رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی گفت: تداوم رویکرد کشاورزی سنتی موجب شده دسترسی به منابع آبی مورد نیاز برای این بخش هر روز دشوارتر شود. در حال حاضر دسترسی به بخش بزرگی از منابع آبی شرق کشور در عمق بیش از ۱۵۰متر ممکن است و درصدی هم از محل قنات‌های قدیمی تأمین می‌شود.

تداوم رویکرد کشاورزی سنتی دسترسی به منابع آبی مورد نیاز این بخش را دشوار کرده است

به گزارش قدس خراسان، در چند روز گذشته قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی و معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارتخانه جهاد کشاورزی در نامه‌ای به رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی، این تشکل را به عنوان پایلوت و محوری برای تصمیم‌سازی، هماهنگی و انعکاس مسائل مرتبط با بخش کشاورزی کشور  معرفی کرده است.

در بخشی از متن این نامه آمده است : «پیرو نشست مشترک معاونان ذی‌ربط وزارتخانه در روزهای ۲۳ و ۲۵ آذر ماه ۱۴۰۲ با رئیس و اعضای اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان خراسان رضوی با حضور همه ذی‌نفعان بخش خصوصی و دستگاه‌های اجرایی استانی و پیشنهادهای مطرح شده مبنی بر «تعیین اتاق بازرگانی خراسان رضوی به عنوان پایلوت تصمیم‌سازی، هماهنگی و انعکاس مسائل مرتبط با بخش کشاورزی» به منظور هم‌افزایی اقدامات بخش دولتی و خصوصی در توسعه بخش کشاورزی استان، ضمن موافقت با کلیات پیشنهاد، خواهشمند است ظرف حداکثر یک ماه با همکاری و هماهنگی نمایندگان بخش غیر دولتی و دولتی نسبت به برگزاری جلسات ملی، استانی و بین دستگاهی و در نهایت جمع‌بندی و ارائه برنامه‌های عملیاتی، اقدام و نتیجه را به این وزارتخانه منعکس کنند».

با توجه به اهمیت این موضوع در بخش کشاورزی استان و اینکه آسیب‌شناسی الگوی کشت استان از دغدغه‌های مهم تحریریه قدس خراسان است، در این‌باره با رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی به گفت‌وگو پرداخته‌ایم.

محمدرضا توکلی‌زاده ضمن تأکید بر چالش آب در بخش کشاورزی گفت: استان ما در حال حاضر با دو تهدید جدی در بخش آب و خاک مواجه است و در موضوع کشاورزی نیز مقوله بحران منابع آبی، چالش بیشتری را رقم می‌زند.

وی ادامه داد: تداوم رویکرد کشاورزی سنتی موجب شده دسترسی به منابع آبی مورد نیاز برای این بخش هر روز دشوارتر شود. در حال حاضر دسترسی به بخش بزرگی از منابع آبی شرق کشور در عمق بیش از ۱۵۰متر ممکن است و درصدی هم از محل قنات‌های قدیمی تأمین می‌شود.

توکلی‌زاده افزود: مسئله آب کشاورزی در کشور ما و به ویژه در استان خراسان رضوی به عنوان یک دغدغه جدی مطرح است. بررسی‌های دقیقی باید انجام شود که چه میزان از منابع آبی استان به بخش کشاورزی اختصاص پیدا می‌کند و حجم فعالیت‌هایی که به اتکای این منابع آبی انجام می‌شوند، چه درصدی از اشتغال و اقتصاد استان را در برمی‌گیرد. این آمارها می‌تواند ما را به تحلیل‌هایی برساند که در آن‌ها بهره‌وری هر بخش اقتصادی سنجیده و به همان میزان روی حوزه مذکور سرمایه‌گذاری و تخصیص منابع انجام می‌شود.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی اتخاذ این نگاه مبتنی بر ایجاد بهره‌وری در بخش‌های مختلف به خصوص در حوزه کشاورزی و منابع آبی را یک گام مهم در راستای حفظ سرمایه‌هایی دانست که باید برای نسل آینده به عنوان میراث باقی بمانند.

