وزیر کشور گفت: اولین مساله در انتخابات، سلامت است و خداراشکر از نظر سلامت نمونه هستیم. انتخابات ما از سلامت‌ترین انتخابات دنیاست و این نقطه افتخاری برای کشور است.

وزیر کشور: موضوع اصلی انتخابات سلامت آن است

به گزارش قدس خراسان، صبح روز پنجشنبه ۲۸ دی ماه، همایش نمایندگان فرماندار در انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری باحضور  وزیر کشور، استاندار خراسان رضوی و دیگر مسولان استانی و کشوری برگزار شد. 

وزیر کشور در این همایش ضمن اعلام امیدواری برای برگزاری انتخابات پرشور ۱۱ اسفند گفت: امیدوارم ۱۱ اسفند که جشن ملی ما و  برازنده ملت ایران است به خوبی برگزار شود. جشنی که نمادی از مردم سالاری دینی در ایران و حضور مردم در صحنه تصمیم گیری و انتخاب و تحقق اراده مردم برای اداره کشور است. انتخابات نهادی محوری در حرکت انقلاب است. 

 احمد وحیدی ضمن تشکر از برگزاری همایش نمایندگان فرماندار در انتخابات بیان کرد: انتخابات پیش رو را از چند منظر نگاه می‌کنیم. اولین مساله این است که در انتخابات امانت‌دار مردم هستیم. رای مردم حق الناس است و شما کسانی هستید که باید با تمام قدرت  از این رای پاسداری و به سلامت آن‌ها را اخذ، شمارش و اعلام کنید. این جایگاه مهم امانت‌داری ملت است که به شما سپرده می‌شود و بسیار مهم است.

وزیر کشور افزود: ابتکاراتی که در خراسان رضوی برای برگزاری انتخابات برنامه ریزی شد بسیار خوشحال کننده است. گسترش شعبات اخذ رای جای تشکر دارد. گاهی عزیزان ما دسترسی به موقع و راحتی به شعب نداشتند و این وظیفه ماست تسهیلات و زمینه  سازی مناسب برای آحاد مردم ایجاد کنیم تا در انتخابات شرکت کنند. لذا صندوق رای باید به راحتی در دسترس باشد که افزایش ۱۸ درصدی شعب در مشهد و ۱۵ درصد افزایش  در استان اقدام قابل توجهی است.  صندوق‌های سیار باید قادر باشند هرکسی در هرجایی که اماده رای دادن است، رای او را به سلامت اخذ کنند.

وی به حضور اقشار مختلف مردم به عنوان مسولین صندوق اشاره کرد و گفت: حضور اقشار و معتمدین که وجودشان بسیار اطمینان اور است موجب افزایش مشارکت همگانی است. انتخابات ما با حضور این چهره‌ها بسیار خوب است و تشکر میکنم از اینکه پذیرفتند در انتخابات نقش داشته باشند چراکه حضور گرمشان پای صندوق‌ها بسیار مفید است. 

استفاده از ظرفیت نخبگانی در خراسان رضوی قابل تقدیر است

وی ادامه داد: مساله دیگری که در استان قابل تقدیر است، درگیر کردن نخبگان در امر انتخابات است. کمیته نخبگانی و حضور همه جانبه در صحنه  تاثیر زیادی خواهد داشت. 

وحیدی تاکید کرد: اولین مساله در انتخابات، سلامت است و خداراشکر از نظر سلامت نمونه هستیم. انتخابات ما از سلامت‌ترین انتخابات دنیاست و این نقطه افتخاری برای کشور است. در انتخابات آمریکا دیدید چه مسائلی پیش آمد . سلامت انتخابات نقطه مهمی از ظرفیت نظام سیاسی و قابل افتخار است. اما دشمن نمی‌گذارد حقیقت این انتخابات برجسته ، نمایش داده شود. در کشور ما تا رای تک تک مردم شمرده نشود نتیجه مشخص نمی‌شود و انتخابات ما کاملا بسته به انتخاب مردم و خواست ان‌هاست. حال آنکه در بسیاری از کشورمان مدعی دموکراسی، احزاب تعیین کننده نتیجه هستند. ما به احزاب احترام می‌گذاریم و تشویق به حضور فعال آن‌ها داریم ولی مردم پای صندوق انتخابات تعیین می‌کنند چه کسین نماینده آن‌ها بشود. این یک موقعیت ممتاز در حوزه سلامت و شفافیت است که مرهون فعالیت شما عزیزان بوده که با امانتداری و رعایت ضوابط این امر را دنبال می‌کنید. 

