سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس گفت: امروزه با کمبود شدید فضای آموزشی در کشور مواجهیم و می‌توانیم از ظرفیت مساجد برای حوزه تربیتی و آموزش بهره برد که برنامه درسی مدارس مسجد محور زیر نظر آموزش و پرورش خواهد بود.

توضیحات سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس درباره نحوه اداره مدارس مسجد محور

احمدحسین فلاحی با اشاره به مصوبه مجلس مبنی بر صدور مجوز به آموزش و پرورش برای ایجاد مدارس مسجد محور، عنوان کرد: بر اساس مصوبه مجلس در جریان بررسی طرح اصلاح قانون تأسیس و اداره مدارس و مراکز غیردولتی، «وزارت آموزش و پرورش مکلف است به درخواست اشخاص حقیقی و حقوقی که متقاضی ایجاد مدرسه یا مرکز آموزشی و پرورشی غیردولتی به عنوان بخشی از یک مسجد هستند، مشروط به موافقت هیئت امنای مسجد، رسیدگی کرده و ضمن رعایت ضوابط فنی برای ساختمان مسجد یا ساختمان منظور شده از سوی متقاضی، مجوز ایجاد مدرسه مسجد محور یا مرکز آموزش و پرورشی مسجد محور را به متقاضی مربوطه بدهد.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ایجاد چنین مدارس شرایطی دارد که ضوابط آن باید توسط آموزش و پرورش تدوین شود، گفت: اما مهم ترین موضوع این است که برنامه درسی مدارس مسجد محور زیر نظر آموزش و پرورش است.

وی تصریح کرد: اگر به تاریخ تمدنی خود نیز رجوع کنیم در می‌یابیم که سه مقطع تحصیلی، «مکتب، مدرسه و جامعه» داشتیم که مکتب کارایی مدارس ابتدایی امروزه را داشته، مدرسه برای مقطع متوسطه بوده و جامعه نیز سطوح عالی بوده که به طور معمول در مساجد جامع هر شهر وجود داشت که امروز دانشگاه‌ به زبان عربی نیز «الجامعه» بوده که برگرفته از همین فرهنگ است.

فلاحی یادآور شد: وقتی به جلوتر آمدیم این ظرفیت ها را کنار گذاشتیم در حالی که می‌توانستیم از این ظرفیت بهترین بهره را ببریم. امروز مساجد کشور با یک مساحت و ظرفیت بسیار گسترده و بالا وجود دارد و بعضا فقط در دو یا یک وعده نماز در آن اقامه می‌شود.

وی تأکید کرد: امروزه با کمبود شدید فضای آموزشی مواجهیم و می‌توان از ویژگی‌های فضای معنوی مساجد به خوبی برای آموزش و پرورش دانش آموزان استفاده کرد. ما باید در کنار آموزش به معنویت دانش آموز نیز توجه داشته باشیم.

سخنگوی کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس افزود: ضوابط و آیین نامه‌های مدارس مسجد محور را وزارت آموزش و پرورش تعیین می‌کند و مانند سایر مدارس غیردولتی آموزش و پرورش بر این مساجد نظارت خواهد داشت. در واقع بنابر نظر وزارت آموزش و پرورش، مدرسه ایجاد شده بخشی از مسجد است و نه داخل مسجد و مدارس مسجد محور نیز نوعی از مدارس وابسته هستند که تمام استانداردهای موجود در مدارس دیگر بر آن ها حاکم است.

لازم به ذکر است، این مصوبه صحن علنی مجلس باید به تأیید شورای نگهبان برسد.

منبع: خانه ملت

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.