رئیس اداره ساماندهی و مدیریت امور اراضی جهاد کشاورزی گلستان، حدنگاری و صدور اسناد مالکیت برای اراضی کشاورزی را از ضرورت‌های تولید پایدار و جلوگیری از تغییر کاربری اراضی کشاورزی برشمرد و افزود: سنددار کردن اراضی کشاورزی در راستای تعیین تکلیف اراضی فاقد سند رسمی انجام می‌شود.

کشاورزان گلستانی چگونه اراضی خود را سنددار کنند؟

به گزارش قدس آنلاین، آرزو افسری با اشاره به اهمیت صدور اسناد اراضی کشاورزی در استان گلستان، اظهار کرد: صدور اسناد کشاورزی باعث کاهش مشکلات و مسائل کشاورزان و از اولویت‌های سازمان جهاد کشاورزی بوده و از طرفی این اسناد موجب دقت آمارهای رسمی و بهبود برنامه‌ریزی‌ها می‌شود.

وی صدور اسناد مالکیت برای اراضی کشاورزی را شرط تولید پایدار و جلوگیری از تغییر کاربری اراضی مؤثر کشاورزی دانست و اضافه کرد: سنددار کردن اراضی کشاورزی در راستای تعیین تکلیف اراضی فاقد سند رسمی انجام می‌شود که در این حالت خود کشاورز به سامانه ثبت ملک مراجعه و با اسناد مالکیتی که در اختیار دارد اقدام به ثبت نام می‌کند.

رئیس اداره ساماندهی و تعیین تکلیف اراضی مدیریت امور اراضی جهاد کشاورزی گلستان با توضیح اینکه فرآیند سنددار کردن اراضی کشاورزی که شامل تهیه کروکی، نقشه و جریان ثبتی است از طریق اداره ثبت اسناد و املاک هر شهرستان طی می‌شود، افزود: برای تسریع در سنددار کردن اراضی کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی  نسبت به انعقاد تفاهم نامه با سازمان نظام مهندسی اقدام  و سازمان نظام مهندسی نیز کارشناسان خود را در مرکز خدمات مستقر کرده است.

این مقام مسئول افزود: کشاورزانی که برای سنددار کردن اراضی خود مشکل دارند، می‌توانند به کارشناسان سازمان نظام مهندسی مستقر در مراکز خدمات کشاورزی مراجعه کرده و مدارک خود را به آنها تحویل دهند تا این کارشناسان مراحل ثبت نام در سامانه را برای متقاضیان انجام دهند.

افسری با اشاره به اینکه ۶ شرکت با اداره ثبت اسناد و املاک شهرستان‌های مختلف قرارداد بسته و با حضور در روستاهای مختلف اقدام به سنددار کردن اراضی  کشاورزان می‌کنند، گفت: این شرکت‌ها در یک محل خاصی در روستاها و شهرهای مختلف مستقر شده و از کسانی که متقاضی سنددار کردن اراضی خود هستند، ثبت نام می‌کنند، به طور مثال در شهر «نگین شهر»در دفتر امام جمعه شهر مستقر شدند.

وی با بیان اینکه در روستاهایی که اداره ثبت اسناد قرارداد بسته است، نقشه‌برداری اراضی کشاورزی به صورت رایگان انجام می‌شود، اضافه کرد: کشاورزان در روستاها و شهرهایی که طرف قرارداد اداره ثبت اسناد نیستند برای سنددار کردن اراضی خود باید به دفتر پیشخوان دولت و یا سامانه ثبت ملک مراجعه و اقدام به ثبت‌نام کنند.

این مقام مسئول با توضیح اینکه در دور اول، کاروان ترویجی و تشویقی جهاد کشاورزی استان با هدف سنددار کردن اراضی کشاورزی به چند روستا به صورت پایلوت مراجعه کرده است، گفت: در دور دوم کاروان‌های ترویجی جهاد کشاورزی گلستان به روستاهایی که به عناوین مختلف نظیر کوچک بودن مساحت‌ها و اجرای قوانین مشکلاتی دارند، مراجعه و برای برطرف کردن آن اقدام خواهد کرد.

 

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.