وحیدی ادامه داد: این مساله خود به خود نشان دهنده کیفیت انتخابات خواهد بود که معطوف به عملکرد شما در همه مراحل و روز اخذ رای است.  ما باید بدانیم که انتخابات رزمایش سیاسی است و چشم‌ دوستان و دشمنان به آن دوخته شده است. انتخابات نمادی از انسجام، قدرت و اقتدار کشور است که باید بتوانیم به نمایش بگذاریم. 

وی با تاکید بر اینکه وظیفه داریم انتخاباتی عادلانه و فارغ از تبعیض، جنسبت، طبقه اقتصادی و قوم  مذهب را برگزار کنیم گفت: در کشور ما حتی محکومان قضایی هم رای می‌دهند و هیچکس از این حق محروم نیست.

حذف شرط توان مالی برای تبلیغات انتخاباتی

وزیر کشور ادامه داد : این دوره ٢ اتفاق جدید خواهد افتاد. یکی از مسایل مهم در انتخابات تبلیغات است. عده‌ای منابع مالی داشتند و عده‌ای کمتر و این مساله ممکن بود ظرفیت شایستگان را برای معرفی و انتخاب مردم تحت تاثیر قرار بدهد. بنابراین امکانات دولتی را مساوی و عادلانه در اختیار داوطلبان گذاشتیم تا با کمترین هزینه استفاده کنند. ظرفیت بسیار خوبی است تا مردم بتوانند شناخت حداکثری  داشته باشند. یکی از کارهای ستاد تبلیغات استانی، شناسایی کل امکانات در سطح استان و پیش بینی بهره برداری مساوی نمایندگان از اعتبارات است. تلاش کردیم نقش پول را کم کنیم تا کسانی که فاقد منابع مالی هستند نیز بتوانند خودشان را معرفی کنند. 

وحیدی به شفافیت مالی در انتخابات اشاره کرد و گفت: تبلیغات سیاسی از نظر ابعاد رسانه‌ای و حتی خرج‌کرد مالی باید در چهارچوب قوانین کشور باشد. پیش‌شرط اجرای کامل این موضوع نیز آن است که ما بتوانیم امکانات دولتی را عادلانه توزیع کنیم تا شایستگان فاقد منابع مالی هم بتوانند خود را معرفی کنند و مردم به شناخت کامل و انتخاب آگاهانه برسند. بر همین اساس، به نظر می‌رسد که انتخابات امسال، مصداق کامل یک میدان سیاسی عادلانه از نظر مالی باشد، زیرا هزینه‌کرد تبلیغاتی هر نامزد به‌طور دقیق موردرصد و پایش است و برای آن سقف تعیین شده تا برابری کامل وجود داشته باشد.

وزیر کشور در ادامه بیان کرد: مساله دیگری که قابل توجه است، سطح مشارکت است. ما همواره در انتخابات سطح بالای مشارکت را داشتیم، با این که در انتخابات قبلی مشارکت کمتر از ۵۰درصد بود و انتظار ما بیش از این هاست، اما باز هم عدد قابل توجهی است. دشمن فکر می‌کند تاکید بر مشارکت نشانه ضعف است. درحالی که نشان دهنده حقانیت نظام است. مشارکت اصل مردم سالاری دینی ماست و با افتخار از مردم دعوت می‌کنیم. مردم عین نظام و صاحبان این کشور هستند. این اعتقاد عمیق مردم به مقدسات، محبت و عشق بین ملت و رهبر و اعتماد آن‌ها به خادمان ملا فرصت ویژه‌ای است تا انتخاباتی پرفروغ تر و دشمن شکن‌تر در راستای تحقق آرمان‌ها داشته باشیم. انچه مهم است تحقق مشارکت، رقابت، امنیت و سلامت انتخابات است.

انتخابات رقابت بین ایده‌هاست

وی انتخابات را رقابت بین ایده ها عنوان کرد و گفت: انتخابات رقابت فقط بین افراد نیست. مهم این است که شایستگان در مجلس باشند. باید افراد دارای طرح و ایده را مبنا بگیریم و انتخاب کنیم. رقابت واقعی بین ایده‌ها، طرح و برنامه است. فرقی بین افراد نیست اگر فاقد برنامه باشند.باور ما این است که احراز صلاحیت‌ها باید با دست باز انجام شود و بر همین اساس، امیدواریم طیف وسیعی از نامزدها در فرآیند رسیدگی به اعتراض‌ها بتوانند دوباره به جریان انتخابات ۱۱ اسفند بازگردند. علاوه بر این، اینکه جریان‌های منتسب به اصول‌گرایی یا اصلاح‌‎طلبی، نظرات مختلفی هم داشته باشند، بازهم ایرادی ندارد.

