پیش نشست همایش بین المللی هوش مصنوعی و علوم و فرهنگ اسلامی با عنوان «الزامات مطالعات بنیادین حوزه هوش مصنوعی» در قم برگزار شد.

رتبه ۱۴ ایران در دانش هوش مصنوعی / حوزه و دانشگاه تبادل اطلاعات کنند

به گزارش قدس آنلاین، پیش نشست همایش بین المللی هوش مصنوعی و علوم و فرهنگ اسلامی با عنوان «الزامات مطالعات بنیادین حوزه هوش مصنوعی» پیش از ظهر امروز دوشنبه دوم بهمن‌ماه در تالار اندیشه اداره‌کل پژوهش‌های اسلامی رسانه در قم برگزار شد.

در این نشست، حجت الاسلام والمسلمین مهدی جعفرزاده قائم مقام علمی همایش هوش مصنوعی، فرهنگ و علوم اسلامی به عنوان ارائه کننده و حجت الاسلام والمسلمین سیدامیر سخاوتیان عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد و رئیس دانشکده مطالعات بنیادین هوش مصنوعی به عنوان ناقد شرکت داشتند.

حجت الاسلام والمسلمین مهدی جعفرزاده در این نشست با اشاره به اینکه نیازهای انسان منجر به بروز فناوری شد، اظهار کرد: فناوری‌های هدفمند زمانی که به صورت منسجم کنار هم قرار بگیرند، صنعت شکل می‌گیرد. وی با اشاره به اینکه هوش مصنوعی دارای یک بعد فناوری است، مطرح کرد: فناوری هوش مصنوعی مجموعه‌ای از ماشین‌های رایانه‌ای هستند که می‌توانند توانمندی‌های هوش انسان را شبیه‌سازی کنند.

قائم مقام علمی همایش هوش مصنوعی، فرهنگ و علوم اسلامی با بیان اینکه تمام افرادی که در عرصه هوش مصنوعی فعال هستند اعتقاد دارند که دانش هوش مصنوعی، میان رشته‌ای است، عنوان کرد: پیچیدگی این دانش‌های میان رشته‌ای موجب پیچیدگی فناوری هوش مصنوعی شده است. وی با اشاره به اینکه پاسخ‌‎هایی که هوش مصنوعی می‌تواند به انسان کمک کند، بسیار گسترده است، خاطرنشان کرد: این موضوع موجب می‌شود تا هوش مصنوعی اثرگذاری بسیاری در زندگی انسان داشته باشد.

جعفرزاده با بیان اینکه جنبه هنری و زیبایی شناختی هوش مصنوعی ابعاد مختلفی دارد، تصریح کرد: فراهم‌سازی جریان ارتباط میان فرد گیرنده و فرستنده یکی از این ابعاد است. وی اضافه کرد: سریع‌تر بودن ارتباط، ارزان‌تر بودن، قابل اعتمادتر بودن، قابل حمل بودن و ... از دیگر ابعاد هوش مصنوعی است.

قائم مقام علمی همایش هوش مصنوعی، فرهنگ و علوم اسلامی با اشاره به اینکه هوش مصنوعی می‌تواند به یک ماشین قابلیت ادراک، یادگیری و حتی عاطفه بدهد، یادآور شد: هوش مصنوعی بسیار مهم است و موجب می‌شود انسان با این فناوری همسان گزینی پیدا کند. وی با بیان اینکه جنبه‌های هنری در عرصه هوش مصنوعی بسیار قوی است، ابراز کرد: باتوجه به اینکه ماشین محدودیت‌های انسان را ندارد، می‌تواند در سطح وسیعی فعالیت را انجام دهد.

جعفرزاده با اشاره به اینکه این ویژگی‌ها موجب شده است که ضریب نفوذ هوش مصنوعی در میان انسان‌ها قوی‌تر باشد، بیان کرد: این ضریب نفوذ موجب شده است که بسیاری از کشورها نگاه جداگانه‌ای به این فناوری داشته باشند. وی با بیان اینکه در عرصه دانشی هوش مصنوعی رتبه ۱۴ را داریم، اظهار داشت: هوش مصنوعی بحث بسیار مهمی است چراکه واقعا اگر بفهمیم که هوش مصنوعی چی است باید جزو ۱۰ کشوری باشیم که در این عرصه فعالیت می‌کنیم.