ضرورت آسیب‌شناسی موضوعات بخش کشاورزی

توکلی‌زاده آسیب‌شناسی موضوعات مرتبط با بخش کشاورزی استان را ضروری تلقی و خاطرنشان کرد: باید ببینیم کجا راه را اشتباه رفته‌ایم و یا اگر اشتباهی داریم، چه مسیرهایی را باید انتخاب کنیم تا به نتیجه بهتری دست پیدا کنیم. اقدام ما در قبال موضوع «تعیین اتاق بازرگانی خراسان رضوی به عنوان پایلوت آسیب‌شناسی و تصمیم‌سازی برای مسائل بخش کشاورزی» نیز بر همین اساس خواهد بود. به طور کلی ما باید بتوانیم با یک حرکت مستمر و پیوسته، اصلاحاتی را که در این بخش نیاز است، احصا کرده و توأمان مشکل فعالان بخش کشاورزی را مرتفع و آن‌ها را به سمت فعالیت بهره‌ور هدایت کنیم و از منابع آب و خاک خود تا حد امکان حفاظت به عمل آوریم. باور داریم اتخاذ بعضی راهبردهای نوین در این حوزه، بسیار راهگشا خواهد بود. نکته اینجاست که این بار بخش خصوصی، خود برای سیاست‌گذاری، ارائه راهکار و تعیین مسیر اقدام می‌کند و در همین راستا نیز منافع و مشارکت حداکثری را مدنظر قرار می‌دهد.

وی هم‌افزایی میان بخش خصوصی، دولتی و متخصصان حوزه کشاورزی استان را در نتایج طرح کارشناسی انعکاس مسائل کشاورزی استان مهم دانست و عنوان کرد: برای بررسی اولیه موضوعات و محورهای اقدام، یک ماه فرصت تعیین شده و در این مدت فقط ارزیابی مقدماتی مسائل و مشکلات استان، پیگیری‌ها و جلسات مرتبط را خواهیم داشت. پس از دریافت اطلاعات اولیه می‌توان مدت زمان رفع مشکلات استان را در بخش کشاورزی پیش‌بینی کرد. بی‌شک بررسی و ارائه راهکار برای تمامی مسائل بخش کشاورزی استان در این بازه اندک میسر نیست و تأکید ما بر تداوم این همگرایی در چارچوب یک رویکرد مستمر است. چنانچه اتاق بازرگانی خراسان رضوی در انعکاس این مسائل موفق عمل کند و دستاورد خوبی ارائه دهد، راهبرد مذکور می‌تواند در دیگر استان‌ها نیز به مرحله اجرا درآید.

پیش از این در گزارش‌های دیگر از جمله «الگوی کشت خراسان رضوی بومی نیست» قدس خراسان به ضرورت آسیب‌شناسی الگوی کشت در استان به دلایل متفاوت از جمله خشکسالی و کاهش بارندگی، واردات بی‌رویه محصولات کشاورزی، تولید میزان قابل توجهی از ضایعات در بخش کشاورزی و اهمیت تأمین امنیت غذایی پرداخت تا با بررسی نظر کارشناسان مختلف به این موضوع بپردازد که میزان بهره‌وری در بخش کشاورزی با وجود محدودیت‌های منابع تا چه حد است و باید گفت پایلوت قرار گرفتن خراسان رضوی به عنوان محلی برای تدوین و بررسی هر چه بیشتر مسائل بخش کشاورزی می‌تواند در حفظ منابع استان کارگشا باشد. امیدواریم با استفاده از نتایج این تحقیق و بررسی هرچه سریع‌تر، شاهد تحقق عملی در افزایش بهره‌وری و حفظ منابع آب و خاک در کشاورزی استان باشیم.

خبرنگار: طاهره فجر داودلی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.