رژیم صهیونیستی بازنده دو میدان دیپلماسی و نظامی در غزه و حتی در منطقه است و تل آویو در نهایت چاره ای جز پذیرش تمامی شروط حماس را ندارد

نتانیاهو گره دست ساز را با دندان باز می کند / گفت و گو  پیرامون افزایش فشارها بر نخست وزیر صهیونیست برای پذیرش آتش بس

۱۰۷ روز پس از طوفان القصی، اکنون فشارها بر کابینه نخست وزیر صهیونیست برای حرکت به سمت آتش بس با حماس به اوج خود رسیده است. در کنار اعتراض خانواده اسرای اسرائیلی و فشارهای خارجی بر بنیامین نتانیاهو برای پایان دادن به نبرد، اکنون به نظر ژنرال های صهیونیست که تحقق اهداف خود از راه نظامی را غیر ممکن یافته اند کم کم به صف مخالفان جنگ می پیوندند. جبهه سیاسی نتانیاهو بقای خود در قدرت را در ادامه نبرد می‌بیند و در مقابل مخالفان معتقدند تحقیق دو هدف جنگ – نابودی حماس و آزادی گروگان ها - در آنِ واحد محال است.

 همین مسئله موجب بروز چالش بزرگی در کابینه جنگ رژیم صهیونیستی شده و بنی گانتز و یواف گالانت را مقابل نتانیاهو قرار داده است. به گفته گانتز، تاوان بازگشت اسرا، هر چند دردناک باشد، اسرائیل دیر یا زود باید آن را بپذیرد. اما اینکه نتانیاهو بدون تحقق حتی یکی از اهداف خود و پذیرش شروط حماس حاضر می شود به مصالحه با مقاومت تن دهد پرسشی مهم است. در رابطه با همین مبحث پای گفت و گو با محسن پاک آئین، دیپلمات پیشین جمهوری اسلامی ایران در منطقه و کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا نشسته ایم که در ادامه می خوانید.

محسن پاک آئین
محسن پاک آئین

 نزدیک به چهار ما پس از آغاز جنگ، وضعیت درونی رژیم صهیونیستی را چگونه ارزیابی می کنید؟

امروز نتانیاهو در جبهه درونی، به ویژه در بین احزاب مخالف و حتی هم حزبی های خود متهم ردیف نخست شکست در برابر نیروهای مقاومت است، ناتوانی او در حملات زمینی به شهر غزه و عدم نابودی حماس پس از سه ماه، گرفتار شدن در جنگ فرسایشی در برابر یک گروه کوچک مقاومت، وضعیت فعلی او را بشدت شکننده کرده و با اتمام جنگ نتانیاهو یکی از متهمان اصلی دادگاه تل آویو خواهد بود. رفتار و گفتار نخست وزیر رژیم صهیونیستی در طی سه ماه اخیر نشان داده وی برای نجات خود، آماده است بیش ازصدها اسیر اسرائیلی را به کشتن دهد.

وضعیت فعلی نتانیاهو سقوط در سراشیبی قدرت و مرگ سیاسی او است بطوریکه روز به روز امکان مطالبه برکناری و محاکمه او برای نسل کشی در غزه در حال گسترش است. به ویژه اینکه یکی از مسائل مهمی که منجر به افزایش نارضایتی از عملکرد نخست وزیر اسرائیل شده است عدم توانایی آزادی اسرای نظامی از دست حماس هست.

