امسال ۵۲ فرصت سرمایه گذاری در بخش‌های صنعت، معدن و کشاورزی استان زنجان شناسایی شده و تاکید استاندار نیز بر تسریع در تامین نیازهای اولیه آنها مثل زمین و زیرساخت‌های مربوط به انرژی و مطالعات محیط زیستی است.

شناسایی ۵۲ فرصت سرمایه گذاری در زنجان

به گزارش قدس آنلاین، جهت گیری‌ها و هدفگذاری‌های جدیدی پیرامون جذب و هدایت سرمایه گذاری و توسعه در استان زنجان انجام شده است که عملیاتی شدن آنها شکوفایی اقتصادی استان را در پی دارد.

طی فعالیت دولت سیزدهم در زنجان رویکرد برنامه ریزی‌ها در راستای حرکت رو به جلو با هدف توسعه استان بوده است که از جمله آنها می توان به افزایش جذب سرمایه گذاری‌ در استان اشاره کرد.

در این مدت، حرکت به سمت توسعه صنعتی و تغییر شاکله فعالیت های اقتصادی و تولیدی استان به سمت صنعتی شدن، شتاب قابل توجهی به خود گرفته که رصد شاخص ها و ارقام چند سال اخیر موید چنین موضوعی در زنجان است.

بر اساس گزارشی که از سوی وزارت کشور منتشر شده، استان زنجان در حمایت از طرح‌های سرمایه گذاری، رتبه نخست را در کشور به دست آورده؛‌ این ارزیابی که مربوط به سال ۱۴۰۱ بوده، شامل حمایت از طرح های به بهره برداری رسیده است.

لزوم هم افزایی برای تامین نیازهای اولیه ۵۲ پروژه سرمایه گذاری در استان

استاندار زنجان در این باره، گفت: نیازمند تقویت نگاه حل مسأله در حوزه سرمایه گذاری استان هستیم و لازم است از فرآیند فلوچارتی به فرآیند اکوسیستمی تغییر جهت بدهیم.

محسن افشارچی افزود: برای جذب سرمایه گذاری در بخش های مختلف با جدیت تلاش می کنیم و همه توان خود را در این خصوص به کار می گیریم.

وی با بیان اینکه نگاه ما در حوزه سرمایه گذاری باید حل مسأله باشد، خاطرنشان کرد: باید در اکوسیستم سرمایه گذاری استان همه دستگاه‌ها نقش و وظیفه خود را به خوبی انجام دهند و نگاه فرابخشی را جایگزین بخش نگری کنند.

استاندار زنجان گفت: در زمان حاضر ۵۲ پروژه سرمایه گذاری در استان داریم که تامین نیازهای اولیه آنها مثل زمین و زیرساخت های مربوط به انرژی و مطالعات محیط زیستی باید با هم افزایی دستگاه ها در کوتاه‌ترین زمان انجام شود.در زمان حاضر ۵۲ پروژه سرمایه گذاری در استان داریم که تامین نیازهای اولیه آنها مثل زمین و زیرساخت های مربوط به انرژی و مطالعات محیط زیستی باید با هم افزایی دستگاه ها در کوتاه‌ترین زمان انجام شود.

افشارچی با بیان اینکه مسیر تولید ثروت باید در کشور تغییر کند و متنوع شود، گفت: اتکای صرف به نفت نمی تواند ضامن توسعه باشد.

وی به لزوم نگاه متفاوت به برخی شهرستان های استان در جذب سرمایه گذاری ها تاکید کرد و گفت: برای شهرستان های خدابنده، ماهنشان و طارم نیازمند اقدام های ویژه ای هستیم و چند پروژه عمده به صورت نقطه زنی باید برای این مناطق تعریف و پیگیری شود.

استاندار زنجان گفت: نیمه نخست امسال ۶۰ میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی در این استان انجام شد و از این حیث زنجان در رتبه های بالای کشور قرار گرفت.

افشارچی افزود: سعی بر این است که با عدد و رقم در استان پیش برویم و شاخص مبنای ما هم تولید ناخالص داخلی باشد که روند رو به رشدی در استان دارد.

استاندار زنجان بر ضرورت پیگیری و حل مشکلات حوزه سرمایه گذاری با محوریت مرکز خدمات سرمایه گذاری استان تاکید کرد و گفت: در فرآیند اخذ مجوزهای سرمایه گذاری ۱۷ استعلام داریم و امیدواریم با فعالیت این مرکز با نگاهی تسهیلگرانه جذب سرمایه گذاری در استان سرعت بیشتری بگیرد.

افشارچی به تدوین اطلس سرمایه گذاری استان اشاره کرد و افزود: تلاش ما معرفی ظرفیت های استان با تاکید بر اولویت هاست.

وی خاطرنشان کرد: با مجموعه اقدامات و پیگیری های که انجام شده، امیدواریم اتفاقات مثبتی در این حوزه در استان رقم بخورد.