وحیدی به انتخابات مجلس خبرگان اشاره کرد و گفت: مجلس خبرگان نماد پیوند جمهوریت و اسلامیت است. عالی ترین سطح اداره کشور که مستقیم به رهبری متصل است، این نهاد است و باید مراقب باشیم تا هیچ‌کس به هیچ عنوان از جریان یا فرد خاقی جانب‌داری نکند.

وی خطاب به ماموران اجرایی انتخابات گفت: باید قبل از شروع انتخابات همه چیز را پیش بینی کرده باشند و برای افراد جایگزین داشته باشند. توصیه می‌کنم قبل از انتخابات، ٢ مانور بر سر صندوق‌ها داشته باشید و شرایط به خوبی بررسی شود تا وقتی مردم امدند همه چیز به خوبی انجام شود.

وزیر کشور درحاشیه همایش نمایندگان فرماندار در انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری، در جمع خبرنگاران بیان کرد: تشکر می‌کنم از استاندار خراسان رضوی و فرماندار مشهد که این جلسه آموزشی و توجیهی نمایندگان فرماندار را برای انتخابات برگزار کردند. این جلسات بسترسازی خوبی برای جشن ملی ۱۱ اسفند و حضور پرشور مردم خواهد بود.

وی افزود: برگزاری این جلسه توجیهی برای عاملان اجرایی انتخابات بسیار جای تقدیر دارد. با نمایندگان ۴۶۰۰ شعبه در استان ارتباط برقرار شد و ما با حضور داوطلبان نمایندگی مجلس، اصحاب رسانه و هنر وارد مراحل پرشورتر انتخابات خواهیم شد. 

وحیدی درخصوص ظرفیت‌های دولتی برای تبلیغات انتخابات گفت: این امکان پیش بینی شده تا تمام ظرفیت های دولتی که می‌توانند در تبلیغات انتخابات استفاده شوند توسط ستاد انتخابات استان مشخص  و به طور مساوی بین داوطلبان شرکت در انتخابات تقسیم شوند. داوطلبان میتوانند با هزینه اندک یا بدون هزینه کار تبلیغاتی خود را دنبال کنند و نقش اموال زیاد به عنوان شرط معرفی از بین خواهد رفت. صداوسیما کار بسیار ارزشمندی انجام داده و بالغ بر ۲۰۰ کانال پیش بینی شده که نامزدهای انتخاباتی در هر حوزه می‌توانند با کمک این ظرفیت برنامه‌های خود را اعلام کند تا شناخت  خوبی توسط مردم ایجاد شود. این اتفاق برای نخستین بار در انتخابات مجلس رخ می‌دهد و امیدواریم نمایندگان بتوانند از آن استفاده کنند. صداوسیما نیز سبه ثبت نام را شروع کرده و امید داریم این ظرفیت به شناخت و معرفی نمایندگان کمک کند. 

وی درمورد انتخابات الکترونیک بیان کرد: احراز هویت در همه جا الکترونیک است و در چند حوزه بنا بر قانون رای گیری الکترونیک انجام می‌شود که فعلا تعداد آن محدود است و اگر در این انتخابات موفق بود، می توان در انتخابات بعد این ظرفیت را توسعه داد. 

وحیدی همچنین درخصوص حادثه انفجار در مرز سراوان اطلاع داد: اطلاع رسانی در حد منطقه انجام شده است و تاکنون ۴ کودک ۳ زن و ۲ مرد که از اتباع خارجی بودند در انفجار روستایی در ۴ کیلومتری مرز ایران کشته شدند. جزئیات حادثه و اطلاع رسانی دقیق از عاملان اتفاق به زودی اعلام می‌شود.

بیش از ۴میلیون واجد شرایط و ۴۶۰۰ شعبه اخذ رای در استان

استاندار خراسان رضوی در ادامه همایش بیان کرد: ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار واجد شرایط اخذ رأی در استان حضور دارند. مسئولان شعب و نمایندگان فرماندار در خط مقدم تحقق مردم‌سالاری دینی هستند. معادل این عزیزان در دفاع مقدس فرمانده دسته است که مسئولیت اصلی مبارزه بر دوش آن‌ها بود و امروزه نیز همین عزیزان هستند که از امنیت، سلامت، رقابت و مشارکت صیانت می‌کنند. باور ما این است که نمایندگان فرماندار به این دلیل که برخاسته از مردم هستند، می‌توانند طیف‌های مختلف را به‌صورت میدانی به مشارکت دعوت کنند و با مدیریت خوب، فرآیند اخذ رأی با احترام، سرعت، امنیت و بدون معطلی انجام شود.