 با این تفاسیر آیا اسرائیل شروط حماس را می‌پذیرد؟

نتانیاهوبارها اعلام کرده بود میتواند با یک حمله سریع تمامی اسرای صهیونیست را آزاد نماید ولی طی هفته های اخیر ما شاهد تخلیه نیروهای زمینی اسرائیل از غزه می باشیم. همزمان فشار خانواده های اسرای صهیونیست بر او به اوج خود رسیده است. این شرایط شاید نتانیاهو را مجبو کند به سمت توافق برود ولی او همزمان برای تداوم حفظ خود در قدرت بر استمرار جنگ هم تاکید دارد. این در حالی است که در این مقطع یکی از دلایلی که مسئولان حماس دیگر حاضر به  بازگرداندن اسرای نظامی اسرائیلی نمی باشند اقدامات تروریستی رژیم صهیونیستی در ترور فرماندهان حماس در طی ماه های اخیر بوده است. این اقدام منجر شده گره کوری بر سر هر گونه توافق سیاسی ایجاد شود. به عبارت ساده تر نتانیاهو گره ای که با دست باز می شد را اکنون با دندان هم نمی تواند باز کند. رژیم صهیونیستی بازنده دو میدان دیپلماسی و نظامی در غزه و حتی در منطقه است و تل آویو در نهایت چاره ای جز پذیرش تمامی شروط حماس را ندارد.

امروز قدرت نظامی و وضعیت بازدارندگی رژیم صهیونیستی چگونه است؟

بازدارندگی رژیم اشغالگر پس از عملیات ۷ اکتبر بشدن تضعیف شده و به حداقل ممکن رسیده است. در حقیقت شکست رژیم صهیونیستی یک واقعیت انکار ناپذیر است، آن‌ها هم در زمین و هم در رابطه با جنایاتی که علیه مردم غزه انجام دادند و ویرانی که به جا گذاشتند حیثیت و اعتبار خود را در دنیا و در بین حامیانشان از دست داده اند. در کنار ابعاد نظامی و امنیتی،  در عرصه های اقتصادی و تجاری نیز با اقدامات مقتدرانه انصارالله یمن امروز بیش از ۸۰درصد از تجارت رژیم صهیوینستی فلج شده است.

تنها کاری که مقامات تل آویو در شرایط فعلی می توانند انجام دهند ترور ناجوان مردانه فرماندهان مقاومت  و کشتار مردم بی گناه غزه می باشد. آنها در برابر محور مقاومت هیچ گونه ابزار جدیدی ندارد. در واقع رفتار کوردلانه اسرائیلی ها بر مصائب و مشکلات آنها در جهان افزوده است. بطوریکه تمامی ملت های منطقه و حتی مردم در کشورهای اروپایی و آمریکا خواستار پایان جنایات این رژیم در غزه وآتش بس فوری می باشند. حتی مقامات غربی  معتقد هستند این رژیم منافع آنها را در منطقه غرب آسیا به خطر انداخته است.

فرسایشی شدن جنگ در غزه چه تاثیری برای آینده رژیم صهیونیستی می تواند داشته باشد؟

در طی یکصد و هفت روز گذشته سانسور عجیبی درباره تلفات و خسارات اسرائیل منتشر شده است این درحالی است که روزنامه عبری زبان هاآرتص اعلام کرد که بیش از صدها سرباز اسراییلی از ابتدای جنگ با مشکلات روانی روبرو شده‌اند. حتی روزنامه معاریو فاش کرد که حوادث «شنبه سیاه» (طوفان الاقصی) و جنگ غزه کارایی سازمان سلامت روان را در «اسرائیل» به شکل جدی مختل کرده است و به اقرار سازمان «بیمه ملی» صهیونیست‌ها حجم مراجعه کنندگان با امراض روحی و روانی بسیار بالا است و تاکنون بیش از ۱۳ هزار نفر مراجعه کننده داشته است.

از طرف دیگر فرسایشی شدن جنگ غزه علاوه بر کاهش توان تسلیحاتی و افزایش شمار تلفات منجر به تشدید اختلافات در کابینه رژیم صهیونیستی شده است. روندی که علاوه بر تبعات ویرانگر امنیتی؛ تاثیرات بسیار بدی بر اقتصاد، تجارت و معیشت این رژیم وارد کرده و هزینه‌های گزاف دیگری را برای تل آویو در پی دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.