هلدینگ های بزرگ سرمایه گذاری کشور در زنجان حضور می یابند

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار زنجان گفت: در سفر اخیر رییس جمهور رایزنی های اولیه برای انعقاد ۱۶ تفاهم‌نامه با هلدینگ های بزرگ سرمایه گذاری در این استان انجام شد و پیگیری ها برای نهایی شدن آنها در جریان است.

حسین محمدی افزود: اگر این تفاهم نامه ها را عملیاتی کنیم بخش بزرگی از راه را در حوزه جذب سرمایه گذاری در استان رفته ایم و این موضوع را البته در همه شهرستان ها در دستور کار داریم.

وی به شناسایی ۵۲ فرصت سرمایه گذاری در استان اشاره کرد و گفت: این فرصت ها با مشارکت دستگاههای اجرایی در حوزه های مختلف صنعت، کشاورزی و خدمات شناسایی و تدوین شده است.

محمدی به رصد و ارزیابی فعالیت ها در شهرستان های استان در حوزه جذب سرمایه گذاری ها اشاره کرد و افزود: عملکردها در برخی شهرستان های استان در این خصوص مطلوب نیست.

وی به لزوم تدوین اطلس سرمایه گذاری در هر یک از شهرستان های استان تاکید کرد و گفت: این موضوع یکی از دغدغه های جدی ماست.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار زنجان با بیان اینکه جذب سرمایه گذار همراهی و هم افزایی همه دستگاه‌های اجرایی را می طلبد، گفت: در فرآیند برخی سرمایه گذاری ها خواسته یا ناخواسته امور را به بروکراسی بیشتر سوق می دهیم در حالی‌که دستگاهها خیلی از مسائل را با تکیه بر اختیارات خود می توانند انجام دهند که این مهم نیز نیازمند شجاعت و جسارت مدیران است.در مجموع طبق ارزیابی استانها از منظر سرمایه گذاری خارجی در ۶ ماهه ابتدایی سال براساس چهار شاخص تعداد طرح های مصوب، تعداد طرح های به بهره برداری رسیده، تعداد اشتغال ایجاد شده و میزان سرمایه خارجی وارده، استان زنجان بعد از استانهای البرز و آذربایجان شرقی در رتبه سوم قرار گرفته است.

محمدی گفت: در مجموع طبق ارزیابی استانها از منظر سرمایه گذاری خارجی در ۶ ماهه ابتدایی سال براساس چهار شاخص تعداد طرح های مصوب، تعداد طرح های به بهره برداری رسیده، تعداد اشتغال ایجاد شده و میزان سرمایه خارجی وارده، استان زنجان بعد از استانهای البرز و آذربایجان شرقی در رتبه سوم قرار گرفته است.

افزایش نزدیک چهار برابری سرمایه گذاری صنعتی در زنجان

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان زنجان گفت: میزان سرمایه گذاری صنعتی در این استان طی نیمه نخست امسال به ۵۱ هزار و ۸۷۰ میلیارد ریال رسید که در مقاسیه با مدت مشابه سال گذشته بالغ بر ۳۸۰ درصد رشد دارد.

مجید گلشنی منفرد افزود: در نیمه نخست سال گذشته میزان سرمایه گذاری صنعتی در استان ۱۰ هزار و ۸۳۳ میلیارد ریال بود.

وی ادامه داد: همچنین طی نیمه نخست سال جاری در واحدهای صنعتی استان برای سه هزار و ۶۶۰ نفر اشتغال ایجاد شده که در این زمینه نیز میزان رشد نسبت به ۶ ماهه نخست سال گذشته ۲۷۷ درصد است.

گلشنی منفرد اظهار داشت: در زمان حاضر ۴۸ هزار و ۵۰۰ نفر در واحدهای صنعتی استان مشغول به کار هستند.میزان سرمایه گذاری صنعتی در این استان طی نیمه نخست امسال به ۵۱ هزار و ۸۷۰ میلیارد ریال رسید که در مقاسیه با مدت مشابه سال گذشته بالغ بر ۳۸۰ درصد رشد دارد.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان زنجان به هدفگذاری ۴۹۰ میلیون دلار پیش بینی شده برای صادرات در این استان اشاره کرد و گفت: طی ۶ ماهه نخست سال جاری ۲۱۰ میلیون دلار از این میزان محقق شده است.

وی خاطرنشان کرد: بیش از ۹۸ درصد از صادرات استان در حوزه صنعت صورت گرفته است.

برآیند:

استان زنجان با توجه به شرایط و ویژگی هایی از قبیل نزدیکی به پایتخت، واقع شدن در شاهراه ارتباطی هفت استان،‌ظرفیت های تاریخی،‌طبیعی و گردشگری، برخورداری از نیروی انسانی توانمند و کارآمد و وجود دانشگاه ها و شهرک ها و واحدهای تولیدی و صنعتی بزرگ، ظرفیت و پتانسیل خوبی برای اجرای طرح های بزرگ اقتصادی،‌صنعتی، کشاورزی و گردشگری دارد.

در سال جاری ۵۲ فرصت سرمایه گذاری در استان شناسایی شده که در صورت جذب سرمایه گذار و بهره برداری از آنها موجب اشتغالزایی و تحول و شکوفایی اقتصادی در استان خواهد شد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.