مدیرکل بیمه سلامت خراسان رضوی گفت: تاکنون ۶۱ درصد جمعیت استان تحت پوشش بیمه سلامت قرار دارند که نسبت بیمه‌شده استان به کل کشور ۱۰ درصد، معادل ۳ میلیون و ۸۷۸ هزار و ۵۳ نفر است. ۷۸ درصد جمعیت کل بیمه‌شدگان استان تحت پوشش رایگان قرار دارند.

بیش از ۳میلیون نفر در استان تحت پوشش بیمه رایگان هستند

به گزارش قدس خراسان، صبح روز چهارشنبه ٢٧دی، بیستمین اجلاس سراسری مدیران ارشد سازمان بیمه سلامت در مشهد برگزار شد.

مدیرکل بیمه سلامت خراسان رضوی در ابتدای این مراسم بیان کرد: استان خراسان رضوی از نظر جمعیت ۸ درصد و از نظر وسعت ۷ درصد کل کشور است. ما در ۳۴ شهر استان مراکز فعال برای خدمت‌رسانی به مردم داریم و تاکنون ۶۱ درصد جمعیت استان تحت پوشش بیمه سلامت قرار دارند که نسبت بیمه‌شده استان به کل کشور ۱۰ درصد، معادل ۳ میلیون و ۸۷۸ هزار و ۵۳ نفر است. لازم به ذکر است که استان ما در کل کشور رتبه اول را در زمینه جمعیت بیمه‌شدگان دارد. ۷۸ درصد جمعیت کل بیمه‌شدگان استان تحت پوشش رایگان قرار دارند. علاوه بر این تا آذرماه ۱۴۰۲، ۲۳ هزار و ۳۰۲ نفر از اتباع استان تحت پوشش بیمه سلامت قرار گرفته‌اند.

 محمد وجدانی ادامه داد: ۵هزار و ۵۷۹ مرکز، طرف قرارداد بیمه سلامت هستند که از این نظر رتبه دوم را در کشور داریم  در حوزه ناباروری رتبه اول کشور را به خودمان اختصاص دادیم و در این راستا ۱۰ هزار و ۹۰۴ پرونده در کشور تشکیل شده که سهم  استان ما ۳۶۸۱ پرونده است. از نظر اعتباری ۳۹۷ میلیارد تومان در کشور هزینه شده که ۷۳ میلیاردتومان به خراسان رضوی اختصاص دارد. در کشور ۷۲ هزار و ۳۴۵ نفر نشان‌دار شدند که از این تعداد ۱۴ هزار و ۲۳۲ نفر در این استان قرار دارند و در این زمینه نیز رتبه اول را در کشور داریم.

وی با اشاره به اینکه در زمینه خدمات بیمه سطح یک، ۶ دانشکده و دانشگاه تحت پوشش قرار دارند افزود: جمعیت بیمه‌شده روستایی یک میلیون و ۸۴۷ هزار نفر و جمعیت روستایی مشمول سرانه در ۶ دانشگاه تحت پوشش ما ۲ میلیون و ۳۱۰ هزار نفر است. در حوزه پزشک خانواده کل جمعیت منتسب در حوزه شهری ۵۷۷ هزار نفر و تعداد پزشکان همکار با ما ۴۴۰ نفر است. در مقایسه با سال گذشته مراجعه‌کنندگان ما ۱۸ درصد و هزینه‌ها ۶۶ درصد رشد داشته است. در بیمه سلامت هر ساعت ۶۵۰ میلیون تومان و هر روز ۱۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان در استان هزینه می‌شود.

وجدانی تاکید کرد: در حوزه معلولان تا این لحظه ۵۹ هزار و ۹۳۲ نفر نشان‌دار شدند. آمار ما در حوزه اوتیسم ۸۶۴ در سه سطح خود است. میانگین هزینه هر بار مراجعه یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان برآورد می‌شود.

وی افزود: تعداد کارکنان ما در سطح استان ۲۶۹ نفر است و هر کارمند ما ۱۴ هزار و ۴۱۷ نفر و ۲۱ مرکز را تحت پوشش دارد که این نشان کمبود نیروی انسانی است. وقتی وارد سازمان شدیم فرسودگی شغلی و افت انگیزه در مجموعه مشاهده می‌شد، بنابراین اقداماتی را آغاز کردیم که موثر واقع شد و نشان داد با امکانات موجود هم می‌توان کارهایی را در مجموعه انجام داد.

