وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره بهرمذاکرات خود باه متای هندی‌اش در خصوص تحولات منطقه و امنیت دریانوردی، گفت: به آمریکایی‌ها پیام داده‌ایم نمی‌توانند در نسل کشی ۲۴ هزار فلسطینی کنار اسرائیل باشسند و دیگران را به سکوت، خویشتنداری و بی عملی دعوت کنند.

آمریکا نمی‌تواند در نسلکشی اسرائیل سهیم باشد اما دیگران را دعوت به خویشتنداری کند

قدس آنلاین، حسین امیرعبداللهیان پس از مذاکرات دو ساعته با سوبرامانیام جایشنکار همتای هندوستانی خود در تهران در نشست خبری مشترک با وی این ملاقات را یک گام در مسیر توسعه همکاریهای دو کشور عنوان کرد و گفت: ما به عنوان دوستان دیرینه و شرکای قابل اعتماد گفتگوهای مهمی در راستای منافع دو کشور داشتیم. طیف گسترده ای از همکاریها دوجانبه اقتصادی، اتصالات راهبردی و بویژه تاکید بر توسعه بندر چابهار، مسیر ترانزیتی شمال جنو وب و توسعه روابط ملت با ملت از طریق ظرفیت های موجود و ورابط دو چند جانبه مورد تاکید ما بود.

وزیر امور خارجه کشورمان افزود: روئسای جمهور در کشور در آخرین دیدار در بریکس توافقاتی داشتند و ما بر وجود اراده قوی دو دولت برای بسط همکاریهای علمی صنعتی اقتصادی تجاری و گردشگری و فناوری تاکید کردیم. همچنین بررسی کردیم مناسبات موجود و موانع بر سر راه اجرای برخی توافقات را و  اتفاق نظر داریم که تیم های فنی دور کشور برای رفع موانع و سرعت بخشیدن به اجرای توافقات نشست هایی را در پایتخت های دو کشور برگزار کنند.

وی با اشاره به همکاری‌ها منطقه‌ای و راهبردی تهران و دهلی نو بویژه بعد از عضویت ایران در سازمان شانگهای و بریکس با حمایت و همکاری هند، افزود: اتفاق نظر داریم علاوه بر همکاریهای موجود در حوزه همکاریهای شانگهای و بریکش هم از ظرفیت ها به نحو مطلوب استفاده کنیم.

امیر عبداللهیان خاطرنشان کرد: در حوزه اشتراک دیدگاه ها در موضوعات بین المللی به ویژه در سازمان ملل نظراتمان را به اشتراک گذاشتین و از  وضعیت نسل کسی در غزه و لزوم تجوه همه کشورها بر توقف جنگ و نسل کشی و جلوگیری از تسری جنگ به دیگر مناطق مورد تاکید ما بود.

وزیر امور خارحه ضرورت تامین امنیت دریانوردی و کشتی‌رانی را اموری مورد تاکید ایران دانست و افزود: این موضوعی است که ما در روابط دوستانه ای که با دولت نجات ملی در صنعا داریم مورد تاکید دولت یمن قرار دارد و مقامات نصعا در سفر دو هفته پیش یکی از مقامات عالی رتبه دولت نجات ملی  به تهران به ما اطمینان دادند که در امنیت دریانوردی اخلالی ایجاد نمی‌کنند اما تا زمانی که جنگ علیه غزه ادامه دارد نسبت به ممانعت تردد  از کشتی های اسرائیلی یا کشتی هایی که به مقصد اسرائیل حرکت می کنند اقدام می‌کنند.

وی ادامه داد:  ما موضعمان در خصوص لزوم توقف جنگ و نسل کشی در غزه را در پیامهای مختلف از طریق سفارت سوییس به مقامات آمریکا و کاخ سفید ارسال و به آنها هشدار داده‌ایم. مایلم تاکید کنم آمریکا نمی‌تواند از یک سو داعش را در منطقه ما خلق کند و از سوی دیگر سخن از مبارزه با ترویسم و داعش بگوید. نمی‌تواند در کنار اسرائیل قرار یگرید و در کشتار 24 هزار زن و کودک سهیم باشد و در همان حال دیگران را دعوت به خویشتنداری و سکوت و عدم اقدام کند.

تاریخ نتانیاهو تمام شده

امیر عبداللهیان با تأکید بر اینکه کاخ سفید نمی‌تواند از تمایل خود به عدم توسعه جنگ در منطقه سخن بگوید و به ما و دیگران پیام دهد ،اما همزمان اقدام به جنگ در دریای سرخ و علیه یمن کند، تصریح کرد: با صدای بلندخطاب به آقای بلینکن گفته‌ایم راه حل در جنگ نیست و ما 100 روز پیش و پس از عملیات طوفان الاقص به شما اعلام کردیم که دست خود را در غزه به خون مردم بی گناه آلوده نکنید و سرنوشت خود را به نتانیاهو گره نزید. او با پرونده های مختلفی مواجه است و تاریخ او به پایان آمد کاخ سفید منافع آمریکا را به این رژیم آپارتاید تا این سطح گره نزنید.تردید نکنید مقاومت نقطه درخشان تاریخ بشری است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.