رئیس اتحادیه طلا و جواهر مشهد گفت: به هیچ عنوان تغییری در خرید طلا از طرف متصدیان طلافروشی به وجود نیامده و موضوع مالیات و این مباحث در کار نیست و هیچ چیزی اعمال نشده است. چنانچه جایی به این بهانه حقی از کسی ضایع شود، اتحادیه با قدرت ورود پیدا کرده و با فرد یا افراد متخلف برخورد می‌کند.

روند خرید طلا از مشتری به همان روال سابق

به گزارش قدس خراسان، بازار این روزهای طلا پس از فروکش کردن جنجال طلافروشان در موضوع پرداخت مالیات، با افزایش قیمت این فلز گرانبها مواجه شد.

بالا رفتن قیمت طلا گزینه جذاب فروش طلا در بازار فعلی را برای برخی از مردم فعال ساخته و آن‌ها را به این فکر انداخته تا با فروش طلا و مسکوکات به سود حاصل از آن دست پیدا کنند. با این فکر که افزایش قیمت طلا سود خوبی برای فروشندگان درپی خواهد داشت، مراجعه برای فروش از طرف مردم بیشتر شده؛ اما همه داستان به اینجا ختم نمی‌شود. نحوه خرید طلا و تفاوت حساب و کتاب پول حاصل از فروش آن از طرف یک فرد به طلافروشان، در برخی موارد آن‌قدر زیاد است که پس از اقدام به فروش، خیلی از افراد بدون آنکه سودی داشته باشند، به اصطلاح پشیمان شده و تصمیمشان بر این می‌شود که سرمایه طلایشان را نزد خود نگه دارند. اختلاف این حساب و کتاب گاه آن‌قدر زیاد است که حتی برخی، موضوعات اخیر مالیاتی را  در کم ارزش شدن طلاهای خود دخیل می‌دانند.

یک پرسش با پاسخی مبهم! 

یکی از شهروندان می‌گوید: حدود چهار یا پنج ماه پیش چون می‌خواستم خانه‌ام را عوض کنم، دارایی‌هایم را سرجمع کردم تا بتوانم خانه‌ای را که در نظر داشتم، بخرم. برای همین به بازار رفتم تا طلاهایی را که داشتم، بفروشم. وقتی طلاها را به متصدی طلافروشی دادم، پس از وزن کردن، رقمی را به من اعلام کرد و چون این رقم نمی‌توانست گره‌ای از کارم باز کند، از فروش آن‌ها منصرف شدم.

وی در ادامه می‌افزاید: با افزایش قیمت طلا در بازار که در این چند وقت اخیر شاهد بودیم و اختلاف قیمت حدود ۵۰۰ هزار تومانی با آن زمان که قصد فروش طلاهایم را داشتم، دوباره برای فروش همان مقدار طلا به بازار رفتم؛ اما در نهایت ناباوری رقمی که از طرف متصدی طلافروشی برای خرید اعلام شد، حتی کمتر از رقم چند ماه گذشته بود! هر طور با خودم حساب و کتاب کردم، دیدم طلا همان طلایی است که پیش از این می‌خواستم بفروشم و وزنش هم همان است. حالا چطور می‌شود با افزایش حدود ۵۰۰ هزار تومانی هر گرم طلا از آن روز تا به حال، ارزش ریالی طلایی که داشتم، افزایش که هیچ، کاهش هم داشته است؟ این پرسش ذهنم را به خودش مشغول کرد و حتی پس از اینکه از متصدی طلافروشی این مطلب را پرسیدم، پاسخش این بود که قیمت طلا تحث تأثیر مسائل سیاسی قرار گرفته و شاید به همین دلیل ارزش ریالی طلای شما کمتر شده است! هرچقدر با خودم کلنجار رفتم، دیدم این یک حساب خیلی ساده است؛ اگر قیمت طلا از سری پیش که می‌خواستم آن‌ را بفروشم، افزایش قابل توجهی داشته، باید پولی که امروز در قبال فروش طلایم به من می‌دادند، بیشتر از گذشته می‌شد. حالا تحولات سیاسی، اجتماعی یا هر مسئله دیگری چه ربطی به این حساب و کتاب ساده دارد، پاسخی برایش پیدا نکردم. 

یکی دیگر از شهروندان در موردی مشابه به چنین موضوعی اشاره کرده و در استدلالش برای این مسئله، بحث‌های مالیاتی طلافروشان و ترس از اعمال آن‌ها برای متصدیان و فعالان بازار طلا را عنوان می‌کند. 

روند خرید طلا از مشتری به همان روال سابق

رئیس اتحادیه طلا و جواهر مشهد در واکنش به این موضوع می‌گوید: به هیچ عنوان تغییری در خرید طلا از طرف متصدیان طلافروشی به وجود نیامده و موضوع مالیات و این مباحث در کار نیست وهیچ چیزی اعمال نشده است. چنانچه جایی به این بهانه حقی از کسی ضایع شود، اتحادیه با قدرت ورود پیدا کرده و با فرد یا افراد متخلف برخورد می‌کند.

یوسف تقی‌زادگان بیان می‌کند: خرید طلای مستعمل از مشتری توسط طلافروشان طبق ضوابط و دستورالعمل‌های خاص خودش انجام می‌شود و به اصطلاح قاعده و قانونی دارد که طلافروشان ملزم به رعایت آن هستند و عدول از آن تخلف به حساب آمده و قابل پیگیری است. 

خبرنگار: هاشم رسائی‌فر

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.