قائم مقام علمی همایش هوش مصنوعی، فرهنگ و علوم اسلامی با اشاره به اینکه برای مطالعات بنیادین باید در عرصه دانش، هنر و توانمندی‌های هوش مصنوعی ورود داشته باشیم، مطرح کرد: اگر بخواهیم به هوش مصنوعی مطلوب متناسب با فرهنگ ایرانی اسلامی خودمان برسیم باید در علوم انسانی، اسلامی، فنی و ... تحول داشته باشیم. وی با بیان اینکه در علوم سه رویکرد تهذیبی، فلسفه علمی و حکمت وجود دارد، عنوان کرد: تولید دانش دینی و تحول در علوم انسانی به ویژه یکی از الزامات اصلی در مطالعات بنیادین فناوری‌های هوشمند است.

جعفرزاده با اشاره به اینکه مطالعات بنیادین باید در عرصه هنر نیز کار شود، خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم هوش مصنوعی متناسب با فرهنگ خودمان را داشته باشیم، عنصر هنر بسیار ارزشمند است. وی با بیان اینکه اگر بخواهیم فناوری‌های هوشمند پاسخگوی نیازهای انسان باشند، باید به خلاقیت‌ها یک رویکرد دینی داشته باشیم، تصریح کرد: اگر بخواهیم یک فناوری به حل بنبست‌ها کمک کند، باید مولفه‌های قرآنی در آن دیده شود.

قائم مقام علمی همایش هوش مصنوعی، فرهنگ و علوم اسلامی با اشاره به اینکه گفتمان انقلاب اسلامی ضریب نفوذ بسیار بالایی در میان جوامع دارد، یادآور شد: شکل گیری جبهه مقاومت یکی از نتایج ضریب نفوذ انقلاب اسلامی است. وی اضافه کرد: اگر ضریب نفوذ انقلاب اسلامی را با ضریب نفوذ هوش مصنوعی ترکیب کنیم به جهش عظیمی خواهیم رسید.

در ادامه نشست نیز حجت الاسلام والمسلمین سید امیر سخاوتیان رئیس دانشکده مطالعات بنیادین هوش مصنوعی اظهار کرد: هوش مصنوعی مجموعه‌ای از دیتاها را جمع‌آوری می‌کند و متناسب با آن پاسخ می‌دهد. وی با اشاره به اینکه هوش مصنوعی نمی‌تواند در دیتاها تعمق داشته باشد، مطرح کرد: تحولات هوش مصنوعی یک سابقه ۵ هزار ساله دارد و همواره تحول و تکامل داشته است.

رئیس دانشکده مطالعات بنیادین هوش مصنوعی با بیان اینکه هوش در ادبیات ما معنای خاصی دارد، عنوان کرد: اگر با همین معنا دقت کنیم، هوش مصنوعی اصلا هوش نیست. وی با اشاره به اینکه هوش مصنوعی نمی‌تواند فراتر از دیتا برود، خاطرنشان کرد: هوش مصنوعی به وسیله سنسورها و حسگرها، اطلاعات را جمع آوری کرده و متناسب با دیتاها طبقه بندی می‌کند.

سخاوتیان با بیان اینکه تحلیل حاصل ادراک است، تصریح کرد: هوش مصنوعی صرفاً یک الگوریتم است و هیچ تحلیلی از داده‌های طبقه بندی شده خود نیز ندارد. وی اضافه کرد: همان طور که ۱۵۰ سال قبل راه آهن لبه فناوری عالم بود، امروز نیز هوش مصنوعی لبه فناوری عالم است و اگر آن را فتح نکنیم، از آن عقب خواهیم ماند.

رئیس دانشکده مطالعات بنیادین هوش مصنوعی با اشاره به اینکه فناوری نمی‌تواند از انسان پیشی بگیرد، یادآور شد: حوزه‌ها و دانشگاه‌ها باید در عرصه علوم پایه فعالیت کنند تا بتوانند خود را با هر تکنولوژی و فناوری‌ای همسو کنند. وی با بیان اینکه باید سطوح فناوری‌ها را بشناسیم، ابراز کرد: حوزه و دانشگاه دو نظام آموزشی و پژوهشی متفاوت هستند و باید از ظرفیت‌های خود استفاده کنند ولی باید یک محل تلاقی داشته باشند و تبادل اطلاعات کنند.

سخاوتیان با اشاره به اینکه ترجمه برخی از مباحث به فارسی اشتباه بوده است، بیان کرد: این ترجمه اشتباه موجب شده است که به مفاهیم غلط برسیم. وی با بیان اینکه هوش مصنوعی یک پدیده اجتماعی است که باید روی آن دقت داشته باشیم، اظهار کرد: در مباحث علمی نباید به سمت ترجمه واژگان می‌رفتیم چراکه این ترجمه اشتباه، مشکلات بسیاری به وجود آورده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.