مدیرکل بیمه سلامت خراسان رضوی بیان کرد: در حوزه بهره‌وری این را در دستورکار قرار دادیم که هر کارمند باید یک پروژه را به عهده بگیرد. در حوزه پژوهشی طرح هر کارمند یک مطالعه‌گر را عنوان کردیم. در زمینه رفاهی نیز اقدامات بسیار خوبی انجام دادیم و تفاهم‌نامه‌هایی را اجرا کردیم.

وی با اشاره به اینکه در استان خراسان رضوی به صورت ماهانه ۵۰ میلیارد تومان در حوزه دیالیز و ۱۵ میلیارد تومان در حوزه انسولین‌های قلمی هزینه می‌شود گفت: ۲۰۰ میلیارد تومان از هزینه‌های ما در زمینه عوارض دیابت است. اگر همه در زمینه پیشگیری متمرکز شوند، یک‌سوم منابع ما ذخیره خواهد شد. از ۵۰ میلیارد دیالیز ۲۰ تا ۲۵ درصد واقعی نبوده و دیالیزی انجام نمی‌شود.

وجدانی ادامه داد: پرونده الکترونیک پروژه دیگر ماست. ما در این زمینه هفت سامانه را طراحی کردیم که به منظور حذف کاغذ بود؛ زیرا ماهانه حدود ۵ میلیون کاغذ در بیمارستان‌های دولتی ما اسراف می‌شود. با اجرای این پروژه به زودی تعدادی از کاغذها حذف خواهد شد. اگر این کار را در استان شروع کنیم، اتفاقات بزرگی در کشور خواهد افتاد. در زمینه هوش مصنوعی نیز اتفاقات خوبی رخ داده و به زودی چهار محصول رونمایی می‌شود.

رئیس هیئت مدیره سازمان بیمه سلامت ایران در این اجلاس بیان کرد: بحث بیمه سلامت با دیگر بیمه‌ها تفاوت دارد و در این بیمه جنبه مالی و درامدزایی تحت‌الشعاع سلامت قرار می‌گیرد. این بیمه عمدتا باید سلامت محور کار کند. یعنی خیلی به دنبال درمان  و سود نباشد، باید انقدر برای سلامت مرد هزینه کند تا بودجه بیشتری تزریق شود و سلامت حفظ شود.  سود نکنید خدمت ارائه بدهید.

رضا سعیدی گفت: بیمه سلامت باید سلامت محور کار کند نه بیمار محور. باید پیشگیری را مقدم بداند و اولویت کار خود قرار داده باشد. بیمار مهم است امابیمار نشدن مهم‌تر است.

وی با اشاره به اینکه در خراسان‌رضوی نزدیک ۶۲ درصد بیمه شدگان تحت پوشش سلامت هستند گفت: این پوشش خیلی خوبی است و در کل کشور نزدیک به ۴۵ میلیون نفر تحت پوشش هستند اما عمق این بیمه برای مردم رضایتمندی ایجاد نمی‌کند  و هنوز میتواند اضافه شود. باید سهم مردم در پرداخت‌ها کاهش یابد و سهم دولت بیشتر شود.

پس از آن معاون سیاسی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی بیان کرد: دولت سیزدهم با شعار عدالت و گسترش عدالت در همه ابعاد سیاسی اجتماعی امنیتی فرهنگی و همچنین شعار سلامت به معنای پاکدستی روی کار امد و تمام تلاشش را در این دوسال در همین حوزه انجام داده است.

هادی طباطبائی افزود: از کل جمعیت خراسان رضوی بیش از ۳ میلیون ۸۷۸هزار و ۵۳ نفر تحت پوشش بیمه سلامت هستند. براساس تصمیمات دولت، در گذشته تنها دهک های ۱ تا ۳ پوشش رایگان داشتند اما  در دولت سیزدهم مقرر شد تا دهک‌های یک تا ۵ تحت پوشش رایگان قرار بگیرند و روستاییان نیز در تمام دهک‌ها تحت پوشش هستند. درواقع ۷۸درصد بیمه شدگان استان یعنی ۳میلیون و ۱۷ هزار ۵۷۵ نفر تحت پوشش بیمه رایگان هستند که جای تقدیر دارد. 

