معضل پراکندگی زباله ها شامل نخاله های ساختمانی و خانگی در حاشیه جاده ها و رودخانه های غرب مازندران به گفته کارشناسان علاوه بر تهدید زیست محیطی، چهره زیبای شهرستان های این مناطق را هم زشت کرده است.

حاشیه جاده‌های مازندران در تسخیر زباله ها

به گزارش قدس آنلاین،  مشکل زباله در مازندران به ویژه خطه غربی این استان به دلیل شکنندگی و حساسیت های محیط زیستی و همچنین گردشگر پذیربودن همواره یکی از مهم ترین دغدغه مردم منطقه و دوستداران محیط زیست بوده است، دغدغه ای که سال های متوالی به دلیل فقدان وجود راه حل مناسب در دل سبزترین مناطق استان از جمله جنگل و مراتع دفن می شود و نه تنها چهره زیبای طبیعت بکر استان را زشت کرده بلکه پیامدهای زیست محیطی همچون شیرابه های خطرناک سمی را برای مازندران به یادگار می گذارد.

طبق گزارش های رسمی به طور میانگین روزانه سه هزار تن زباله در استان مازندران تولید می شود که در برخی از ایام سال این رقم به ۲برابر افزایش می یابد پراکندگی و انباشت زباله در حاشیه و حریم راه ها، رودخانه ها، سواحل و عرصه های مرتعی و جنگلی نه تنها خسارت زیست محیطی به منابع استان می زنند بلکه چهره مازندران را به عنوان سرسبز ترین خطه کشور با زشتی ناراحت کننده ای مواجه کرده است.

به تاکید کارشناسان پاکسازی، پاکسازی حاشیه و حریم راه ها، سواحل، رودخانه ها و محروهای منتهی به عرصه های جنگلی و مرتعی از زباله امری بسیار ضروری است.

مسوولان امر باید برای برطرف کردن زباله های انباشته شده در حاشیه کنارگذر شهرستان های غرب مازندران که به علت برخورداری از موقعیت های ممتاز طبیعی، تاریخی و گردشگری که خاستگاه هزاران گردشگر داخلی و خارجی است تدابیر ویژه ای اتخاذ کنند.

استان مازندران با ۲۳ هزار و ۷۵۶ کیلومتر مربع مساحت و داشتن ۲۲ شهرستان و بیش از سه میلیون جمعیت یکی از پرجمعیت ترین مناطق ایران از لحاظ تراکم جمعیتی است و رتبه یک گردشگر پذیری را در کشور دارد. در کنار جاذبه‌های گردشگری متنوع و متکثر، جاده های استان با بیش از سه هزار کیلومتر طول به تنهایی از اصلی ترین جاذبه های گردشگر استان محسوب می شود که نخستین مقصد تماشای مسافران نیز محسوب می شود.

جمعی از کارشناسان محیط زیست با اشاره به ضعف فرهنگ حفظ محیط زیست با اتخاذ تدابیر اصولی بر لزوم ارتقای این فرهنگ در جامعه تاکید کردند و گفتند : محورهای ارتباطی غرب مازندران از نور تا رامسر ۱۶۰ کیلومتر طول دارد و رعایت حفظ محیط زیست از سوی همه به ویژه مسافران و بومی ها برای تحقق این مهم در جامعه به کار اساسی و ریشه ای نیاز دارد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.