گروه‌های خونی دارای Rh منفی، خون اهدا کننداین عضو پیوسته فرهنگستان علوم پزشکی ایران اضافه می کند: بیشترین افراد جهان دارای گروه خونی +O هستند که می‌توانند به همه گروه‌های خونی دارای Rh مثبت، خون اهدا کنند و ۱۱ درصد جمعیت جهان گروه خونی – O دارند که این افراد هم می‌توانند به همه گروه‌های خونی دارای Rh منفی، خون اهدا کنند.

دکتر فرهود با اشاره به ویژگی گروه خونی  «O Rh Null» و تفاوت آن با گروه‌های خونیO+ و O- می‌افزاید: این گروه خونی همانطور که از نام آن پیداست آنتی ژن ندارند که این ویژگی موجب  شده، افراد دارای این گروه خونی بتوانند به همه گروه‌های خونی اعم از مثبت و منفی خون اهدا کنند.

گروه خونی «O Rh Null» هیچ عارضه‌ای برای دارنده آن به همراه ندارد

این دانشمند علم ژنتیک در پاسخ به چرایی شکل‌گیری این گروه خونی می‌گوید: پاسخ به این پرسش نیازمند بررسی دقیق تاریخچه خانوادگی دارندگان گروه خونی O بدون Rh است یعنی ابتدا باید گروه خونی خواهرها و برادرها، سپس والدین و پس از آن‌ عمه‌ها و عموها و خاله‌ها و دایی‌هایی این افراد بررسی شود، تا مشخص گردد آیا خانواده آن ها دارای این گروه خونی بوده‌اند یا بر اثر یک موتاسیون جدید، یعنی جهش ژنی در این عده اتفاق افتاده است.

پروفسور فرهود با تاکید بر اینکه گروه خونی «O Rh Null» هیچ عارضه‌ای برای دارنده آن به همراه ندارد، اضافه می‌کند: این افراد در صورت نیاز به دریافت خون، می‌توانند علاوه بردارندگان گروه خونی شبیه خود از گروه خونی +O  نیز خون دریافت کنند.

برخی تصور می‌کنند گروه‌های خونی فقط شامل گروه خونی A، B، AB و O است، درحالی که اینطور نیست و بیش از ۴۰ نوع گروه خونی شناخته شده در دنیا وجود دارد

به گفته این متخصص ژنتیک برخی تصور می‌کنند گروه‌های خونی فقط شامل گروه خونی A، B، AB و O است، درحالی که اینطور نیست و بیش از ۴۰ نوع گروه خونی شناخته شده در دنیا وجود دارد که برخی از آن‌ها فقط در یک خانواده دور زده است. با این حال هیچ یک از آن‌ها فاقد Rh نبوده‌اند و در واقع گروه خونی «O Rh Null» تنها گروه خونی شناخته شده بدون Rh است.

 آینده بشریت به سمت گروه خونی O در حال حرکت است

این استاد بازنشسته دانشکده بهداشت ادامه‌ می‌دهد: تحقیقاتی که روی نئاندرتال‌ها (ساکنان زمین در  ۴۰۰ هزار سال پیش) انجام شده، نشان می‌دهد؛ گروه خونی A و B از ابتدا وجود داشته، حتی چند صد سال قبل در میمون‌ها نیز گروه‌های خونی AوB  وجود داشته است، اما آینده بشریت به سمت گروه خونی O در حال حرکت است و پیش‌بینی می‌شود تا ۳۰ هزار سال آینده گروه‌های خونی A و B جزو گروه‌های خونی کمیاب باشند. همانطور که هم‌اکنون در بسیاری از مناطق آمریکای جنوبی از جمله ونوزوئلا، شیلی، برزیل تعداد افراد دارای گروه خونی A بسیار محدود هستند به طوری که اگر فردی با گروه خونی A نیازمند دریافت خون شود، باید از طریق شبکه جهانی خون (از سایر کشورها) برای او خون تهیه کنند.

پروفسور فرهود می‌افزاید: تحقیقات علمی گسترده‌ای در خصوص رابطه گروه خونی با میزان ابتلا افراد با انواع مختلف بیماری‌های ویروسی و میکروبی انجام شده که نشان می‌دهد تاب‌آوری افراد دارای گروه خونی‌ O در برابر بیماری‌ها، در مقایسه با دیگر گروه‌های خونی بیشتر است و این ویژگی  مهمترین دلیل فراوانی دارندگان گروه خونی ‌O در سطح جهان است. بنابراین با توجه به اینکه بدن این افراد از سیستم دفاعی مقاوم‌تری برخوردار می‌باشد، پیش بینی می شود تا ۳۰ هزار سال آینده همه ساکنان زمین دارای گروه خونی O باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.