یعقوبعلی نظری بیان کرد: ۴۶۰۰ شعبه اخذ رأی برای تعیین ۱۸ نماینده مجلس و ۶ نماینده خبرگان در خراسان رضوی در ۳۴ شهرستان و ۱۲ حوزه اصلی انتخابیه برپا شده و بیش از ۸۰ هزار نفر عوامل اجرایی اعم از مسئولان شعب و میدان‌داران دیگر در فرآیند اخذ رأی مشارکت دارند تا از میان ۷۸۰ نفر نامزد تأیید صلاحیت شده از میان ۱۷۴۴ نفر ثبت‌نام‌کننده قطعی، مهمانان کرسی‌های مجلس انتخاب شوند.

تلاش برای پای کار آمدن ظرفیت مردمی در انتخابات

فرماندار مشهد نیز در این همایش که با حضور مسولان کشوری و استانی برگزار شد بیان کرد: در شهرستان مشهد به دلیل اهمیت موضوع انتخابات، از دی ۱۴۰۱ فعالیت را شروع کردیم تا برای انتخابات پرشوری محیا شویم. چند نوآوری ویژه در ستاد انتخابات مشهد وجود دارد.

محسن داوری به آسیب شناسی انتخابات گذشته اشاره کرد و گفت: ۱۳ کمیته در ستاد انتخابات ایجاد شد که نسبت به ستادهای گذشته ۶ کمیته نخبگانی، مشارکت، اطلاع رسانی، اجرایی، ارتباطات و ارزیابی عملکرد جدید هستند. همچنین سامانه‌ای را برای ارتباط مستقیم با مردم ایجاد کردیم و ارتباطی نزدیک با نخبگان شهرستان برقرار کردیم تا از ظرفیت آن ها  در حوزه اجرا و مشارکت و پای کار اوردن مردم کمک بگیریم.

وی ادامه داد: ما برای  اولین بار چهار ماه قبل از انتخابات معتمدین واقعی مردم را شناسایی کردیم و از بین ۲۵۰ نفر نخبه ۳۰ نفر انتخاب شدند و یک هیئت اجرایی ۲۹ نفره کاملا مردمی طبق قانون محیا کردیم. ما برای مشارکت بالا تلاش کردیم ۳ اقدام ویژه انجام دهیم.  امسال در جانمایی مکان اخذ رای تلاش وِیژه کردیم و بسیاری از نقطه هایی که با شعب سیار مدیریت میشد را تغییر دادیم. در بسیاری از کلونی ‌ها جمعیت شعبه اخذ رای نداشتیم  که امسال اضافه کردیم.
در بیمارستان‌ها شعبه اخذ رای سیار مخصوص پیش بینی کردیم و در واحدهای صنعتی بالای ۵۰۰ نفر جمعیت شعبه اخذ رای ثابت گذاشتیم و تلاش کردیم بتوانیم بیشترین اخذ رای را داشته باشیم. در این راستا در مشهد  شعب اخذ رای ۱۸ درصد افزایش داشته است. 

وی با اشاره به مردمی سازی عوامل اجرایی شعب اخذ رای گفت: همه نمایندگان و اعضای اجرایی از مردم انتخاب شدند و تلاش کردیم همه را پای کار بیاوریم. همچنین نمایندگان اینده ساز فرماندار را از بین دانش اموزان تعریف کردیم که هر شعبه یک نماینده دارد و بسترسازی و جریان سازی برای اینده است.تمام تلاش ما این بوده بتوانیم ظرفیت مردمی را پای کار بیاوریم و در هر محله تریبون آزاد و جلسات هم اندیشی ایجاد کردیم. تمام مشهد بسیج شدند تا انتخاباتی سالم بر اساس راهبردهای رهبری و با مشارکت حداکثری انجام شود.

افتخار ما این است که انتخابات را مردم برگزار می‌کنند

معاون سیاسی استاندار خراسان رضوی و رئیس ستاد انتخابات استان  نیز در این همایش اظهار کرد: در استان حدود ۸۰ هزار نفر کمک‌یار ما هستند و به عنوان یک حرکت نمادین تلاش ما این بود که این را به عرصه بروز و ظهور رسانده و زحمات شما را نشان دهیم که در مسیر امتداد خون شهدا گام‌های خود را در مسیر انقلاب برداشتید.

