یک کارشناس اقتصادی گفت: برای برخورد با بانک‌های متخلف در حوزه اعطای تسهیلات ساخت مسکن، باید بانک مرکزی نرخ سپرده قانونی را افزایش دهد که با این اقدام، بانک‌های متخلف امکان اعطای سهم تسهیلات ساخت مسکن به بخش‌های دیگر را نخواهند داشت.

بانک مرکزی رگولاتور شبکه بانکی چگونه می‌تواند مشکل پرداخت تسهیلات مسکن را حل کند؟

فرید ولدی کارشناس اقتصادی پیرامون مسئله اهمیت ساخت مسکن به خبرنگار قدس گفت: یکی از محورهای اساسی در زمینه ساخت مسکن و تحقق وعده دولت سیزدهم در زمینه اصلاح وضعیت مسکن در ایران، بعد از تامین زمین، بحث تامین مالی ساخت مسکن است. مهم‌ترین منبع تامین مالی برای ساخت مسکن، تسهیلات بانکی هستند، در همین راستا نیز قوانینی در حوزه تامین منابع مالی مناسب و هدایت اعتبارات بانکی به سمت ساخت مسکن به تصویب رسیده است تا ۲۰ درصد از حجم کل تسهیلات اعطایی شبکه بانکی به ساخت مسکن اختصاص یابد

وی ادامه داد: اهمیت تخصیص اعتبارات بانکی به بخش ساخت مسکن در این است که به غیر از ورود مستقیم تسهیلات ساخت مسکن به بخش تولید مسکن، بسیاری از صنایع مرتبط با ساخت مسکن نیز از محل تامین نیاز مصالح و زیرساخت‌های حوزه تهیه مسکن، نیز تامین مالی خواهند شد و بدین ترتیب تعداد زیادی از مشاغل و صنایع رونق خواهند گرفت.

ولدی افزود: با وجود مزایای بسیار مهم فوق، شبکه بانکی به خصوص بانک‌های خصوصی در زمینه اعطای تسهیلات ساخت مسکن به تعهدات خود عمل نمی‌کنند و نسبت به اعطای تسهیلات ساخت مسکن به مردم و اقشار مختلف جامعه امتناع می‌ورزند.

نقش بانک مرکزی در اصلاح رویکرد بانک‌های متخلف در حوزه ساخت مسکن

این کارشناس اقتصادی در ادامه با اشاره به نقش مهم بانک مرکزی در اصلاح رویه بانک‌های متخلف در اعطای تسهیلات ساخت مسکن گفت: بانک مرکزی با ابزارهای متنوعی که در اختیار دارد به عنوان رگولاتور اصلی شبکه بانکی، می‌تواند مسئله اعطای تسهیلات ساخت مسکن را حل کند.

به گفته این کارشناس یکی از ابزارهای مهم اثرگذار بر تسهیلات اعطایی شبکه بانکی، بحث نرخ سپرده قانونی است که میزان حجم سپرده های بلوکه شده در بانک مرکزی است که بانک‌ها نمی‌توانند به پشتوانه آن وامی دهند.

وی با اشاره به اهمیت تغییر نرخ سپرده قانونی بانک‌های متخلف اظهار کرد: برای برخورد با بانک‌های متخلف در حوزه اعطای تسهیلات ساخت مسکن، باید بانک مرکزی نرخ سپرده قانونی را افزایش دهد که با این اقدام، بانک‌های متخلف امکان اعطای سهم تسهیلات ساخت مسکن به بخش‌های دیگر را نخواهند داشت و به این ترتیب قدرت تسهیلات دهی بانک‌های متخلف کاهش پیدا خواهد کرد و بانک مرکزی این امکان را خواهد داشت که به بانک‌ مسکن اعتبارات بیشتری جهت اعطای تسهیلات ساخت مسکن معادل سهم بانک‌های متخلف را اعطا کند.

وی گفت: بدین ترتیب مسئله اعطای تسهیلات ساخت مسکن به مردم توسط شبکه بانکی حل خواهد شد و شاهد جهش بزرگی در تولید مسکن در سطح کشور خواهیم بود که همراستا با تحقق وعده دولت سیزدهم در حوزه ساخت مسکن است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.