وی ادامه داد: نظام جمهوری اسلامی ایران از ابتدا تاکنون تحت تحریم دولت های استکباری بوده است. با گذشت ۴۳  سال از عمر نظام مقدس، به تعبیر رهبری ما به قله‌های پیشرفت نزدیکیم و برکت خون شهدا این اتفاقات را رقم زده است تا اکنون به نقطه‌ای برسیم که صنایع دفاعی ما بالغ بر ۵میلیارد دلار درامد سالیانه داشته باشد. و امروز قدرت ما به گونه‌ایست که قادر هستیم موشک‌های هایپرسونیک تولید کنیم. حملات موشکی ما به پایگاه‌های موساد و داعش پیامی به اسرائیل داشت و آن هم این بود که ما بیخ گوش شما هستیم. 

وی به وضعیت سلامت و پزشکی کشور بعد از انقلاب اشاره کرد و گفت: زمانی در همین کشور پزشکان ما وارداتی بودند اما امروز از بیش از ۵۰ کشور دنیا برای عمل‌های جراحی به ایران می‌آیند. در حوزه دارو نیز پیشرفت‌های بسیار خوبی داشتیم و ۹۵درصد داروهای مصرفی توسط خودمان تولید می‌شود.

معاون استاندار خراسان رضوی تاکید کرد: مردم را از اتفاقات خوبی که در حوزه سلامت افتاده و پیشرفت‌ها اگاه کنید. بگویید با وجود تحریم‌ها باز هم توانستیم و تحریم کارساز نیست.
اسفندماه دو انتخابات مهم پیش رو داریم و خواهشمندیم در حوزه تبیین  ورود کنید. در حوزه سلامت و بهداشت و پزشکی تبیین کنید که کلام شما نفوذ دارد و قطعا با گفتن واقعیت، مردم نیز تحت تاثیر قرار خواهند گرفت.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت نیز در این اجلاس که از ٢٧ تا ٢٩ دی ماه برگزار می‌شود بیان کرد: اقدامات خوبی توسط سازمان بیمه سلامت صورت گرفته، از تحت پوشش قرار دادن روستاییان گرفته تا خانواده شهدا و ایثارگران و طیف عظیمی از اقشار مختلف مردم از جمله این اقدامات است. در شروع سال نیز مقام معظم رهبری با تایید شاخص بیمه قوت قلبی به ما دادند و آنچه بیان کردند براساس مستنداتی است که به ایشان گزارش شده است. رئیس جمهور و رئیس مجلس شورای اسلامی نیز از اقدامات موثر دولت به بیمه سلامت اشاره داشتند که این موضوع  غنیمت میدانیم.
 
محمدمهدی ناصحی ادامه داد: تلاش ما این است که پوشش و چتر امنی را برای حمایت مالی از مردم و اقشاری که بیمه ندارتد و نیاز به پشتیبانی در حوزه سلامت دارند داشته باشیم. در این سال ها تعداد زیادی از خدمات پزشکی مورد نیاز مردم، حتی خدماتی که گران‌تر بودند را تحت پوشش بردیم که گام مهمی است. این حفاظت مالی باید به صورت مستمر و محکم انجام شود.

وی با اشاره به همکاری بین وزارت بهداشت و بیمه سلامت گفت: سعی داریم تا از تمام ظرفیت‌های کشور در حوزه مالی به صورت واحد کمک بگیریم و یک صدا شویم. تلاش می‌کنیم تا بتوانیم با کاهش تعرفه‌های پزشکی و نظارت بر این حوزه و رتبه بندی بیمارستان‌ها خرید خدمت مناسبی داشته باشیم و بتوانیم خدمات مناسبی را ارائه‌کنیم.  در این راستا در حال حرکت هستیم و در حوزه پیشگیری به عنوان حوزه ای مغفول مانده ورود کردیم و برنامه‌های مهمی را در پیش داریم.

خبرنگار: محدثه مودی

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.