هادی طباطبایی ادامه داد: ما تعهد کردیم و بر خود فرض دانستیم که انتخاباتی سالم و بدون هیچ‌گونه شک و شبهه‌ برگزار کنیم. لازمه برگزاری انتخابات سالم دقت نمایندگان فرماندار است و افتخار جمهوری اسلامی این است که انتخابات را مردم برگزار می‌کنند. هیئت اجرایی ما معتمدان مردم هستند و همین معتمدان حداقل ۳ نفر و حداکثر ۹ نفر را به عنوان اعضای شعبه معرفی می‌کنند و آن‌ها هستند که انتخابات را اجرا می‌کنند. یک نفر نماینده فرماندار داریم برای نظارت بر اینکه همه وظایف خود را به درستی و صحت انجام دهند و اگر در مسیر انجام وظیفه مشکلی هست شما باید رفع کنید. شعبه اخذ رای جای رای دادن است نه جای توقف بیش از آن و این وظیفه سنگینی است، شما باید از نیروی انتظامی بخواهید علاوه‌بر امنیت، نظم شعبه را نیز برقرار کند.

وی افزود: روز برگزاری، ستاد انتخابات اطلاعیه صادر می‌کند، اما مکتوب نمی‌کند و شما باید گوش به زنگ باشید. مدیریت کلان شعبه به عهده شماست. شما نماینده فرماندار و ستاد انتخابات هستید نباید مشکلی در مسیر و برگزاری انتخابات باشد، نباید رای دادن با تاخیر انجام شود، ما متعهد شدیم که امسال راس ساعت ۸ انتخابات را برگزار کنیم که مستلزم این است  قبل از روز انتخابات،  بر شعبه مسلط باشید. 

معاون سیاسی استاندار خراسان رضوی ادامه داد: مهم‌ترین وظیفه در روز انتخابات ۱۱ اسفند به عهده شماست، ارتباطات خود را حفظ کنید. امکانات داخل شعبه را بررسی کنید. این دوره برای دو انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری یک تعرفه خواهیم داشت که هم زمان را کاهش می‌دهد و هم از نظر اقتصادی مناسب‌تر است.

وی افزود: تبلیغاتی که اطراف شعبه انجام شده باید قبل از انتخابات محو شود، اگر کسی توانایی نوشتن را ندارد نگذارید هرکسی کار فرد را انجام دهد، احترام و عزت باید در حد کمال خود باشد. مردم، ولی‌نعمت ما هستند، باعزت وارد شوند و با عزت خارج شوند.

طباطبایی در نهایت گفت: بزرگ‌ترین خدمت در مسیر سلامت انتخابات ۱۱ اسفند بر عهده شماست، ما زمینه‌های لازم را فراهم می‌کنیم و روز انتخابات ۱۱ اسفند چشم امید ما به شما بزرگواران است، انتخابات سالم مشارکت را افزایش می‌دهد اگر رای مردم را حق الناس بدانیم و به مثابه آن محافظت کنیم رقابت شکل گرفته و امید به نتیجه آرا بیشتر خواهد شد.

طباطبایی با تاکید بر اینکه ما ۴۱ دوره انتخابات برگزار کردیم که هیچ شاعبه‌ای نداشته است گفت: ان‌شاءالله این انتخابات هم سالم و با مشارکت همه مردم برگزار می‌شود. ضمن اینکه به عنوان جهاد تبیین همه وظیفه دارید دستاوردهای ۴۳ سال انقلاب اسلامی را به مردم بازگو کنید. 

پس از  آن رئیس هیئت نظارت بر انتخابات خراسان رضوی در ادامه گفت: قرار است انتخابات متفاوتی را برگزار کنیم، همواره شاهد بودیم در روز انتخابات مردم برای رای دادن اذیت می‌شدند و به زحمت می‌افتادند زیرا فضای درستی برای مردم تهیه نمی‌کردیم، اما  این انتخابات را در تراز جمهوری اسلامی برگزار می‌کنیم. 
محمدکمال سروی‌ها در ادامه گفت: همه انسان‌های کارآمد جمع شدند که اتفاق مبارکی رقم بخورد. می‌توانیم پیش‌بینی کنیم چه اتفاقاتی قرار است بیفتد و باید برای هر لحظه آن فکر کنیم که تمهیدات آن را فراهم کنیم. مردم باید با حفظ کرامت رای دهند. در لایحه‌های مختلف آموزشی به شما گوشزد می‌شود، اکنون حدود ۳۰۰ نفر از ناظران در جمع شما هستند. 
نماینده فرماندار باید اعضای شعبه اخذ رای را بشناسد و ارتباط چهره به چهره داشته باشد.

پس از آن محسن اسلامی، دبیر و سخنگوی ستاد انتخابات کشور نکاتی را برای اموزش و برگزاری بهتر انتخابات به نمایندگان فرماندار خراسان رضوی در حوزه انتخابات و شعب اخذ رای بازگو کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.