مدیر صنایع تبدیلی و غذایی جهاد کشاورزی استان همدان از ایجاد کارخانه پرتودهی محصولات کشاورزی در ملایر خبر داد.

احداث کارخانه پرتودهی محصولات کشاورزی در ملایر

به گزارش قدس آنلاین، حسن محمدی با اشاره به ایجاد سامانه پرتودهی در شهرستان ملایر اظهار کرد: پرتودهی مواد غذایی برای اهداف مختلف از جمله از بین بردن میکروب، افزایش عمر مفید محصولات، مهار و مبارزه با آفات و عقیم سازی دنبال می‌شود.

وی با بیان اینکه یکی از کاربردهای شتاب دهنده‌های صنعتی استریلیزاسیون مواد غذایی و افزایش مدت ماندگاری آنها است افزود: هم اکنون در بسیاری از کشورهای جهان از جمله آمریکا، کانادا، انگلستان و آلمان از این روش برای نگهداری مواد غذایی مختلف استفاده می‌شود.

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی جهاد کشاورزی استان همدان خاطرنشان کرد: منظور از پرتودهی در واقع همان اصلی است که در پاستوریزه کردن شیر با استفاده از حرارت به کار می‌رود، انجام چنین فرآیندی بر روی مواد غذایی با پرتودهی غیر حرارتی گاهی پاستوریزه کردن سرد یا پاستوریزه کردن الکترونی نامیده می‌شود.

وی با اشاره ه به اینکه در حوزه عقیم سازی نیز این طرح از اهمیت خاصی برخوردار است گفت: صادرات انواع محصولات کشاورزی پس از عقیم سازی از ضروریات است به ویژه که این سامانه قابلیت عقیم سازی انواع محصولات کشاورزی را دارد.

محمدی به ظرفیت سالانه ۱۰۰ هزار تن پاستوریزه و عقیم سازی محصولات کشاورزی در این طرح اشاره کرد و افزود: اولین سامانه پرتودهی در غرب کشور در ملایر احداث می‌شود اگرچه مشابه این طرح در یزد و تهران در حال فعالیت است.

وی در ادامه یادآور شد: این طرح از لحاظ ایمنی و بهداشتی همچنین علمی و تخصصی مورد تأیید است به طوری که مجوزهای لازم را از سازمان انرژی اتمی دریافت کرده است.

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی جهاد کشاورزی استان همدان در پایان از بهره‌برداری این طرح در خرداد سال آینده خبر داد و گفت: ۳۵۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری سامانه پرتودهی محصولات کشاورزی است که با احداث سوله و خرید بخشی از ماشین آلات با سرعت چشمگیری در حال پیشرفت است.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.